AOC Pro AG274FZ Recension

Vi har fått möjlighet att testa en gamingskärm, nämligen AOC PRO AG274FZ. Det rör sig om en 27-tums IPS-panel som stoltserar med inte mindre än 260 Hz uppdateringsfrekvens. Vid testtillfället var modellen relativt nyligen släppt, men viss tid har förflutit sedan dess. Här är lite specifikationer till att börja med:

Skärmstorlek: 27 tum (platt)
Bildförhållande: 16:9
Paneltyp: IPS
Optimal upplösning: 1920×1080 (FHD)

Uppdateringshastighet: 260Hz (överklockad)
Svarstid GTG: 1 ms
Ljusstyrka: 400 nits
Statiskt kontrastförhållande: 1000:1
Betraktningsvinkel: 178

Skärmen är även kompatibel med G-Sync och Freesync Premium samt DisplayHDR 400, har USB-hub med fyra portar, kontakt för både HDMI och DP samt audio in och ut. Vidare kan den roteras 90 grader samt monteras med VESA-fäste. AGON Quick Switch medföljer. För fler och mer detaljerade siffror, kika på AOC:s produktsida.

AOC AGON PRO AG274FZ bredvid äldre 24 tums ASUS-skärm för jämförelse.

Konstruktion och funktioner

Här har vi alltså att göra med en tunnkantad och flimmerfri bildskärm ur AOC:s AGON PRO-sortiment, vilket lär inrikta sig på gamers i det övre skiktet. Sannolikt är det de som helst spelar spel där skärmens uppdateringsfrekvens är av största betydelse, annars vore det väl konstigt. Konstruktionen är över lag effektiv, ergonomisk och lätt futuristisk. Tunna kanter är förstås en stor fördel för den som vill använda flera skärmar samtidigt. Stativet förefaller gediget och det är enkelt att höja och sänka skärmen och vinkla både hit och dit. Möjligen gör designen att det blir ganska utrymmeskrävande på bordet. Montering är relativt enkel, men det är lite pilligare att skruva isär igen. Fast de flesta monterar kanske inte ned sina skärmar i tid och otid, så det må väl vara hänt.

Som för att understryka skärmens hemhörighet i det övre skiktet (eller möjligen mellanskiktet, mitt emellan de som är outsmyckade för att hålla nere kostnad och de som är minimalistiskt avskalade för att utstråla toppkvalitet) finns det en bunt fräna ljuseffekter. Dels en remsa i skärmens underkant och ett gäng på skärmens baksida, vars färg och rytm tillsammans med övriga inställningar kan styras via lättanvända knappar på skärmens baksida, tillhörande mjukvara eller Quick Switch – en puckformad kontroll som ansluts med USB. För en som har bordet mot en vägg är det förstås ingen större poäng med att ha blinkande lampor bakom skärmen, men i andra situationer kan det ju vara gött med lite bling. Fräsigare då med den lilla logotypen som projiceras på bordsytan under skärmen.

Quick Switch:en visar sig vara ett behändigt hjälpmedel för att snabbt kunna växla mellan olika inställningsprofiler. Dels finns försnickrade profiler för exempelvis racing, realtidsstrategi och FPS, dels kan spelaren knåpa ihop egna profiler och koppla till kontrollens knappar. Det faktum att du kan växla med ett enkelt knapptryck kan man exempelvis dra nytta av genom att byta till en profil med annan gamma-inställning för att se bättre i mörka delar av ett spel utan att behöva gå in i spelets egen meny. Via både Quick Switch och andra nämnda alternativ för inställningar går det också att exempelvis slå av och på hårkors i skärmens mitt och andra käcka extrafunktioner.

HDR, men till vilken nytta?

Spontan reaktion är att det förefaller lite märkligt med så låg upplösning, men om gaming är fokus borde förstås FHD vara tillräckligt och ge störst fördel i fråga om snabbhet. Det gäller inte minst för den som har lite äldre eller enklare grafikkort. Dock gör det också valet att inkludera HDR lite underligt, eftersom det brukar kräva lite mer kräm och således inverka på prestandan. Det noteras emellanåt att DisplayHDR 400 är fladdrig i utförandet som standard betraktat, och mycket riktigt får jag visserligen ett uppenbart större färgdjup, men också en känsla av att det skärmen blir mörkare, som inte gick att göra något åt utan att skruva upp gamma manuellt (nej, jag gjorde inte en egen profil för HDR i skuggbemängda spel). Destiny 2 som jag spelar mest ser ju hemskt fint ut, och det hade säkert inte varit nåt problem att spela PvP heller, men mitt fyra och ett halvt år gamla grafikkort får röra på påkarna. Det känns lite som att HDR-stöd packats med för att göra skärmen mer lockande för presumtiva kunder, ungefär som när folk sätter in en andra diskmaskin för att höja värdet på sin bostadsrätt (vilket kanske inte är sant att folk gör, men ryktet har gått emellanåt).

Så pass låg upplösning som 1920 gånger 1080 idag måste anses vara, i kombination med 27 tum gör att den skarpögde med relativ enkelhet uppfattar enskilda pixlar, men å andra sidan gör ju en större skärm det mer bekvämt att betrakta från lite större avstånd. Stör det alltför mycket kan det vara skönt att veta att AOC tillhandahåller en lillebror med liknande specifikationer men endast 24 tums panel.

Ordbehandling i 260Hz?

Något förvånande är också roterbarheten. Skärmen har till och med ett litet utfällbart handtag som underlättar 90-gradersvridningen till ett enkelt handgrepp, men vad fyller det för funktion på en gamingskärm? Är det för att serva den mycket diminutiva men hängivna skaran otaku gamers som har japansk arkad-shoot ’em up (exempelvis Ikaruga) som sitt främsta intresse? För det är väl knappast troligt att man köper en 4500-kronorsskärm med 240-260Hz bara för att kolla streamchatten? Lite googling ger att en del verkar föredra att spela racing och simulatorer i porträttläge för att förbättra synfältet framåt, men det känns spontant inte som att det är ett väldigt utbrett fenomen. Vill någon frälst läsare upplysa mig här?

Uppdateringsfrekvensen på 240Hz vilket kan överklockas till 260 är förstås en poäng som framhålls med emfas, men för en medelmåttig spelare med halvgammal dator är det ingen uppenbar skillnad mellan 260 och säg 144Hz eller så. Det rapporteras som så ofta med overdrive-skärmar om risk för inverse ghosting, men det var inget jag noterade under de perioder jag körde maxfrekvens, så det varierar kanske med övrig hårdvara eller vilka spel man spelar. Emellertid är det ganska uppenbart att ökad frekvens från den privata skärmens 60Hz ger en fullt mätbar fördel i exempelvis FPS-spelande. Spel där detta testades var Call of Duty: WarZone, Destiny 2 samt Overwatch. Gunfire Reborn som jag spelade mycket vid tiden för testandet har frekvensen låst på 60 Hz så där spelade det ingen större roll.

Sammantaget en manick som gör jobbet den var byggd för och det med den äran. Extraknäcken vid sidan om konfunderar mest även om fler funktioner än de nödvändiga inte med säkerhet försämrar helheten. Den främsta poängen för mig heter Quick Switch. Den är verkligen ett behändigt hjälpmedel för den som gärna spelar olika sorters spel eller flackar fram och tillbaka mellan olika typer av verksamheter. Och för den som känner att den här skärmens spec inte räcker till så släppte AOC nyligen en 27-tummare med QHD och 300Hz, AGON PRO AG274QGM, men den kostar dubbelt så mycket…

Komponenter i testdatorn

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB

ASUS Prime Z270A

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC

0 Delningar
Bra
  • God ergonomi
  • Fin skärpa även vid hög frekvens
  • Behändig Quick Switch
Sämre
  • Låg upplösning för storleken
  • En del till synes onödiga finesser
  • Instabil HDR
8
Bra
Jag gillar mest av allt de gamla spelen, och tidiga konsoler i all ära, men textbaserat och ASCII-grafik ligger också högt på listan. Moderna spel med retrokänsla går också bra om det kniper, och egentligen är det nog innovativitet med enkla medel som fascinerar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.