Apex Legends Recension

Som en blixt från klar himmel slog Apex Legends ner och tog spelvärlden med storm. Bokstavligen. Spelet utannonserades för första gången två dagar innan det släpptes. Efter åtta timmar hade spelet en miljon spelare, första dygnet 2.5 miljon spelare, tredje dygnet 10 miljoner spelare och efter en vecka är vi nu uppe över 25 miljoner spelare. För den som ännu inte har hoppat på tåget, är det värt din tid att tanka ner?

Dessa fantastiska siffror är inte många utgivare som kommer att slå. Att lyckas med bedriften att nå ut till över 25 000 000 spelare på en vecka utan varken reklam, trailers, spelmässor eller hype innan spelsläpp. Spelstudion Respawn (skaparna bakom Titanfall-serien) hyrde in en handfull framgångsrika streamers som fick spela och låta produkten tala för sig själv. Något som skulle visa sig vara en genialisk PR-strategi. Alternativet hade varit att i förväg förklara att man inte jobbade på Titanfall 3, utan på ännu ett Battle Royal spel som ska vara gratis och innehålla lootboxes utgivet av EA. Sämre recept för marknadsföring finns nog inte. Därav valde de att göra en överraskningsrelease.

Ännu ett Battle Royal?

Konceptet kanske börjar bli uttjatat och tråkigt tycker en del utav er. Jag väljer att se det hela som ett spelläge. Jag har aldrig hört att någon påstått att Team Deathmatch eller Domination är uttjatade, trots att de finns med i allra flesta multiplayershooters. Det viktigaste är utförandet och hur roligt spelet är. Just detta är vad Apex Legends bemästrar så bra att succén blev det faktum vi ser idag. Men visst, alla älskar inte detta spelläge. Tempot kan för vissa upplevas för lågt och rastlösheten blir för stor när det inte är ett konstant flöde av att döda andra som vi är vana i Call of Duty och Battlefield. Men är man osäker så är ingenting förlorat eftersom spelet är gratis att ladda ner.

Hur fungerar spelet?

Vad får vi då om vi parar ihop Overwatch och PlayerUnknown’s Battlegrounds? Apex Legends är vad vi får! Sextio spelare kämpar mot varandra till döden för att bli den sista stående och vinna spelet. I dagsläget är alla spelare uppdelade i enheter om tre spelare. Inget solo, duo eller annat läge är tillgängligt. När du startar ett spel så gör du det antingen med två andra vänner eller så placeras du i en grupp med två främlingar. Innan slaget sätts igång får ni turas om att välja karaktär, eller legend som det heter i Apex. Ni får inte välja samma, så det uppmuntras att lära sig de olika legenderna.

Varje karaktär har tre olika unika egenskaper. En passiv, där karaktären exempelvis kan se spår efter var andra fiender har varit, eller kanske springa snabbare när den blir träffad av fiendens kulor. Alla karaktärer har dessutom en taktisk egenskap. Den har en kortare cooldown och kan vara strategiskt avgörande för vem som går överlevande ur en strid. Till sist har vi en ultimat egenskap. Den kan verkligen vända en dyster situation till din fördel men har en mycket längre cooldown än den taktiska.

Vad Apex Legends har lyckats så fenomenalt med här att alla karaktärer känns balanserade och minnesvärda. Det finns mycket utrymme för taktik eftersom karaktärerna med deras egenskaper kan komplettera varandra effektivt samtidigt som andra egenskaper slår ut varandra.

Samarbete är Apex största triumf

Samarbete är nyckeln till framgång. Det är oftast en grundsten i Battle Royal-spel. Att samarbeta är inte alltid det lättaste, speciellt inte om du spelar tillsammans med främlingar. Det här har Respawn verkligen tänkt på och lyckats fantastiskt med att designa kring. När ni hoppar ur farkosten i matchens början så utses en “hoppansvarig” som väljer var man ska landa. De två andra lagkamraterna sitter då ihop med den ansvarige och ni kan räkna med att ni åtminstone landar ihop. Det går att slå sig fri och landa var man vill om ni inte är överens – ett stort hjälpmedel om du spelar med okända människor.

Nästa hjälpmedel till samarbete är det så kallade ping-systemet. Med ett knapptryck kan du med enkelhet berätta för dina lagkamrater var det finns vapen, ammunition, utrustning, fiender och vart man vill gå någonstans. Det finns även möjlighet genom att hålla in samma knapp för ännu mer information. Utan problem kan du berätta till exempel om du ser spår av fienden, vilket håll du håller utkik eller var du ska gå och kolla efter förnödenheter.

Att bli nedskjuten fungerar precis som i andra spel i genren: du kryper på knä i hopp om att dina lagkamrater återupplivar dig innan du förblöder. Att förblöda innebär dock inte slutet. Genom att gå fram till den fallna spelarens kropp inom 90 sekunder kan man plocka ett återupplivningskort som sedan kan användas vid specifika stationer runtom på kartan. Den döda spelaren kan då åter vara med i matchen. Detta designval kan inte hyllas tillräckligt! Flertalet gånger har en match sett oerhört dyster ut när två lagkamrater fallit i strid, för att senare mot alla odds bli återuppväckta av den kvarlevande lagkamraten och kamma hem vinsten.

Gameplay

Inlärningskurvan är hög och utmanande. Räkna med att du inte överlever länge de första rundorna. Tack vare spelets användarvänlighet kommer det dock gå fort att lära sig grunderna. Det är enkelt att se vilken typ av ammunition ditt vapen har då olika ammunitionstyper visas med olika färger. Plockar du upp ett sikte till ditt vapen kommer det automatiskt att sättas på plats utan att du behöver förlora tempo i en meny. Hittar du en bättre utrustning än den du har på dig, byter den automatiskt plats med den du har på dig. Du löper dessutom ingen risk att nedgradera dig i stridens hetta då nedgradering endast går om man manuellt via menyn kastar den bättre på marken och plockar på sig den sämre. Spelet visar dig precis det du behöver veta när du behöver veta det.

Det är inte enbart att sikta och skjuta som det går att öva upp sina färdigheter i. När du springer och trycker på knappen för att ducka så glider du fram på marken. I nedförsbacke kan du på så sätt glida fram både snabbt och långt. Med lite övning kan du sedan surfa fram i varje nedförsbacke eller trappa för att bli ett svårt mål för din fiende, eller för att ta dig fram snabbt.

Klättra är också något du kan göra och det finns en hel del utrymme att lära dig hur man kan ta sig till platser du först trodde var onåbara. På så vis kan du överraska fienden och vända på oddsen för överlevnad. Det finns även en stor valmöjlighet inne på inställningar att finjustera dina kontroller. Om du spelar på konsol kan du ändra responskurvan för dina analoga spakar så att det passar din spelstil. Detta skall absolut inte underskattas och jag uppmanar alla att prova på de olika alternativen.

Ekonomi och framsteg

Det första och viktigaste faktumet är att spelet är gratis. De saker som kan köpas för riktiga pengar är kosmetiska och inget så kallat “pay-to-win” – åtminstone i dagsläget. Två av legenderna är låsta och kräver antingen den valuta du tjänar varje gång du går upp i level, eller riktiga pengar. För att samla ihop valutan som krävs för att låsa upp en av karaktärerna krävs det att du når level 23 och vill du låsa upp båda krävs det att du når level 43.

När du går upp i level så belönas du med en lootbox som heter Apex Pack. Varje låda innehåller tre slumpmässiga kosmetiska föremål. Ju högre nivå du når desto glesare blir det mellan lådorna. Utan att betala så är maxgränsen 45 lådor. Vill du betala så kostar ett paket 9 kr. Minsta valutapaketet är dock på 91 kr. För de pengarna kan du även välja att låsa upp en av karaktärerna. Däremot känns det löjligt dyrt att nästa valutapaket i storleksordningen är på 179 kr, vilket är kostnaden för vissa legendariska skins. Det viktiga är att det i dagsläget bara är det kosmetiska som man är tvungen att betala med riktiga pengar. Således är det upp till var och en att avgöra om man får valuta för pengarna.

Suveränt bra spel där kombinationen av liknelsen med Overwatch och PUBG blir en skjutfest med taktik och spänning. Känslan att man måste köra en runda till gör spelet farligt beroendeframkallande och det är utan svårigheter man tappar bort tid och rum. Fortsätter spelet att utvecklas i samma goda riktning så råder det ingen tvekan om att det är Apex Legends som blir herren på täppan. Det finns en anledning till denna otroliga mängd nedladdningar och det är förstås att man har oerhört roligt när man spelar.
  • Designen kring samarbete
  • De unika karaktärsegenskaperna
  • Det är gratis!
  • Önskvärt med fler lägen för solo, duo och för fyra kanske?
  • Ingen möjlighet än att se övergripande statistik
9
Jag har alltid älskat spel sedan den dagen jag fick min första Nintendo 8-bit. Spel som står mig närmast hjärtat är de med högst inlevelse och en bra story. Men tar mig gärna an Racing, Actionspäckad shooter, strategi. Ja nästan allt roar mig. Jag spelar idag på en Playstation Pro på en LG OLED 65"C7. Jag spelar även med Playstation VR. Har även Nintendo Switch som samlar damm.