Blacksad: Under the Skin Recension

Med Blacksad: Under the Skin görs en tidsresa bakåt till efterkrigstidens New York. Ett mordfall landade i ledtrådar, komplotter och diverse buggar. Har spanska Pendulo Studios tolkat serien med värdighet?

En oslipad diamant i serievärlden

Under mina högskolestudier var jag en frekvent gäst på det lokala biblioteket. I synnerhet seriealbumen kom att fånga mitt intresse. En dag – av en slump – fick jag syn på ett album med ett stort kattdjur på omslaget. Boken hade namnet Blacksad och var tecknad av en spansk duo som tidigare hade gjort sig kända inom animationsbranschen. Utöver de vackert tecknade rutorna var handlingen speciellt iögonfallande. Berättelsen kretsar kring privatdetektiven John Blacksad som utreder mordfall under 50-talets New York.

Storyn är även en spegelbild av det amerikanska samhället som då präglades av rasism, korruption, kommunistskräck och maktmissbruk från höjdare inom samhällstoppen. Karaktärerna har formen som antropomorfiska djur med egenskaper som djuret har från sitt ”ursprung”. Noshörningen var stor och stark medan vesslan var listig och smickrande.

Får jag bjuda på en blypastill till kaféet?

Nu har den spanska spelbyrån Pendulo Studios tagit steget att föra ut Blacksad till den virtuella verkligheten. I Blacksad: Under the Skin får jag återigen stifta bekantskap med panterdetektiven John Blacksad som får ett mordfall på sitt kontorsbord. Den kände proffsboxaren Joey Dunn hittas hängd på den lokala boxarklubben och den officiella orsaken sägs vara självmord. Dottern Sonia presenterar fallet och ber vår protagonist att undersöka detaljerna närmare kring händelsen. Spåren leder vidare till ett sammanhang som involverar delar av samhällsapparaten.

I ett nät av ledtrådar, pusselbitar och buggar

Pendulo Studios har hämtat tydlig inspiration från L.A Noire och Sherlock Holmes: Crimes and Punishment. Precis som sina kusiner ska spelaren hitta ledtrådar som leder fallet vidare i rätt riktning. Vid samtal spelas en frågemeny fram där Blacksad ställer frågor som berör fallet han jobbar med. När tillräckligt bevismaterial höftats in kan dessa pusslas samman till en slutsats. Då och då inträffar en actionscen där spelaren måste agera fort i form av quick-time-events. Tryck på rätt knapp i rätt tid och det önskade resultatet uppstår.

Stundvis inträffar QTE-situationer. Då gäller det att vara på hugget.

Till skillnad från L.A Noire är de hektiska scenerna mer sparsmakade och involverar på sin höjd inte mer än ett simpelt handgemäng. Även möjligheten att påverka händelseutvecklingen genom dina val finns också med i faggorna. Exempelvis hade jag god nytta av maffiamedlemmen under ett förhör då jag tidigare hade ljugit för dennes fru om vederbörandes inblandning i en otrohetsaffär. Atmosfären är fint placerad med den skumma noir-känslan som bara hårdkokta deckare är bekanta med. Fiender finns överallt och allierade måste väljas med största omsorg. Musiken tillför ytterligare krydda med stillsamma jazztoner.

I valet mellan serien eller spelet

Lunken till trots dras Blacksad: Under the Skin med stora tekniska problem. Min största kritik är de buggar som förekommer sporadiskt i spelet. Det kan vara texturer som flimrar eller samtal som plötsligt avstannar med två ansikten som stirrar på varandra. Att mitt i den magiska stunden få behöva starta om är ingen höjdare på grund av bristande programmering. Lägg till den klumpiga kontrollen med fasta kameravinklar och spelet får ytterligare onödiga pikar som kunde ha setts över under utvecklingen.

När allt kommer omkring är Blacksad: Under the Skin ett hyfsat spännande spel (inte alltför spännande dock) som dras med buggar och en utdaterad spelkontroll. Som serie funkar konceptet alldeles utmärkt men för ett spel krävs bättre fingertoppskänsla för att helheten ska lyckas. Det är strongt av Pendulo Studios att våga ta steget och tolka äventyret i den digitala världen med allt arbete satsningen innebär. Men till syvende och sist rekommenderar jag hellre seriealbumen som fler borde upptäcka och förtjusas av.

Pendulo Studios har gjort en modig tolkning av Blacksads äventyr i den amerikanska undre världen. Berättelsen osar läcker noir-estetik men förtas av buggar, pansarkontroll och platt story. Jag hade förväntat mig mer av övergången från serie till spel. Blacksad: Under the Skin når inte hela vägen fram men lämnar ett mysigt mjau bakom sig i mordkomplotternas vidsträckta universum.
  • Stämningsfull atmosfär
  • Sköna jazztoner
  • Stilfulla karaktärer