Bubble Bobble 4 Friends Recension

Bubble Bobble 4 Friends är precis vad det låter som: ett Bubble Bobble-spel för dig med tre vänner. Det är superkul! Men smakar det så kostar det, och frågan är om inte Bubble Bobble 4 Friends är lite för dyrt för sitt eget bästa.

Det är inte ofta vi får en ny del i serien Bubble Bobble. Serien är av den typen som oftare konverteras, portas eller ommastras än vad den får regelrätta uppföljare. Men nu har det hänt, för första gången (beroende på hur du räknar) sedan Bubble Bobble: Double Shot på Nintendo DS, anno 2008.

Bubble Bobble 4 Friends släpptes den 19 november och är än så länge exklusivt till Nintendo Switch. En specialutgåva kom lagom till lucia, nästan en månad senare. Det är det paketet som fått mig att vänta fram till nu med att recensera. Var det värt att vänta så länge för en poster, två nyckelringar och fyra kort? Tja, kanske inte, men söta var de.

Vad är en Bubble Bobble?

Berättelsen om Bubble Bobble handlar om två drakar vid namn Bub och Bob. I det första spelet räddade de sina favoritmänniskor, för att sedan få rollerna omvända i uppföljaren Rainbow Islands. Bubble Bobble 4 Friends följer dock främst upplägget från det allra första spelet. Det innebär att hela spelplanen för varje bana är en enda skärm som aldrig skrollar/panorerar. Här gäller det att stänga in fienden i bubblor som Bub och Bob kan skjuta genom munnen, och sedan spräcka dessa bubblor. Du får mer poäng ju fler fiender som befinner sig i samma kluster av bubblor, och de flesta banor är designade för att du ska kunna ta varenda fiende i ett eller två kluster. Det innebär att Bubble Bobble 4 Friends är lika mängder ett pusselspel som det är ett plattformsspel – ett vari planering och samarbete är A och O.

Varje bana är en del av en större värld som innehåller ett tiotal av dem och avslutas med en bosstrid. Det är väldigt formalistiskt uppbyggt, och redan efter fem världar rullar faktiskt eftertexterna. De flesta spelare lär finna sig här redan efter en timme eller två och riskerar då att bli besvikna. När eftertexterna rullat får man dock tillgång till en ny svårighetsgrad, och även om världarna tycks ha samma namn och innehåll kommer de att bjuda på en hel del nya utmaningar – och banor.

Många kockar och andra nyheter

Den största nyheten i Bubble Bobble 4 Friends är, precis som namnet antyder, att det nu går att spela fyra spelare. Det är enbart lokalt spel som gäller, du bör därför ha en stor soffa eller många stolar. Varför det inte finns något online-läge kan man ju fråga sig, men det verkar ju faktiskt inte vara så värst efterfrågat (se den sparsamma aktivitet andra Switch-spel har online, till exempel).

Vare sig du spelar med tre andra eller beger dig in i spelet på egen hand är det en och samma poängräknare för alla på den ”goda sidan”. Det innebär att samarbete mer än någonsin tidigare i serien är ett måste och uppmuntras i varje del av designen. I slutet på varje värld avgör totalpoängen vilken rank ni får: en, två eller tre stjärnor. Spelar ni duktigt och plockar alla bokstäver i ordet EXTEND, uppgraderas en av specialförmågorna som finns till hands.

En resultatskärm från Bubble Bobble 4 Friends.

Specialförmågorna väljer var spelare för sig innan ni går in i en ny värld. Dessa kan vara bubbelskott med längre räckvidd, el- och bombbubblor samt förmågor för att gå genom fienden eller deaktivera de vindar bubblorna kan färdas på i spelet. Till skillnad från traditionella Bubble Bobble-spel är alla förmågor är helt styrda av spelaren och aktiveras med R-knappen. De är därmed inte oändliga till antalet och bör användas med måtta.

Varken har sönder eller lagar

Bubble Bobble 4 Friends har tagit en väldigt säker rutt genom designdjungeln. Det bjuder inte på några omvälvande nyheter eller egenheter, utan man har tagit tillvara på vad man vet fungerar. Med viss petighet är kontrollen något vagt förändrad på ett sätt som tar veteranerna lite tid att vänja sig vid (undertecknad inkluderad). Förändringarna är dock både användbara och mer logiska. Det handlar nämligen om hur spelaren ska hoppa på och/eller spräcka bubblorna och att det numera krävs ett tryck på neråt-knappen för det sistnämnda.

Bubble Bobble 4 Friends är ett roligt spel, men är trots det jag skrivit ovan ett rätt litet spel. Det är knappast värt de cirka 400 kronor det åberopar, ens för den spelare som törstar efter spel från den här genren. Det får nästan en extra poäng för att arkadoriginalet finns med här i sin helhet. Hade denna port/konvertering haft samma stöd för fyra spelare som huvudspelet har, skulle jag ge det den extra poängen. I nuläget är dock Bubble Bobble 4 Friends, trots sina extra svårighetsgrader, för tomt på innehåll.

Bubble Bobble 4 Friends är en välkommen återkomst för spelserien, med ett efterlängtat samarbetsläge för fyra spelare samtidigt. Det är dock på tok för kort och lågambitiöst för priset det åberopar.
  • 4-spelarläge, med vars en JoyCon
  • Bra musik