Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche minirecension

April april, din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill. Såvitt skämt anbelangar är Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche helt okej. Det är oraffinerat och töntigt, men svårt att hata.

Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche är ett skämt. Jag menar det bokstavligen; spelet utannonserades 2013 som ett aprilskämt från WayForward Technologies. Strax över tre år senare gjorde de allvar av skämtet och släppte spelet via Humble Trove. Nu, ytterligare fyra år senare, dimper spelet ned på Nintendo Switch som en ren överraskning. Självklart på datumet 1 april.

Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche släpptes på Humble-katalogen Humble Trove den 3 juni 2016 och på Nintendo Switch den 1 april 2020. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod från utvecklaren WayForward Technologies.

Genreblandning? Nja

Ett av försäljningsargumenten till Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche är den befängda premissen: Det här är ett spel som blandar friskt från flera genrer. Låt oss dock göra en sak klar från början: det här är ett rymdskjutarspel.

Cat Girl Without Salad är en shooter där dina traditionella power-ups kommer i form av små spelkassetter (som kanske eller kanske inte är modellerade efter Famicoms kassetter). Dessa ger dig en av sex typer skott och alla är inspirerade av var sin genre. Golfuppgraderingen ger dig bollar som studsar över hela skärmen, bubbelskjutaren ger gig Puzzle Bobble eller Bust-A-Move-liknande bubblor som skadar mer om du lyckas få tre likfärgade att röra varandra, etcetera.

Vapenuppgraderingarna är en stor del av spelet. Medan de förvisso är väldigt charmiga, är de dock inte särskilt genomtänkta eller smart implementerade. Att behålla en länge nog (de försvinner efter en fiendeträff) kräver en gedigen simultankapacitet. Det här är inget som på allvar lär göras om i något spel igen, och det är av goda anledningar.

De största tillgångarna

Jake ”virt” Kaufmann står inte helt oväntat för musiken i Cat Girl Without Salad. Hans musik lever upp till precis alla förväntningar: en enda lång kavalkad energiska, poppiga melodier. Matt Bozons överkulörta illustrationer och Kaufmans dansnervskittlande musik går precis lika bra hand i hand här som i Shantae-spelen.

En liten besksöta

Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche är hela tre banor långt. Här finns något slags berättelse, men den är totalt nonsens som ges i dialogform mellan huvudpersonen Kebako och hennes kompanjon Squiddy, med en gästspelande boss per bana. Storyn är alltså lika vanvettig som hela spelets existens, men det är charmigt och lockar åtminstone till ett par leenden. Det är dessutom kompetent skådespelat, om än oerhört glättigt. I synnerhet Kebakos röstskådis, Cristina Vee, drar upp fjantfaktorn i nästan jämn nivå med animeklassikern Excel Saga. Jag hatar det inte.

Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche diver med animestereotyper
Precis som River City Girls och Vitamin Connection driver Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche en hel del med animestereotyper.

Cat Girl Without Salad är över på ungefär en timme. När du klarar det låser du upp förmågan att kunna bläddra mellan vapenuppgraderingarna i stället för att få dem från nedskjutna fiender. Varje bana sparar dessutom ett Hi-Score, så här finns lite att komma tillbaka till för den envetne. Om det är tillräckligt för dig beror helt på vad du är på humör för.

Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche finns alltså numera på Nintendo Switch såväl som i Humble Trove (en katalog för Humble Choice-prenumeranter). Priset på eShopen är 74 kronor.

0 Delningar
Summering
För att veta om Cat Girl Without Salad: Amuse Bouche är något för dig, behöver du först ställa dig frågan hur höga förväntningar som är rimligt att ha på ett förlängt aprilskämt. Den spelare som får ut mest av det här är troligtvis ett fan av WayForward, anime och/eller obskyra shooters.
Bra
  • Ultratöntigt på charmigt vis
  • Högkvalitativt röstskådespel
  • Kreativt
  • Löjligt välritad grafik (undertecknad Matt Bozon)
  • Finfint soundtrack (signerat Jake Kaufman)
Sämre
  • Väldigt kort
  • Klumpigt vapensystem
5
Okej
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.