Vitamin Connection Recension

2020 är ett år i virusets tecken. Vad passar då bättre än ett spel som handlar just om att bota dessa? Vitamin Connection är ett riktigt litet lyckopiller i vardagen.

WayForward har nu fyllt anmärkningsvärda 30 år i spelbranschen. Denna ålder kommer med en expertis som inte låter sig förnekas. Studion har fått ett stenhårt grepp om spelproduktion i liten till mellanstor skala och spelsläppen duggar relativt tätt. Vitamin Connection är ett solklart exempel på ett av dessa mindre projekt som plötsligt bara dyker upp.

Vitamin Connection utannonserades i slutet av sommaren 2019 och släpptes fysiskt den 17 januari via Limited Run Games (två utgåvor som nu självfallet sålt slut sedan länge). Digitala köpare fick vänta till den 20 februari då spelet släpptes samtidigt på eShopen i USA och Europa.

Vitamin Connection är exklusivt till Nintendo Switch. Denna recension görs med hjälp av en recensionskod som erhölls av utvecklaren WayForward.

Lyckopiller för två

I Vitamin Connection spelar du som Vita-Boy och Mina-Girl, två piloter av en rejäl vitaminkapsel. Piloternas jobb är att röja upp virus, peppa immunförsvaret och liknande uppgifter i bästa En cell-sam historia– eller Cells at work-anda. En och annan bana bjuder dessutom på lite mindre … ortodoxa applikationer av Vita-Boys och Mina-Girls färdigheter.

Vitamin Connection: Här skjuter vi bakterier!
Som ett avsnitt av Kurzgesagt möter anime-serien Cells at Work.

Du kan välja att spela Vitamin Connection ensam, men spelet är anpassat efter och roligast i sällskap med en andra spelare. För en spelare kan du välja JoyCon eller Pro-kontroll, men som två spelare är det var sin JoyCon som gäller. Passande nog ser själva pillret, eller skeppet som du/ni kontrollerar, ut exakt som en JoyCon. Den ena spelaren styr skeppets momentum samt står för att aktivera vapnen. Den andra spelaren roterar skeppet med den inbyggda lutningssensorn i JoyCon och vapnens riktning med styrspaken. På senare banor får spelaren/spelarna även tillgång till en gripklo, vars kontroll även den delas upp mellan spelarna.

Banorna i spelet är uppbyggda som ett slags labyrint och har ofta ett par tre nyckelpunkter spelaren måste ta sig till för att lösa problem och/eller slåss mot bossar. Alla problem ska lösas med minispel, och här finns en ansenlig mängd av dem, med fem olika svårighetsgrader vardera. Efter alla nyckelpunkter är besökta och fixade ges spelaren ofta fri tillgång till att utforska banan innan hen tar sig ut. På varje bana finns fem mer eller mindre dolda stjärnor spelarna kan plocka för att låsa upp bonusbanor. Här finns med andra ord en utforskningsaspekt som belönas rikligt, lite som ett metroidvania-spel. Parallellerna till ett sådant upplägg upphör dock någonstans här.

Small in Japan

Trots att Vitamin Connection inte är släppt i Japan ännu, är det uppenbart att spelet är på väg dit. Redan från titelskärmen kan du ändra direkt till japanskt menyspråk via ett enkelt knapptryck – men nipponiseringen slutar inte tillnärmelsevis där. Hela Vitamin Connection är fyllt av troper och stereotyper vilken van animetittare och mangaläsare som helst känner igen. Till och med spelets soundtrack är fullt med små referenser till animekultur. Medlemmar av denna subkultur har med andra ord extra mycket att hämta från Vitamin Connection.

Varenda karaktär i Vitamin Connection är röstsatt av professionella röstskådespelare. Här finns namn som Cristina Vee (Shantae, Octopath Traveler), Laura Post (Little Witch Academia, Fire Emblem: Three Houses) och Kaiji Tang (Lupin the 3rd, Berserk). Produktionsledet har nog tagit en sida eller två ur manuset för fjolårets River City Girls. Här finns samma ambition att det ska låta som en gammal hederlig amerikansk ”saturday morning cartoon”, närmare bestämt som en dubbad importanime i stil med Dragon Ball Z, Sailor Moon eller Pokémon. Ljudproduktionen är tack och lov mycket jämnare än River City Girls: alla repliker är inspelade i en professionell studio. Får de dig att grimasera av obehag är det med andra ord inte inspelningskvaliteten det är fel på.

Kreativ co-op

Vitamin Connection är bland de mest kreativa samarbetsspel som finns på marknaden i dag. Det står ut ur mängden även på en så mättad plattform som Nintendo Switch. Bara faktumet att den infraröda porten på höger JoyCon får komma till användning för första gången sedan 1-2-Switch är skäl nog att höja på ögonbrynen. Kontrollen över huvud taget är pricken över i som ger Vitamin Connection sin lekfulla lyster. Med en så experimentell kontroll är det självklart att ett par av minispelen läser av den mindre än perfekt. Jag är dock villig att se igenom fingrarna på och rentutav välkomna de hispiga användningarna av IR och gyro, eftersom de tillför mer än vad de tar ifrån spelupplevelsen. Dessutom står här faktiskt aldrig särskilt mycket på spel. Vitamin Connection autosparar ofta och har inget extraliv-system.

Vitamin Connection är helt enkelt inte riktigt för singelhushåll, även om det är klart spelbart ensam. Det ska helt enkelt spelas med en andra spelare. Tyvärr hjälper inte samarbetsläget dig om du sitter i karantän, eftersom det inte gå att spela online. Och det är nog det mest negativa man kan säga om Vitamin Connection.

Vitamin Connection finns att köpa på Nintendo Switch via eShopen och kostar 192 kronor på den svenska sidan.

Vitamin Connection är ett kreativt samarbetsspel vars premisser är kusligt vältajmade till den rådande virusrelaterade krisen i världen. Slump eller ej är det ett väldigt roligt spel med höga produktionsvärden på framför allt ljudfronten. Några egenheter med kontrollerna får man räkna med, men det är enligt undertecknad mer på gott än ont.
  • Kreativa kontrollmetoder
  • Helt samarbetsanpassat
  • Högt produktionsvärde (ffa ljud)