Clockwork Aquario Recension

Det är inte ofta man får äran att spela ett helt nytt spel från 90-talet. Clockwork Aquario är dock just det – och det syns på precis alla bra och mindre bra sätt.

Vi har tidigare skrivit om Clockwork Aquario när räddningsaktionen först tillkännagavs. Nu, lite mer än ett halvår senare, kan vi äntligen sätta oss ned med frukten av totalt 30 års väntan – en väntan lång nog att ha hamnat i Guiness Rekordbok. Retropionjärerna ININ och deras partners på Strictly Limited Games slog sina påsar samman med många av nyckelfigurerna bakom Westone, studion bakom Clockwork Aquario. Resultatet är en blandning av bubblande nostalgi. Men det är heller inte svårt att se varför utvecklarna hade svårt att hitta en utgivare.

Urverket

Clockwork Aquario är i sanning ett arkadspel. Det är plattformsaction med en viss finess, eftersom spelarspritesen är rejält stora. Att spelet dessutom stödjer samarbete för två spelare gör att det lätt kan kännas lite trångt på skärmen. Liven tar slut relativt fort till en början, innan du lärt dig sagd finess. Svårighetsgraden påverkar dessutom hur många virtuella mynt du får på dig att klara spelet, snarare än fiendens styrka. Easy är ett rättvist ställe att börja, även om det inte räddade mig från två GAME OVER innan jag äntligen satte eftertexterna.

Till ditt förfogande har Clockwork Aquario tre spelbara karaktärer: pojke, flicka och robot. I sak kontrolleras de väldigt lika, men skiljer sig i finliret. Pojke tenderar att hoppa lite ryckigare, robot rör sig långsammare och flicka är mest balanserad, men har värdelös räckvidd på sin standardattack. Tursamt nog kan du även hoppa ihjäl alla illbattingar Mario-style. Alla fiender som kan skada dig kan du smälla till eller hoppa på för att sedan plocka upp dem och kasta mot lämplig fiende. Allt detta introduceras i den knappt tio sekunder långa introduktionssekvensen. Det är lättbegripligt, men kräver ändå lite fingerfärdighet för att inte hamna i fiendens räckvidd och dra på sig skada.

Slagverket

Clockwork Aquarios ordinarie musik är tyvärr en av de många aspekter som gått förlorad till tidens tand. Flera ledpersoner från originalprojektet tog dock åter på sina mantlar och slutförde projektet tillsammans med det nya teamet. Bland dessa återfinns Westones programmerare Takanori Kurihara, komponisten Shinichi Sakamoto och Wonderboy-skaparen Ryuichi Nishizawa. Resultatet får soundtracket och ljudet i stort att kännas som inte en dag gått sedan 1991.

Det här är ett barnsligt peppigt och sprakande soundtrack. För ovana öron är det lätt att överrumplas av den kakafoni som det skapar tillsammans med ljudeffekterna i Clockwork Aquario. Det är med andra ord exakt som det ska i en arkadhall, där maskinerna tävlar om prospektiva spelares spelkrediter främst med sina ljudeffekter (tja, och utseendet på kabinettet, så klart).

Underverket

Kort och gott, är nog mantrat Clockwork Aquario skapats enligt. Ovan nämnda Nishizawa säger det nog bäst i den här intervjun: Priset per bit var mycket mer på den tiden. Fem banor, kort och rapp action med bitvis myntmatande svårighetsgrad innan vanan satt sig. Och då ryms ändå en god variation banorna emellan; alla har sina egna fiender. De där fula gröna ballongerna hänger dock med dig hela spelet.

På det stora hela är Clockwork Aquario inte ett fantastiskt spel – varken med dåtidens eller nutidens mått mätt. Vad det har är dock en unik historia som är väl värd att både förtäljas och att spelas.

Clockwork Aquario släpptes den 30 november 2021 (14 december i Nordamerika) på PlayStation 4 och Nintendo Switch. Priset är cirka 200 kronor. Flera fysiska utgåvor finns att boka på Strictly Limited Games från 30 euro (standardutgåvan är i skrivande stund utsåld). Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

På det stora hela är Clockwork Aquario inte ett fantastiskt spel – varken enligt dåtidens eller nutidens mått. Vad det har är dock en unik historia som är väl värd att både förtäljas och att spelas. Gillar du äldre arkadspel och snabb, lätt action så är det här antagligen något för dig!
  • Vördnadsfullt sammanställt
  • Tajt, unikt gameplay
  • Färgsprakande, både i ljud och bild