Creative Sound BlasterX G6 Recension

Sound Blaster levererar ett nytt ljudkort som lär dig att inte låta det plastiga skenet bedra. Med G6 får vi det mesta vi behöver för att att förhöja spelupplevelsen.

Sound BlasterX G6 är ett litet ljudkort. De behöver inte vara särskilt stora, men med dessa dimensioner ger G6 intrycket av att vara väldigt lätthanterlig. Kanske till och med simpelt. Storleken har dock inte all betydelse när det kommer till ljudkort, särskilt inte om det används rätt, vilket definitivt är till G6:ans fördel. Det finns tillräckligt med möjligheter för att det ska kännas som ett stort, ”vanligt” ljudkort.

I lådan medföljer en USB-A att koppla in till datorn. Lite förvånad över att det inte var en USB-C, men anslutningen gör ingen märkbar skillnad i mitt tycke. Signalen kan tydligen skilja i kvalitet, men det är inget jag tänker på. På volymreglagets sida hittar vi två 3,5mm-anslutningar som låter dig koppla in högtalare, respektive mikrofon. På andra sidan har vi två optiska in- och utgångar, från Mini- till vanlig TOSLINK. Kabel medföljer. Det borde ge tillräckligt med alternativ för att det ska kännas komplett.

Tyvärr är strömkabeln (USB) bara en meter lång, vilket kan bli ett problem beroende på var du kopplar in G6:an någonstans.

Ingen plattformsexklusivitet

Ljudkortet går såklart att använda till datorn, med hjälp av USB-A. Vill du använda ljudkortet på en konsol är det fullt möjligt också. Till Switch använder du USB-kabeln, medan Xbox One behöver använda både en TOSLINK och USB. Detta eftersom Xbox One inte har stöd för ljud över USB. På Playstation 4 kan du däremot välja om den ska använda USB för både ljud och ström, eller köra samma uppsättning som Xbox One. Det är på konsoler som den där ynka metern på strömkabeln göra ljudkortet lite otympligt. Längden till trots är det otroligt skönt att kunna spela konsol utan att behöva köpa ett par specifika hörlurar. Nu är det bara att koppla in det en redan har och det känns väldigt tillfredsställande.

Användarsnitt

Om en hoppar ut på webbsidan finns mjukvaran Sound Blaster Connect att plocka ned. Det är samma mjukvara Sound BlasterX AE-5 använder, fast nya uppdateringsfiler har kommit som finjusterar programmet för G6. Funktionerna är i snitt väldigt tydliga och lättanvända. Det går att välja olika förinställningar och med Sound Blaster Connect finns det ytterligare några valmöjligheter. En kan göra grundläggande ändringar, bland annat ändra LED färgen som kortet lyser i. Det finns fler funktioner som kan vara ganska roliga, men inga som jag känner att jag kommer använda. Bland de mer intressanta har vi Scout 2.0, som använder telefonen som en radar, en sekundär skärm. Även om det luktar rolig innovation av det känns det som ett billigt sätt att fuska i spel, istället för att faktiskt bli bra på dem. Det som direkt lockade mig är de kosmetiska egenskaperna som låter dig bestämma färg som lyser på ljudkortet. Att ställa in den på att reagera till musik är en rolig liten detalj också. Fåfänga åsido så är det skönt att kunna justera ljudkortets EQ för diverse spelupplevelser. För den mindre angelägne finns det över förinställda ljudbilder att ta del av, beroende på vilket spel du vill spela.

Skräddarsytt och klart

Om du gillar Fortnite, League of Legends eller PUBG kan en särskild funktion vara intressant. Nej, det gäller inte bara BRPvP – Metal Gear Solid V: Phantom Pain och The Witcher 3 är två spel (bland många flera!) som har detta stöd också. Så vad pratar jag om? Bland inställningarna finns ljudprofiler anpassade för specifika spel. När du sätter dig med något av spelen på listan kan du välja matchande preset och få ett ljud som är optimerat för upplevelsen. För egen del är det tillfredsställande att kötta på ljudet när jag springer runt och skjuter trollkarlar på månen. G6 höjer kvaliteten och det gör spelupplevelsen desto roligare.

Sound BlasterX G6 är ett klart godkänt ljudkort som uppfyller alla grundläggande krav och lite till. Trots sin plastiga och billiga känsla levererar det riktigt bra och eftersom du inte ska sitta och jonglera ljudkortet slipper du tänka på det. Med mjukvaran får ljudkortet en mängd roliga funktioner att leka med och det kan förstärka känslan ett spel ger dig. Letar du efter ett ljudkort i en vettig prisklass är G6 något att seriöst fundera på.
  • Kompatibel och lättanvänd
  • Tar knappt upp någon plats
  • Stort användningsområde