Donkey Kong Country: Tropical Freeze for Switch Recension

Nintendo fortsätter att ge ut spel från WiiU till Switch och ett av de många guldkornen som äntligen får den plattform som det förtjänar är Donkey Kong Country.

En mäktig primat rusar genom djungeln. Likt en slipsbärande storm sveper han bort horder med nordiska pingviner, råttor och diverse annan ohyra. Ännu en gång har hans hem och bananer stulits och ännu en gång tar sig Donkey Kong an varenda tematiskt inramade fiende som står i hans väg. Vintern har kommit till det tropiska paradiset och med minusgraderna kommer vikingarna. Det låter som en unik setup, så varför känns allt så bekant?

Det är i all ärlighet svårt att säga något nytt om Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Även om det precis har släppts till Switch’en så är det fortfarande nästan en direkt kopia av dess dito på WiiU. Detta är inte nödvändigtvis något negativt då spelet ifråga är en extremt charmig och utmanande platformer, oavsett uh… plattform? Därför klarifierar vi redan nu att detta inte är så mycket en recension på själva spelet så mycket som det är en recension på själva portningen. Våra åsikter om titeln har vi ju trots allt skrivit redan under förra generationens konsol.

Let’s get Funky

Donkey Kong Country: Tropical Freeze gjorde sig snabbt känt som ett väldigt utmanande spel, något vi här på Varvat gillade skarpt. Långt ifrån alla spelar dock för att frustreras av svåra hopp och elakt placerade fiender. I denna version har de därför lagt till Funky Mode. Detta är i korta dragar ett enklare spelläge där du kan välja Funky Kong som karaktär. Han har ett ton med bonusar som gör många av spelets svårare delar nära absurt lätta. Han har mer health, kan dubbelhoppa, skadas inte av många spikar, kan sakta ner sin fallhastighet, rulla och använda korkskruvsmanövrar oändligt antal gånger och slutligen kan han även andas under vattnet. Hur fasen har Donkey Kong några som helst problem med fiender när demiguden Funky Kong är i närheten? Funky Mode är ett spelläge för de som vill spela för spelandets skulle snarare än utmaningen. Den tydligaste demografin är de yngsta fansen, vilket stärks ytterligare av hur de pushar Funky som ”The cool one”.

Med en flygande surfbräda (sort of) blir det lite väl lätt ibland

Mer hästkrafter för mer apspel

Under motorhuven är det mycket skillnader mellan WiiU och Switch, vilket syns i denna versionen av Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Spelar du dem var för sig kommer du nog inte notera nåt, men det är en massa små quality of life-ändringar som gjorts mellan de olika versionerna. Den absolut tydligaste förändringen är laddningstiderna. Ett av de största problemen med förra generationens version var att man satt i en hel evighet innan man fick spela. Detta har nu lösts och väntetiden är knappt ens en tredjedel av vad den var förut. Grafiken är också den upputsad. Nu när de har kunnat pusha upp allt till 1080p har de kunnat trycka in långt skarpare detaljer. Kollar du bara på spelet i förbifarten tänker du troligtvis inte på det, men det är en väldigt annourlunda lyster i färgerna.

Skarpare och snyggare – gammalt känns nytt, även om det kan krävas förstoringsglas för att se skillnaden ibland

Ta djungeln med dig

Man kan såklart inte prata om en Switch-port utan att nämna den största fördelen alla spel på plattformen får: Portabilitet! Donkey Kong Country: Tropical Freeze lämpar sig utmärkt till det handhållna formatet. Detta är en mycket välkommen bonus då gorillans senaste äventyr på handhållen konsol inte direkt var överväldigande. Spelet i sig är dessutom relativt litet, så även om du köper det digitalt så kommer du troligtvis få plats med det i Switchens ganska begränsade grundutrymme. Det enda egentliga problemet är att kameran på vissa banor är väldigt utzoomad vilket kan leda till en del missade detaljer på den mindre skärmen. Mycket av besvären är dock mer en fråga om vana än något annat.

Och man kan även spela tillsammans i portabelt läge. Yay för Joycons!

Avslutningsvis

Allt som allt så är Donkey Kong Country: Tropical Freeze till Switch exakt vad som står på förpackningen. Har du spelat den förra versionen så har du mer eller mindre spelat denna. Du möter samma bekanta fiender på samma bekanta banor. Nu är det dock en utmärkt titel med gott omspelningsvärde, så det är inte några egentliga problem. För en ny spelare är detta dock ett riktigt guldkorn som varje plattformsälskare borde äga. För någon som spelat det innan hade det dock uppskattats att ha med lite mer content. Det enda nya inslaget är något som tar bort utmaningen, vilket för många är säljpunkten. Designvalen kan därför ibland kännas lite bakåtsträvande. Det är dock inte nog för att sänka betyget nämnvärt, men utvecklarna är ju så bra på vad det gör så det är en besvikelse att de inte slängt in mer nu när de fick möjligheten att re-releasa spelet.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze fungerar långt mycket bättre på Switchen. Portningen är fantastiskt välpolerad och i all ärlighet känns detta som plattformen spelet egentligen hörde hemma på från början. Det är dock tråkigt att de inte lagt in något nytt utöver ett glorifierat "Easy-mode", vilket trubbar av intresset för de som redan kört spelet på WiiU.
  • Tight gameplay
  • Störtskön musik
  • Bättre laddningstider
  • Utmanande
  • Inget nytt utöver Funky Mode
8
Öländsk ordvrängare och speldesigner. Tillhör den generation och demografi som växt upp med spel och genom detta haft möjlighet att på nära håll se mediet utvecklas. Slår mig gärna ner med någon form av onlinespel, vare sig det är ett RPG, FPS, MOBA eller MMO. Kan jag spela med, eller i alla fall interagera med andra personer så trivs jag som bäst.