Dr Kawashima’s Devilish Brain Training Recension

När du tröttnat på korsord, sudoku och annat veckotidnings-pyssel och du redan läst alla inlägg på Facebook både en och två gånger, vad skall du då hitta på? Ett alternativ är att gnugga geniknölarna med ditt 3DS i sällskap av Dr Kawashima.

För drygt tio år sedan så inledde Nintendo sitt samarbete med den erkända hjärnforskaren doktor Ryuta Kawashima. Dr Kawashima har ägnat stora delar av sin karriär på att studera minnet och hans studier har använts av för att hjälpa både unga och gamla att träna hjärnan med hjälp av olika övningar. En del i arbetet är spelserien Brain Training som släpptes för första gången 2005 till Nintendos bärbara maskiner. Den senaste installationen i serien har fått det inte allt för korta namnet Dr Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused och, precis som namnet antyder, har svårighetsgraden ökat rejält.

Lös ett tal, svara på ett annat. Ja, det är ganska klurigt.

Inledningsvis får vi lystna till en ändlös monolog av en hornbeprydd Dr Kawashima. Han förklarar ingående hur minnet och hjärnan fungerar. Vi får veta att minnet kan tränas upp och att kommande övningar är utformade för att hjälpa dig att träna minnet. Utläggningen är säkert jätteintressant. Själv sitter jag och försöker klicka bort den i min iver att faktiskt få sätta min hjärna på prov.

Det är svårt

Spelet heter inte Devilish Brain Training utan anledning. Denna gång är övningarna ännu svårare än tidigare. Upplägget är dock enkelt, men det krävs både koncentration samt lugn och ro för att genomföra dem. Först ut är en serie matteproblem som heter Devilish calculations. Du får se ett matteproblem och det gäller att komma ihåg svaret. Du skall nämligen hela tiden skriva svaret på den tidigare frågan. Det gäller med andra ord att både vara snabb på huvudräkning samtidigt som du övar korttidsminnet. Ju bättre du presterar, desto snabbare rullar problemen förbi. Efter ett tag ökar svårighetsgraden och det gäller nu att ange svaret på det förr-förra talet samtidigt som du skall räkna ihop summan på det aktuella talet. Krångligt? Ja, men förvånansvärt effektivt. När jag väl kommit in i tankesättet så flyter talen på allt snabbare och antalet fel blir färre och färre.

Efter matteövningarna får vi spela en form av memory och därefter leta möss i Devilish Mice. Svårighetsgraden stegrar i takt med att du blir bättre. Lyckas du inte fullt så bra så trillar du ner en nivå. Varje test pågår i fem minuter och ditt resultat sammanfattas sedan i fina tabeller och ännu mer utläggningar av Dr Kawashima.

Det finns många minispel att välja bland. När du väl låst upp dem vill säga.

Dr Kawashima’s Devilish Brain Training bjuder på en mängd olika övningar som låses upp med tiden. Och då menar jag lång tid. Efter två veckor med spelet har jag ännu inte låst upp alla övningar. Kanske är jag långsam, men det upplägget bäddar för frustration. Framför allt eftersom vissa övningar är mindre roliga än andra. Spelet består av över 30 olika minspel, varav 18 st är helt nya för serien.

Fyra ungar? Glöm det

Koncentration är nyckelordet i Dr Kawashima’s Devilish Brain Training. Ger du dig på ett test så rekommenderar jag starkt att hitta ett tyst rum, stäng av mobilen och fokusera på ditt 3DS. Minsta distraktion gör att du lätt kommer av dig. Det är också sjukt irriterande när konsolen missuppfattar dina inmatningar med pennan. Tack och lov händer det väldigt sällan, men de få gånger det inträffar kan förstöra en hel testomgång.

Dr Kawashima’s Devilish Brain Training är inte ett spel för vem som helst. Gillar du den typ av problem du ställs inför så kan du säkert ha väldigt roligt med spelet. Är man som jag en fyrabarnsfar som sällan får en lugn stund så känns det tyvärr helt fel. Tempot mellan minispelen är lågt och vi får alldeles för ofta lyssna på långa utläggningar av en ganska tjötig Dr Kawashima. Troligen är jag inte målgruppen för Devilish Brain Training och jag har inte heller märkt någon markant skillnad i min hjärnaktivitet. Personligen finns det andra saker jag kan göra som är betydligt roligare än att ha en téte-à-téte med en japansk hjärnforskare.

• Många olika minispel
  • Sätter hjärnan på prov
  • En hel del nytt innehåll