Dragon Ball Xenoverse 2 på Nintendo Switch Recension

Förra årets smygsuccé Dragon Ball Xenoverse 2 slår nu ner på Nintendo Switch och lyckas behålla sin styrka - och svagheter - på den lilla konsolen. Har du en Switch finns det i skrivande stund inget annat som motsvarar Xenoverse 2, så är du ute efter rollspelsaction med online co-op iklätt Akira Toriyamas ikoniska figurer, då är Xenoverse 2 rätt för dig.

Dragon Ball Xenoverse 2 är uppföljaren till actionrollspelet från 2015 och följer föregångarens form och stil – nästan för väl. Precis som Destiny och Tom Clancy’s The Division är Xenoverse 2 ett onlinespel med fokus på action och lootsamlande. Det första Xenoverse överraskade fansen och blev en relativ succé, men istället för att slå på stort i uppföljaren, har utvecklaren fegat sig lite och valt den säkra vägen. Xenoverse 2 är därför mycket likt sin föregångare, på ett dåligt sätt.

Däremot är Xenoverse 2 den enda av sitt slag på Nintendo Switch. På andra stationära konsoler och PC, existerar det spel som erbjuder samma typ av upplevelse– bra upplevelser bör tilläggas. Warframe, Destiny och The Division är alla etablerade spel på de stora konsolerna. Därför är Xenoverse 2 än så länge ett unikt spel på hybridkonsolen.

Läs gärna vår ursprungliga recension av Dragon Ball Xenoverse 2.

Avskalad men lika stark

Nintendo Switch är självklart inte lika stark som en Playstation 4 eller PC, men utvecklarna har lyckats komprimera spelets grafiska egenskaper för att matcha Switchens hårdvara. Resultatet är ett spel som fortfarande ser bra ut, flyter i 30 bildrutor per sekund och som behåller sin grafiska stil. Visst har ett par träd och buskar fått stryka med i den visuella komprimeringen. Men Dragon Ball Xenoverse 2 på Nintendo Switch behåller ändå stridernas spektakulära effekter och förmedlar Dragon Ball-känslan lika bra som på de andra plattformarna.

Xenoverse 2 på Switch har stöd för motion control och tillåter dig att göra superattacker som Gokus Kamehameha framför TV:n. Störtlöjligt och inget jag direkt rekommenderar.

Stationärt kör Xenoverse 2 i 900 punkters upplösning och portabelt i 720 punkter. Konsolens lilla skärm återger spelets färgglada palett och du går inte miste om informationen som förmedlas via användargränssnittet. Strider mellan spelare online i en-mot-en har av någon anledning 60 bildrutor per sekund till skillnad från övriga spelets 30. En tacksam funktion som dock hade önskats över hela spelet, precis som för andra konsoler. Den stabila frekvensen av 30 rutor i sekunden fungerar däremot godtyckligt på Switch och påverkar inte upplevelsen negativt.

I portabelt läge orkar Nintendo Switch med ungefär tre timmar av Dragon Ball Xenoverse 2, vilket verkar vara en standard för de flesta spelen. Det skall dock påpekas att batteritiden påverkas av vilka funktioner som är aktiva på Switch. Nätverk, hög ljusstyrka och högtalare är funktioner som drar batteri och då Xenoverse 2 är ett spel som till stor del spenderas online, är det värt att ha i åtanke.

En fördel med Nintendo Switch är att du kan spela lokalt, i en-mot-en dueller på en konsol, eller vanliga aktiviteter i ett lokalt nätverk med flera Switchar. Även om det är en otroligt sällsynt företeelse, är det möjligt för vänner med varsina Swtichar att gå samman och spela uppdrag och svåra raider ihop, både online och lokalt. Fans som sörjer förlusten av Xenoverse 1 kan skatta sig lyckliga då en gratis DLC som sammanfattar det första spelet finns tillgängligt. Troligen är DLC:n bara gratis i en månad.

Den enda på Switch

I vår recension av Dragon Ball Xenoverse 2 gav vi spelet en sexa, med motivationen att det var mer av en Xenoverse 1,5 än en ordentlig uppföljare. Mycket av spelets struktur och funktioner är tagna rakt av från ettan och inte tillräckligt med substans har tillförts. På en konsol som Nintendo Switch hamnar spelet i en ny kontext, i ett spelutbud som domineras av Nintendos egna titlar. I detta perspektiv är inte Dragon Ball Xenoverse 2 på Nintendo Switch så illa. I alla fall fram tills att ett annat, bättre spel med fokus på online co-op dyker upp.

Strider spenderas till stor del med att hamra på knappar, men skickliga spelare utnyttjar kombos och specialattacker för att ödelägga sitt motstånd.

Xenoverse 2 på Switch får ett snäppet högre betyg än det till övriga konsoler på grund av att det trots sin unika position på Nintendos konsol ändå har en hel del problem med sig. För det första finns det ingen voice chat. Istället är kommunikation begränsad till ett antal utvalda fraser. För det andra är det ett spel som är besudlat med små irriterande fel och buggar som ständigt påminner dig om spelets bristande kvalitet. Kameran blir helt vild när strider hamnar i trånga utrymmen som till exempel mellan två klippor eller under vatten och ibland går det inte att avsluta uppdragen för att målet inte uppdateras. Trots alla Xenoverse 2:s brister är det ett underhållande spel som kittlar spelarberoendet.

Dragon Ball Xenoverse 2 till Nintendo Switch finns ute nu.

6.5