Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age Definitive Edition Recension

Dragon Quest XI S till Nintendo Switch är den definitiva utgåvan av en modern rollspelsklassiker, komplett med ett retro-läge, nytt och roligt innehåll samt lite kvalitetsförbättringar. Ett måste för rollspelsfans med Switch.

För ett år sedan recenserade jag Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age. Square Enix gammalmodiga men ack så mysiga rollspel förtrollade mig helt. Jag spenderade flera timmar med det i stöten och kunde sitta långt in på natten och njuta av den klassiska sagan och de känslosamma berättelserna. Inför den här recensionen var jag tvungen att återbesöka texten jag skrev i fjol. Föga förvånande stämmer orden fortfarande in på den nya versionen till Nintendo Switch.

Det här skrev jag i recensionen av originalet till Playstation 4:

Efter många herrans timmar med Dragon Quest XI kan jag med handen på hjärtat säga att det är det bästa spelet i genren. Med tanke på ett spel som värnar så varmt om seriens traditioner är det inte heller något jag uttrycker tanklöst. Dragon Quest XI håller en hög kvalitet, utan buggar, crasher eller gropar i prestandan. Det är så avslappnande att spela att timmarna flyger iväg. Jag gillar den kravlösa storyn och hur den är rakt på sak, samtidigt som spelet har ett känslospektrum som underhåller genom alla dess timmar. Akira Toriyamas tidlösa karaktärsdesign och de varma färgerna ramar in Dragon Quest XI som en tecknad fantasyfilm från barndomens svunna år. Det är helt enkelt mysigt att spela Dragon Quest XI!

Läs gärna hela recensionen på Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age.

En switcheroo som inte gör dig besviken

Utöver det fantastiska äventyr som Dragon Quest XI är i grunden tillkommer det massor av nytt innehåll som även gamla fans av spelet kan uppskatta. Till exempel innehåller Definitive Edition ett nytt äventyr i 2D via en mystisk plats kallad Tickington, från vilket spelaren ska återställa tidslinjerna i de föregående Dragon Quest-spelen via en serie av 2D-utmaningar. Tillägget är en underhållande paus från storyn och ger spelet en lekfull temposkiftning.

Vidare får flera av karaktärerna egna storyuppdrag som låter dig följa dem på deras äventyr. Dessa är bra skrivna och ger spelet förgreningar som fördjupar deras bakgrundshistorier. Men det är inte allt, Definitive Edition låter dig välja mellan samplat och orkestrerat soundtrack, styra över stridshastigheten, ta snygga bilder med photo mode och smida vapen med Fun-Sized Forge var du än behagar! Men det är inte heller allt då massor av mindre tillägg bakats in i denna mastiga utgåva. Nya giftemålsmöjligheter, monster att rida på, klädnader, samt att gruppmedlemmar syns på världskartan, filmsekvenser som går att skippa och mycket, mycket mer.

Inte nog med att Definitive Edition har ett fullspäckat rollspel i vacker högupplöst grafik, det innehåller dessutom hela spelet i fulländat retroutförande i tvådimensionell pixelgrafik kallat 2D Mode. Detta retroläge är från 3DS-versionen av Dragon Quest XI som tidigare bara såg dagens ljus i Japan. Dock tycker jag att mycket av känslorna och detaljerna i berättandet går förlorade i 2D-läget. Tyvärr är också övergångarna mellan 3D och 2D klumpiga och kan bara påbörjas vid starten av varje kapitel. Av den anledningen lämpar sig 2D-läget bättre för de som är fans av retro eller de som har klarat av Dragon Quest XI tidigare.

Dragon Quest XI 2D mode.
För att hoppa mellan 3D och 2D behöver du besöka en spar-plats.

Är du nyfiken på Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age Definitive Edition kan du ladda ner ett demo från Nintendo eShop.

Som hemma på Switch

Dragon Quest XI, den utvalde drar sitt svärd.
Ljus- och partikeleffekter håller hög kvalitet på Nintendo Switch.

Nintendo Switch lyckas återge Dragon Quest XI med mycket hög grafisk precision. Spelet flyter på i stabila 30 bildrutor per sekund utan några synliga gropar i prestandan. Skärpan är inte lika skarp som på till exempel Playstation 4, men tack vare spelets grafiska form och starka färger är det inget som stör upplevelsen. Dragon Quest XI är ett vackert spel. Jag har ingen data på vilken upplösning Dragon Quest XI S har på Nintendo Switch, men ska jag gissa säger jag att det har 1280×720 stationärt och något lägre handhållet. Prestandan upplever jag som likvärdig i båda lägena.

Dragon Quest XI S verkar inte dricka särskilt mycket mer batteri än andra högupplösta, tredimensionella spel, det vill säga omkring 2,5 timmar (troligtvis lite längre på de nyare versionerna av Switch). Eftersom den inte direkt kräver en uppkoppling kan du komma undan med avstängt wi-fi och tack vare spelets grafiska stil anstränger du inte ögonen lika mycket när du spelar på lågt skärmljus. Jag rekommenderar dock att använda hörlurar om du spelar i portabelt läge för att på bästa sätt fylla dina öronhålor med Koichi Sugiyamas klassiska toner.

Varje gång jag uttrycker att ett spel är som hemma på Nintendo Switch låter det alltid lika lökigt. Vi rör oss alltmer mot ett mobilt samhälle så varför skulle inte ett spel kännas logiskt på en handhållen skärm? Majoriteten av timmarna jag spenderat med Dragon Quest XI S har varit i portabelt läge. Det är ett spel som i grunden är mysigt. Därför känns det perfekt att ta med sig det i fåtöljen, inlindad i filtar och med skärmen pressad mot näsan. Det känns bara rätt.

Den slutgiltiga formen

Bortsett från versionen till Playstation 4 har Dragon Quest XI sett många utgåvor genom åren, bland annat en till Nintendo 3DS som bara släpptes i Japan. Nu när spelet når Nintendos nya konsol är cirkeln sluten. Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age Definitive Edition gör ett redan fenomenalt japanskt rollspel ännu bättre. Med utökade berättelser, nya funktioner och kvalitetsförbättringar lever utgåvan upp till sin kriminellt långa titel. Det är ett rollspel som värnar om traditioner i struktur och utförande men som trollbinder med vacker grafik och emotionellt berättande. Vare sig det spelar på dina känslosträngar eller går in i autopilot på klassiskt sagomys underhåller Dragon Quest XI S hela vägen till sluttexterna och vidare. Ja, Dragon Quest XI har ett substantiellt post game som tar vid efter den cirka 80 timmar långa storyn är över.

Att denna version är exklusiv till Nintendo Switch är nästan en synd, då andra plattformsägare går miste om ett fantastiskt spel. Vi med Switch får skatta oss lyckliga och passa på att njuta av denna moderna klassiker. Det skulle inte förvåna mig om Dragon Quest XI S kommer till övriga konsoler om ett år. Helt ärligt hoppas jag att Square Enix mjölkar Dragon Quest XI lite till, i alla fall i syfte att sprida gospeln som är den elfte psalmen av den genredefinierande spelserien. Bäst vore det med en gratis uppdatering för de äldre versionerna, men det lär aldrig hända.

Observera att Dragon Quest XI är ett urjapanskt rollspel som följer genretroper till punkt och pricka. Personer som inte alls finner njutning i turordningsbaserade rollspel med klassiskt berättande och normativa värdegrunder kommer tyvärr inte att uppskatta nyanserna i Dragon Quest XI.

Dragon Quest XI S är inte bara en trött portning till Nintendos nya konsol. Till skillnad från mycket annan gammal skåpmat till konsolen briljerar Dragon Quest XI S med nytt innehåll som fördjupar världen, ett retro-läge som förvandlar det till ett Super Nintendo-spel samt flera små kvalitetsförbättringar.
  • Expanderar världen och karaktärerna
  • Fortfarande vackert
  • Kvalitetsförbättringar