Epos H3 Pro Hybrid recension

Epos levererar med H3 Pro Hybrid ett par bekväma hörlurar som passar både för spel, film och musik. Vi på Varvat har i tidens anda även passa på att testa headsetet för videomöten i Microsofts Teams anslutna via till dator via Blåtand, något som fungerat väldigt bra.

H3 Pro Hybrid är utrustade med mjuk vaddering på bågen, vilket gör att man nästan inte känner av den på huvudet. En annan fördel är att man inte svettas om öronen när man har haft dem på sig några timmar. Dock är kåpan i minsta laget, så har man stora öron kan det bli problem att få plats med dem. Headsetet är väldigt lätt, knappt 700 gram, och det känns inte billigt i konstruktionen trots att det mestadels är gjort i plast.

Imponerande batteritid

Kåporna stänger ute ljud väldigt bra och ihop med ANC-funktionaliteten får du bort väldigt mycket av störande ljud i bakgrunden, som tillexempel datorns fläktar eller störande sambos. Du kan helt enkelt koncentrera sig på spelet, filmen eller musiken i lugn och ro. På den högra kåpan sitter ljudkontrollen väldigt lättillgänglig och även brytaren för ANC samt en multifunktionsknapp som bland annat styr Bluetooth.

Batteritiden är rejält tilltagen och H3 Pro Hybrid klarar även väldigt långa spelsessioner utan att behöva laddas. Skulle batteriet ändå ta slut så kan du bara koppla in USB-sladden för att ladda samtidigt som du spelar. Batteriet sägs klara 37 timmar, men det beror självklart på antalet aktiva anslutningar och om du använder ANC läget eller ej. Från tomt till full laddning tar det endast en och en halv timme.

Hallå. hörs jag?

Mikrofonen gör att du hörs tydligt hos dina med- och motspelare, men det finns inget mekanisk möjlighet att filtrera ut bakgrundsljud. det kan istället hanteras via den medföljande mjukvaran. mer om det längre ner.

För att stänga av ljudet på micken vinklar du den helt enkelt uppåt, en smidig funktion vi lärt känna hos flera andra konkurrenter, men varför ändra ett vinnande koncept?

hela mikrofonen går också enkelt att plocka bort . Den sitter endast fast med en smart magnetlösning. Det medföljer även ett täcklock för att dölja kontakterna om du väljer att spela utan mick eller om du vill använda H3 Pro Hybrid för att lyssna på musik när du är på språng. EPOS skickar också med en andra mikrofon som kan användas om du valt att plocka bort den primära. Denna har dock lite sämre ljudkvalitet, men du hörs ändå tydligt på andra sidan i både samtal och spel.

Hur låter det då?

Ljudkvaliteten i H3 Pro Hybrid är riktigt bra. Det kan du dock förvänta dig av ett par hörlurar i denna prisklassen. 40mm drivenheter ger ett omslutande virtuellt 7.1 ljud och en väldigt bra ljudbild från höga toner till ett brett mellanregister. Basen är tyvärr lite klen men överlag så funkar det bra.

Som vi varit inne på lite tidigare så kan du ansluta H3 Pro Hybrid till dator via den tillhörande dongel eller via USB-kabel. Du kan kan också ansluta en mobilenhet via blåtand och höra ljudet samtidigt i headseteten funktion jag använder väldigt mycket då jag kan lyssna på musik samtidigt som jag spelar. Varför inte passa på att se en film när du gör en långflygning flyger över atlanten i MSFS 2020.  Det medföljer även en 3,5 mm-kabel för att ansluta till headsetet till exempelvis Nintendo Switch eller nya Steam Deck. (Denna stödjer dock Bluetooth vilket jag skulle använda.)

Som alla respektabla headset idag så har även H3 Pro Hybrid en egen, medföljande mjukvara. Installationen är snabb och enkel och den låter dig till exempel ställa in olika ljudprofiler. Som standrad erbjuds du fyra olika profiler för esport, film, musik samt platt ljud. Du kan givetvis skapa egna profiler som kan sparas.

När det kommer till mikrofonen har du möjlighet att filtrera ut vissa frekvenser för att på så sätt plocka bort störande ljud eller ändra hur du låter för andra spelares. Denna funktionen har jag aldrig sett i mjukvaran för ett headset tidigare. det har funnits tredjepartsprogram som åstadkommit samma effekt, men här har EPOS tänkt nytt och kreativt.

Överlag är H3 Pro Hybrid bra hörlurar med många funktioner som vi uppskattar. Priset på runt 2800 kr är kanske lite i överkant men sett till dess mångsidighet och fina ljudbild är det helt klart värt de extra slantarna. Speciellt om du också använder dem på språng och inte bara framför datorn.

• Bekväma att ha på sig
  • ANC (Active Noise Cancelling)
  • Löstagbar mic