Förhandssnacket kring Evolve har varit enorm sedan spelet utannonserades för ett år sen. Bilder som släppts under tidens gång har visat en skapelse med stora monster och maffiga strider som äger rum på detaljerade banor. Att det rör sig om en multiplayershooter är inget som spelaren kommer missa och hela mekaniken kretsar kring det området. Det är lagspel och inget annat. Det är intensivt, det är hetsigt, det är påkostat – och det är fullt ös hela vägen.
Handlingen utspelar sig långt in i framtiden. Människan har tagit steget ut i rymden och koloniserat planeten Shear med ambitionen att bygga upp en civilisation. Tyvärr går något ruggigt snett och hela härligheten invaderas av gigantiska monster som förstör allt i sin väg. Som tur är finns hjälten William Cabot, en pensionerad stridspitt som återkallas i tjänst och samlar ihop ett gäng jägare – hunters – för att rensa upp och rädda de få bosättare som finns kvar. Huvudregeln är enkel: skjut först och fråga sen.
Man spelar antingen som monster eller jägare. Monstrets uppgift är att döda samtliga jägare och vice versa för jägarna. Innan varje match får spelaren välja mellan fyra specialister som var och en bär på en viktig förmåga. Gillar man anfall så är infanteristen det bästa valet och är man lagd åt det omsorgsfulla hållet så är sjuksköterskan alternativet. Alla typer kompletterar varandra och måste samarbeta tätt ihop för att lägga bjässarna under sig i jakten på total dominans. En specialist har möjligheten att binda fast monstret medan en annan har ett tillräckligt kraftfullt vapen för att åstadkomma tillräcklig skada på besten under fångenskapen innan den ger upp. Efter varje match delas poäng ut som i sin tur uppgraderar din krigare på varje tänkbart sätt. Det kan vara allt från en starkare jetmotor till en helt ny spelfigur som bär upp en kraftigare vapenarsenal.
Det gäller att vara effektiv då alla monster har möjligheten att utvecklas till ett starkare monster i tre etapper om inte jägarna hinner stoppa sin nemesis i tid. Räkna med att få jobba hårt då illbattingarna är hårda som stål och slåss till sista andetaget. Svårighetsgraden är hög så lite planering bör vara på plats för att resultatet ska bli så smärtfritt som möjligt.
Föränderliga världar
Världarna förändras beroende på hur väl du presterar på slagfältet. Får fienden övertaget i en match ser banan ett snäpp annorlunda jämfört med motsatsen. På en nivå lyckas monsterhuliganerna sabotera ett väderkraftverk som ger upphov till stora mängder regn som i sin tur göder fram köttätande plantor som försvårar terrängen avsevärt när du och dina kompisar stövlar fram.
En kul grej som öppnar för variation och mer strategiskt tänkande inför nästa match. En annan intressant detalj är vilken betydelse miljön har för alla kombattanter. Råkar någon skrämma upp en flock fåglar så visas en liten varningssignal på skärmen och man får en liten hint var måltavlan befinner sig. Det bäddar för spänning innan båda läger ryker ihop. Vem ska hitta vem först?
Tjusig shooter som tar teamwork till nya höjder
Evolve är väldigt snyggt och flyter på mycket bra trots de muskler som alla tekniska komponenter spänner för att visa upp en värld där ett fullskaligt krig äger rum. Vapenklasserna brassar på rejält och lagspelet är sjukt roligt i sina bästa stunder. Det är ge och ta som är den bärande principen för utgången av matcherna. Kör man sitt eget race är man snabbt lätträknad men håller teamet ihop kan vad som helst hända med skrattet nära tillhands. Det är då Evolve visar upp sig från sin bästa sida och bekräftar det slitna ordspråket ”delad glädje är dubbel glädje”.
Jag var till en början tveksam till konceptet men efter att spelat ett flertal matcher ändrades sakteligen min inställning. Evolve är en nytändning som tar multispelet till nya vidder och gör det med ett tempo som branschen behöver för att utvecklas vidare i ämnet. Nu vet jag att utvecklaren valt att satsa helhjärtat på detta spår men det hade inte skadat om de lagt krut på en vettig solokampanj som kompletterat det övriga upplägget. Den kampanj som trots allt finns är löjligt kort (fem uppdrag) och framstår mer som en liten förberedelse inför det verkliga kriget på nätet.
Jag rekommenderar varmt Evolve och tycker det är bra att Turtle Rock Studios vågar tänka i ny banor kring sin skapelse. Fjolårets Destiny har fått en stark konkurrent som aspirerar på tronen inom den lagbaserade actiongenren och jag hoppas fler tar steget över till denna nykomling som fått ett bra mottagande världen över. Nu återstår bara att fällda nästa vidunder med ett gäng skjutglada amatörer. Kanske ses vi där?