Far Cry 6 Recension

¡Viva la Libertad! Men kampen för frihet stoppas allt för ofta av hungriga alligatorer.

Välkommen till Yara, paradiset på jorden. Platsen där svaret på cancerns gåta växer i öns tobak. Platsen där alligatorerna är farligare än fienden. Platsen där Giancarlo Esposito lägger ner sin själ för att vara så elak som det bara går.

Det mesta är sig likt i Ubisofts numera klassiska spelserie. Du tar rollen som en relativt anonym hjälte som ger sig ut på ett enmanskrig mot en övermäktig fiende. Samtidigt har mycket förändrats sedan tiden då vi krigade i ett amerikansk hillbilly-land med religiösa galningar hack i häl. Den här gången har vi landat på Kuba, eller Yara som öriket heter i spelet. Världen är vacker, med vajande palmer och kristallklart vatten. Små pittoreska fiskebyar varvas med tät djungel och branta klippor. På vägarna rullar amerikanska veteranbilar och fientliga konvojer. Med andra ord en perfekt backdrop för ett Far Cry-spel.

Far Cry 6 hjärta Kuba

Dani Rojas är i mångt och mycket en klassisk Far Cry-hjälte. Han, eller hon beroende på hur du väljer att spela, har vuxit upp i ett barnhem på Yara och har fått se baksidan av presidenten Antón Castillos fascistiska skräckregim. När de styrande vill att vår hjälte skall jobba på de giftiga tobaks-fälten bestämmer han sig för att fly till drömmarnas land USA. Flykten blir dock kort och efter ett högst väntat skeppshaveri spolas han i land på en av Yaras många stränder. Här rekryteras han som gerillakrigare av revolutionsledaren Clara Garcia och en välkänd kamp för frihet tar vid.

Far Cry 6 Kuba
Skrotbilar och hemmabyggda vapen. Allt i sann Kuba-anda.

Det märks tydligt att Ubisoft tagit till sig allt som är kubanskt för utvecklingen av Far Cry 6. Glöm snabba bilar och stora pickuptrucks. I de allra flesta fall tar du dig fram till fots eller på häst. Hittar du en bil är det troligen en skrothög från mitten av förra seklet som hålls ihop med hjälp av ståltråd och tejp. På instrumentbrädan ligger förmodligen en halmhatt och i backspegeln hänger något tacky, som plyschtärningar eller en hula hula-docka. Just bilprydnader är en av de många saker som du kan samla på i spelet. Allt för att ge ditt fordon lite personlig touch. Vissa delar gör faktiskt nytta, så som förstärkta stötfångare för att bättre kunna använda bilen som fyrhjulig murbräcka.

Återvinningskonceptet sträcker sig långt bortom fordon i Far Cry 6. Även utrustning behöver uppgraderas. Du kan glömma att köpa nya, fullt fungerade vapen i affärerna på Yara. I sann Kuba-anda är det hemmabyggen som gäller, gärna med amerikanska föremål i grunden. Under spelets gång samlar du på dig mängder av återvunnet material som sedan kan användas vid någon av de många arbetsbänkar som finns utspridda i spelvärlden. Du kan till exempel bygga hemmagjorda ljuddämpare eller uppgradera din ammunition. I Far Cry 6 är nämligen olika ammunitionstyper lämpade för olika fiender. Det är därför viktigt att scouta motståndet noga innan du avancerar för ett anfall.

Välj rätt Supremo till rätt tillfälle

En annan nyhet är så kallade Supremos, supervapen som byggs av utarmat uran som av någon anledning finns vid Yaras många luftvärnskanoner. Guerilla-gurun Juan Cortez hjälper dig gärna att konstruera nya, påhittiga vapen som vår hjälte bär runt som en ryggsäck. Alla Supremos har olika egenskaper och dina kastvapen är också beroende av vilken Supremo du bär för tillfället. Till exempel får du valet mellan kastknivar eller handgranater med en Supremo. Minns ni lura-bort-korkade-fiender-stenarna som varit med i alla Far Cry spel fram tills nu? I denna utgåva är de utbytta till basebollar. De funkar precis på samma sätt, men är lite mer kubanska.

Far Cry 6 action
Far Cry 6 erbjuder en hel del action.

Det är alltid kul att utforska Far Crys öppna spelvärldar och hitta nya områden på kartan. En taktik jag själv utnyttjat i flera av de tidigare spelen har varit att tidigt lägga beslag på någon typ av flygfarkost för att sedan åka på upptäcktsfärd över kartan. Det har ofta varit ett relativt riskfritt sätt att förflytta sig långa sträckor. Tydligen har fler än jag tänk samma tanke och I Far Cry 6 är min tid i luften högst begränsad av Yaras många luftvärnskanoner. Utformningen av dessa anläggningar påminner om klassiska fiendeutposter du tar över, men skillnaden är att frigöra en del av luftrummet för transport.

Giancarlo Esposito gör det bra

Jag älskar Far Cry-serien. Kombinationen av relativt hjärndöd action och utforskande gör spelen till perfekt avkoppling. Far Cry 6 erbjuder två olika svårighetsgrader, en normal och en mer laid back där striderna är enklare och storyn driver spelet framåt. Som alltid är det skurken som är spelets omslagspojke (vi har ännu inte sett en kvinnlig antagonist) och den egentliga huvudperson. Den här gången har Ubisoft kostat på sig att anlita en välkänd skådis som dragplåster för spelet.

El presidente, Antón Castillo, spelas av Giancarlo Esposito, känd från bland annat Breaking Bad. Tillsammans med sonen Diego styr han Yara med järnhand och det är inte svårt att redan tidigt bygga upp ett starkt obehag gentemot presidenten och hans brutala metoder. Esposito har i intervjuer sagt att han vill vara minst lika elak som Vaas Montenegro i Far Cry 3. Men frågan är om han riktigt når upp till den psykopatiska nivån som fick oss att hata Vaas. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om hans tuppkam. Sådant agg hyser jag ännu inte till El presidente, även om Giancarlo Esposito gör en lysande rolltolkning som maktgalen diktator.

Far Cry 6 El Presidente
Giancarlo Esposito gör en bra tolkning av El presidente, Antón Castillo.

Du är inte alltid ett jagat villebråd i Far Cry 6. Om du väljer att hålla ditt vapen i hölstret låter soldaterna dig spatsera runt på Yara relativt ostört. Vissa av dem går till och med att muta för att få information om gömda skatter eller baser. Jag upplever dock att djurlivet ställer till det mer än fienden. Det händer inte sällan att jag smyger mot en grupp soldater när en hungrig alligator anfaller från ingenstans. Jag har då inget annat val än att öppna eld mot besten och samtidigt röja min position. Jag har ofta svurit högt åt både vildhundar och mungos som förstört mina promenader i djungeln. Då är det tur att vissa av dem ändå slåss på min sida. Redan tidigt får jag sällskap av min alldeles egna, dresserade alligator Guapo. Något senare får jag en trogen följeslagare i form av Chorizo, världens sötaste, amputerade och explosiva hund vars tjänster ofta är avgörande för mina uppdrag.

Är Yara för stort?

Yara är enormt. Den i särklass största kartan hittills i ett Far Cry-spel. Det finns alltid något att göra, men tyvärr blir transportsträckorna ofta lite för många och långa. Flera uppdrag saknar fantasi. Det är inte alltid så kul att hämta saker åt tafatta gerilla-allierade och jag tröttnar faktiskt ganska fort på att leta relativt meningslösa uppgraderingar till mina vapen. Det blir helt enkelt lite för mycket. Men precis som alltid är det underbart roligt att flyga fram över spelvärlden i min wingsuit! Få moment är så tillfredställande som att helt ljudlöst ta sig an en hel fiendebas utan att bli upptäckt. Mitt råd är att slå ut officerarna först. Hinner de kalla på flygunderstöd kan du kyssa smygtaktiken adjö.

Far Cry 6 Chorizo
Den rullstolsbundna hunden Chorizo blir snabbt en bra polare i kampen mot övermakten.

Far Cry 6 är i grund och botten precis samma spel vi sett sedan starten, men samtidigt har en hel del nya moment introducerats, på gott och ont. För första gången kan du inte utnyttja XP för att förbättra dina egenskaper. Istället stiger du i grader vilket gör att nya föremål blir tillgängliga i Yaras butiker. Med andra ord köper du dig starkare, något som kanske rimmar lite illa i den kommunistiska kontexten. Däremot är det precis lika kul som alltid att smyga sig på fienden och utnyttja de vapen du har i din arsenal på bästa sätt.

Jag skall inte ljuga. Jag har väldigt roligt när jag spelar Far Cry 6. Nerven och pulsen finns där hela tiden. Tyvärr gör även alligatorerna det, vilket ofta förstör spänningen. Spelet är en värdig uppföljare till det i många avseenden briljanta Far Cry 5, även om flera nyheter känns både omotiverade och lite ogenomtänkta. Oavsett om du spelat Far Cry tidigare eller ej så kan jag ändå starkt rekommendera att ta värvning i gerillan. Du kommer inte att ångra dig och du kommer att ha roligt nästan hela tiden.

Far Cry 6 är ett stort och underhållande actionäventyr som tar dig till den påhittade kubanska nationen Yara. Där tar du värvning i guerillan för att störta den maktgalen presidenten. Med hjälp av hopsnickrade vapen och manicker gör du revolt mot militären över ett av spelseriens största kartor. Och medan enformiga sidouppdrag och tråkigt samlande stundvis tröttar ut, är Far Cry 6 i sin helhet ett suveränt tillskott i Ubisofts anrika serie. Akta dig bara för alligatorerna!
  • Far Cry som jag vill ha det
  • Giancarlo Esposito är en briljant diktator
  • Jakten på djur känns meningslös