Filmechanism Recension

Pusselspel som utspelar sig på en skärm, utan skrollning, är en nisch-genre som fått mycket uppskattning av Daniel under 2020. Filmechanism är ett fint instick i den nischen och lär vara en lagom tankenöt för alla pusselspelsintressenter.

Filmechanism är den typen av spel som inte låter skärmen panorera; allt äger rum på en och samma skärm. Precis som jag skrev på recensionen på Milli & Greg (ett av 2021 års angenämaste överraskningar) är det ett alldeles speciellt hantverk bakom ett sådant upplägg. Filmechanism klarar denna premiss med bravur.

Som på film

Filmechanism recension: världskarta.

I Filmechanism styr du kamerahumanoiden Rec i jakt på sin försvunna gyllne film. Varje bana utspelar sig på en ensam skärm där spelaren ska lösa pussel för att komma vidare. Den centrala pusselmekanismen är Recs kamera. Den kan ta bilder på hela skärmen som du senare kan återkalla för att få banan att se ut som när bilden togs. Det innebär att du kan manipulera miljön hur mycket du vill för att nå högre höjder, komma åt nycklar eller flytta på block.

Filmechanism innehåller närmre 200 banor spridda över sex världar. En dryg tredjedel är på en normal svårighetsgrad, medan Hard och Hell delar på resterande två tredjedelar. Det som främst skiljer dem åt är hur långt fram du som spelare måste tänka. Ett par av dem kräver dessutom ett bra sinne för tajming och precisionshoppande. Det hela presenteras i en grafisk stil som är tänkt att efterlikna den på Game Boy Color.

Fågel Fenix fixar

Utvecklarna bakom Filmechanism är Tokyo-baserade Chemical Pudding. Med grundaren Tarrcake i spetsen har de gjort sig kända främst för mobilspelet Ten People Ten Color, som fått ett antal utmärkelser. För utgivningen står Pheonixx, som även de härrör från och är verksamma främst inom Japan. Båda aktörer är alltså rätt unga i spelbranschen, även om Pheonixx består av industriveteraner.

Filmechanism är oavsett ett ypperligt exempel på ett litet spel som gör sin nischade grej riktigt bra. Varje pussel är genomtänkt in i minsta detalj och har oftast bara en lösning. De svårare banorna innebär rejäla hjärnskrynklare som är lika mängder frustrerande att sitta fast i som tillfredsställande att lösa. Spelet har dessutom ett inbyggt ledtrådssystem där du kan köpa ledtrådar för en in-game-valuta. Denna valuta tillskansar du dig varje gång du klarar en bana. För min del tog pengarna snabbt slut och spelet övergick i en absurd grind som slutade i en YouTube-guide.

Filmechanism recension: en senare bana i spelet.

Jag har accepterat att jag inte är en tålmodig man. Det står alltså tämligen klart att den här sortens spel inte riktigt är för undertecknad. Hatten lyfter dock för en titel som är så här fenomenal i sin nisch, oavsett hur dum vissa pussel får en att känna sig. Mitt enda riktiga gnissel med Filmechanism är att spelet vägrar ge mig mina sista prestationsmärken. En bugg som förhoppningsvis löser sig med tiden.

Gärna mer

Måhända är det nostalgin som masochismen i mig som tar över mitt omdöme, men Filmechanism är svårt att inte rekommendera, trots en hyfsat stor prislapp. Det är däremot svårt att inte jämföra med tidigare nämnda Milli & Greg. Båda börjar och slutar med händelserna på en skärm och lämnar en i minfältet direkt för att lära dig av misstagen. Men jämlikar är de ändå inte. Filmechanism ger dig tid att planera och har inte alls samma fokus på försök-dö-försök igen. Det har inte heller tillnärmelsevis lika bra musik eller berättelse, tyvärr. Chemical Pudding får dock gärna återkomma med mer av den här kalibern.

Filmechanism släpptes den 16 december 2021 till PC (via Steam) och Nintendo Switch med en prislapp på cirka 170 kronor. På Switch är det ännu inte släppt i Europa, men går att köpa om du har ett amerikanskt eller japanskt konto. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Filmechanism är ett ypperligt exempel på ett litet spel som gör sin nischade grej riktigt bra. Varje pussel är genomtänkt in i minsta detalj och innebär ofta rejäla hjärnskrynklare som är lika mängder frustrerande att fastna i som tillfredsställande att lösa.
  • Expert på sin nisch
  • Väldigt tillfreddställande att lösa
  • Många banor