Fire Emblem Warriors (New Nintendo 3DS) Recension

Fire Emblem Warriors tar den älskade strategiserien och förvandlar den till en button masher. 3DS-versionen är grafiskt lättare än Switch-versionen, men står sig bra som lätt underhållning.

Fire Emblem Warriors är som chips och cola. Det är flott, smakar gott och får dig att känna dig bra. Men det lämnar dig också med en uppblåst mage, tomhetskänsla efteråt och lite skuldkänslor. Kunde du inte ha ätit något bättre istället? Ungefär så känns det att spela Fire Emblem Warriors. Det är absolut inget dåligt spel, men det är inte heller ett spel som lämnar dig med långvariga intryck.

Den här recensionen riktar sig delvis till versionen på New Nintendo 3DS. För en recension riktad mot Nintendo Switch, se hit.

Sour cream and onion

Storyn i Fire Emblem Warriors kretsar kring tronarvingarna Rowan och Lianna, prins och prinsesstvillingar av kungariken Aytolis, som måste ta tillbaka sitt land från monster från en annan dimension. Till sin hjälp har de hjältar från andra dimensioner som sugits med i portalerna när monstren invaderade. En simpel men godtagbar ursäkt för att mosa ihop karaktärer från flera olika delar i serien.

Skärmuppdelningen på 3DS.

Men storyn är bara sekundär i Warriors, enbart en anledning till att hugga ner kanonfoder i tusentalet. Precis som chips så är huvudingrediensen potatis och med potatis menar jag såklart gameplay. Centralt i Warriors är slagfälten, där en handfull hjältar som du oftast kan styra direkt, eller beordra indirekt, ska besegra motståndet. Detta sker många gånger genom att helt enkelt ta över fiendens fort och därefter besegra bossen, men variationer förekommer. Du kan pyssla med uppgraderingar på karaktärer och fixa bättre vapen. Allt sånt du kan förvänta dig av ett actionrollspel. Det låter ganska trist, men det duger, precis som sour cream and onion. En enkel kryddning som i stort sett alla gillar. Men det är striderna som får dig att fortsätta spela.

Fire Emblem Warriors stridsmekanik är så pass enkel att alla kan spela det. Oerfarna spelare kan hamra på en eller två knappar och komma undan med att känna sig supercoola. Den allra enklaste attacken är på samma nivå som det man ser i superhjältefilmer. Flashiga moves som skickar dussintals fiender med vinden till sin död är busigt enkla att göra. Warriors är en kraftfantasi. Erfarna spelare kan roa sig med att väva samman ännu mäktigare kombinationer och specialattacker, men oftast känns det okej att bara mosa knappar. Och det är det konstiga med Warriors: även om mekaniken är simpel, är den beroendeframkallande. Precis som när du fyller fejset med chips, är det svårt att sluta när du väl börjat.

En mekanik som Warriors lånar från Fire Emblem är vapentriangeln. Ett slags sten, sax, påse-system där vissa vapen och klasser trumpar andra. I Fire Emblem är detta system viktig att ta hänsyn till för att nå framgång, men Warriors är mer förlåtande. Ligger du några nivåer över motståndet kan saxar klippa i sten. En annan mekanik som Warriors lånar är permadöd. Slarvar du i en strid kan dina hjältar falla och vara förlorade för alltid – om du inte kör på spelets lättare svårighetsgrad. Because casual.

Bärbart vs. bärbart

Ingen orkar egentligen bry sig längre om jämförande videor av spel på Playstation 4 och Xbox One. Att jämföra två likadana spel på konsoler som Nintendo Switch och New Nintendo 3DS är nästan samma sak, fast i omvänd riktning. Här är skillnaderna så stora att man påpekar det uppenbara. Även om Warriors till 3DS står sig bra som ett bärbart spel, går det inte att bortse från Switch överlägsna design och funktioner. Versionen till Switch har bättre grafik, fler bildrutor per sekund OCH går att ta med sig. 3DS har, vadå? Två små skärmar, grynig grafik och 3D-bild. Jag tror jag vet vilken version jag föredrar.

Ärligt talat är Fire Emblem Warriors ett dugligt spel på New Nintendo 3DS och äger du bara 3DS finns det bara en version för dig. Och nej, Fire Emblem Warriors är inte spelet du köper en Nintendo Switch för. Om du däremot har båda konsolerna finns det egentligen ingen anledning att köpa den tydligt underlägsna versionen på 3DS.

Om du köper Fire Emblem Warriors till New Nintendo 3DS behöver du uppdatera spelet, annars kommer fotsoldaterna sakna texturer.

Miljöerna är tomma och agerar bara arenor för striderna (bilden är från Switch-versionen).

Chips och cola är väl ok

Fire Emblem Warriors är, oavsett version, ett okej spel. Kampanjen är en traditionell sådan med stel humor och överdriven dramatik (ska du spela Warriors rekommenderar jag starkt det japanska röstpaketet); striderna är häftiga och beroendeframkallande om ändå repetitiva; och efter kampanjen kan du leka med det långt mycket roligare History-läget där striderna ha strikta regler. Fire Emblem Warriors är i bästa fall en guilty pleasure som du kan njuta av efter en hård vecka. Ungefär som en stor påse chips till fredagsfilmen.