Foreclosed Recension

Foreclosed är en tredjepersonsskjutare som bär sina influenser från serietidningsvärlden med stolthet. Trots att bandesignen känns något åldrad och fienderna är stendumma går det absolut att ha kul med spelet, inte minst för dess sköna stil.

Jag är en lättflörtad och lättfotad gamer när det kommer till det visuella. I synnerhet när det gäller genren cyberpunk. Det är något visst med att gotta kring i skitiga, futuristiska och neonfärgade stadsmiljöer och slåss mot såväl människa som maskin och cyborg. Foreclosed stryker precis det begäret medhårs och levererar en cyberpunkberättelse som ganska precis täcker upp en eftermiddag.

Varifrån kommer Foreclosed?

Foreclosed: Berättande i paneler.

Antab Studio heter den lilla verkstad som producerat Foreclosed. Studion startades i Italien 2016 och drivs av Andrea Tabacco och Lara Gianotti. Till dags dato har Antab främst gjort sig kända på mobilmarknaden; Foreclosed är deras första försök på den här typen av spel.

Tillsammans med sin utgivare Merge Games kallar studion Foreclosed för en ”interaktiv serietidning” och en titt på bilderna gör det enkelt att förstå varför. Berättelsen spelas upp med hjälp av serierutor som antingen samtidigt eller var för sig visar upp händelserna. Greppet är säkerligen inte unikt bland spel, men känns som en frisk fläkt just nu. Det är också riktigt häftigt implementerat och ger berättelsen en snärtig känsla.

Den närmsta liknelsen till Foreclosed som står att finna är 2003 års XIII (vars remake landade för snart ett år sedan). Med sin så kallade cel-shading och sina i text utskrivna ljudeffekter är det inte svårt att göra kopplingen. Foreclosed är dock en tredjepersonsskjutare, medan XIII är i förstaperson. Dessutom ger den framtidsdystopiska inramningen skaparna en alldeles utmärkt ursäkt att dra in diverse implantat och annat.

Identitetsstöld och revansch

Världen i Foreclosed kretsar kring identiteten. När du föds och din identitet skapas gör den det som en skuld hos regeringen, som sedan kan sälja den skulden till privata aktörer. På pappret låter det som urtypen av bolagsdystopier från ställen som Shadowrun eller Netrunner, vilket lär stryka fler än mig medhårs. Tyvärr tas det aldrig till någon högre filisofisk nivå än en NPC i början som kommenterar dumheterna med ”Mänskligheten har misslyckats”.

Foreclosed: Första scenen.
När ska vi få sådana här hologramskärmar egentligen?

Mitt i denna dystopi finns huvudrollen Evan Kapnos. Han vaknar upp en dag till faktumet att hans identitet kommer att auktioneras ut om han inte infinner sig i rätten inom ett par timmar. Fram tills dess är hans access till blockkedjan och tjänstevapnet borttagna, och han kan inte lämna staden. På väg till rätten hamnar han så klart i bråk med lagen och är snart en man på rymmen. Vi har härt det förr, men perspektivet och serierutorna gör verkligen sitt för att presentationen ska kännas lite fräsch. Nåja, efter ett tag är ändå dags att låta vapnen föra talan.

Röst och musik

För rösterna i Foreclosed står tre namn: David Bodtcher, Andy Mack och Tiffany Witcher. De gör alla ett helt okej jobb. I synnerhet Evans röstskådis har en iöronfallande röst, men låter månne som att han försöker lite väl hårt emellanåt. Det passar dock utmärkt för känslan av en shooter från mitten på 00-talet.

Musiken är framställd av Luigi di Guida, en komponist med relativt kort CV (som är svårt att finna i sin helhet; alla saknar något inlägg). Luigi har en bra förståelse för vad som funkar i kontexten cyberpunk och skjutarspel, men Foreclosed har inget musikspår som sticker ut ur mängden, varken i positiv eller negativ bemärkelse. Och det kan likväl vara både medvetet och positivt.

Inte mycket till motstånd

Foreclosed ger dig ett tiotal olika förmågor, varav de flesta låses upp med erfarenhetspoäng. Av de som går att låsa upp är hälften nya egenskaper till ditt skjutvapen. Detta kan ge dig kulor som är snabbare, penetrerar skydd eller exploderar vid kontakt. Den andra hälften är Evans egna förmågor, så som telekinesi. Det är väldigt blandat vad som är användbart och inte, men det ger spelaren i varje fall lite olika sätt att hantera eldstriderna.

Smygsektioner används som en välkommen krydda på flera ställen i Foreclosed. Givetvis finns det en omedelbart dödlig attack som du kan utföra från skuggorna om du är nära nog. Fienden är dessutom så urbota korkad att den inte reagerar på om du brutalt steker kompisens hjärnimplantat mitt framför honom. Det gör Foreclosed till ett rätt lätt spel och förklarar varför smygsektionerna ändå är relativt ovanliga. För det mesta vill spelet att du ska störta in med draget vapen.

Till förmågorna finns även din egen implantatmätare. Den kan överhettas, vilket lämnar dig vidöppen för fiendeeld. Det gör i sin tur att du vill hushålla med förmågor som snabbt överbelastar den, så som skölden eller eldgivningsförbättraren. Några livmätare finns inte, vare sig för dina fiender eller dig själv. Om skärmen blir svartvit är det dags att söka skydd och vänta på självläkningen. Fienderna har inte samma förmåga och dör vanligen av ett skott eller två i huvudet. Vissa har skydd du kan knuffa bort med telekinesi, vilket gör dem komiskt värdelösa. Men det är okej; hade Foreclosed varit svårare hade jag troligtvis inte alls haft lika roligt med det.

Vad saknas

Foreclosed är ett actionspel i väldigt behändigt format. Det tar en knapp eftermiddag att spela genom och ger ingen större mersmak när eftertexterna väl rullar. Det kunde varit längre, haft fler olika vapen, fler smygsektioner eller bara fler samlingsbara föremål. Här finns upptäckter som ger erfarenhetspoäng (och ett specialslut om du hittar dem alla), men utan indikation på vilka man har missat är det en prestation jag helt ärligt struntar i. Samma sak med ”döda x antal fiender med den här förmågan”-typen av ’cheevos. Här tryter kreativiteten en hel del.

I Foreclosed kan du finjustera hur mycket hjälpmedel du vill ha när du siktar (auto-aim) och svårighet överlag, men dessvärre kan du inte stänga av den guppande kameran. Spelare som har lätt för åksjuka kommer garanterat att irritera sig på den här ”skakkameran” och föredra att spela i små sessioner, om ens alls.

Summa summarum

Foreclosed är oförargligt och rätt så lätt att glömma. Storyn håller spelaren kvar alldeles tillräckligt bra, likaså slagsmålssystemet. Dess visuella element får Foreclosed att sticka ut ur mängden, men inte mer än att cementera ett klart godkänt betyg. Tillkortakommanden nämnda ovan är inte tillräckligt för att dra ned på det faktumet.

Foreclosed finns sedan den 12 augusti 2021 på PC (Steam), PlayStation 4-5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch samt Google Stadia. Prislappen är cirka 170 kr. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Foreclosed är ett skjutarspel i tredjeperson som är snäppet över att vara mediokert. Dess visuella stil för det att sticka ut ur mängden och cementerar ett klart godkänt betyg. Gillar du skjutarspel från mitten av 00-talet och cyberpunk lär Foreclosed kunna ge dig något att ha kul med.
  • Stilistiskt snyggt som få
  • Roligt stridssystem (som dock kunde ge mer!)
  • Lite kort; lite som lockar en tillbaks