Forza Horizon 4 Recension

Jag har alltid gillat Forza Horizon-serien. Det är något visst med att kunna hoppa in och köra runt som en blådåre i sin favoritbil (BMW M3 2003). Sen är ju inte det den enda anledningen varför jag gillar Forza Horizon så mycket, såklart. Det är många faktorer som spelar in här. Kolla bara på det helt fantastiska utbudet av bilar där varenda liten detalj ser helt makalöst bra ut. Det gör världen i övrigt också för den delen. Forza Horizon 4 är utan tvekan det absolut snyggaste spelet jag spelat i år och det är sannerligen en fröjd för ögat att glida runt i ett majestätiskt Storbritannien.

Storbritannien är ju faktiskt ganska vackert

Ska jag vara helt ärlig måste jag erkänna att Storbritannien kändes ruskigt ointressant för egen del. Det är ett fantastiskt vackert land att titta på, men jag tvivlade starkt på att Turn 10 skulle lyckas göra världen intressant i ett spel som Forza Horizon. Men studion motbevisar mig på alla plan. De har lyckats skapa en mer intressant värld än det Australien vi fick se i trean. Världen i Forza Horizon 4 känns mer levande, mycket tack vare det dynamiska vädret och det helt nya säsongssystemet. Det nya systemet för årstider funkar såhär: varje säsong pågår i en vecka i realtid och sen skiftar det. Med den nya årstiden kommer en rad event som är unika för just den årstiden. Detta ger en nödvändig variation då du måste anpassa både ditt sätt att köra och dina bilars utrustning. Det säger sig ändå självt att du inte kan åka runt med racingdäck när vägarna är belagda med ett tjockt lager av is som får din bils däck att spinna utom kontroll.

Ja, du kan designa dina egna skyltar i Forza Horizon 4.

Vinter i all ära – men jag föredrar vår, höst och sommar. Att köra på grusiga vägar med bilar som Subaru Impreza ger dig en jordnära rallykänsla som jag älskar. Jag beundrar verkligen hur Turn 10 lyckas blanda seriös racing med destruktiva race där staket och murar flyger i luften när man susar förbi i hög fart med de andra tävlande hack i häl. Det förstnämnda är dock att föredra då den typen av racing känns mer verkliga och arkadkänslan inte är lika hög. Även om Horizon 4 är ett arkadracingspel känns det sällan så arkadigt man kan tro. Det är verkligen ett plus i min bok, då jag helt klart föredrar simulatorracing.

Forza Horizon 4 bjuder på förstklassigt ljud och spelet flyter på som en dröm. Jag har aldrig upplevt varken buggar eller påfrestande krascher. Allt känns väldigt polerat redan från första stund och för det är jag väldigt tacksam.

Jag har gjort detta förut…

Några timmar in i spelet glider jag fram på vägarna och höstlöven ligger tunga på asfalten framför mig. De virvlar iväg snabbt när jag susar förbi med min Nissan GTR. Då är det en känsla som slår mig. En känsla av att jag gjort detta förut. Nu var det ett tag sedan jag spelade Forza Horizon 3, men skillnaderna från föregångaren är inte många och ärlig talat märks de nästan inte av alls. Det är i det här ögonblicket som Forza Horizon 4 förvandlas till ett spel jag startar upp och slöspelar med lite musik i bakgrunden, för att 30 minuter senare toktröttna och slå av spelet i ren frustration. Jag vill ha nyheter!

Snö, is och fula bilar. Allt är möjligt och valet är ditt.

Det är är absolut inte skralt med innehåll, tvärt om. Helt ärligt kan det faktiskt vara ganska förvirrande till en början att bestämma vad man ska ta tag i och köra. Det finns en uppsjö olika bilar att välja bland. Sen tillkommer däck, motorer, bromsar och allt annat som hör racing till. de många valen är något som i alla fall i min bok är ett stort plus. En öppen värld tom på innehåll är en misslyckad sådan. Forza Horizon 4 är raka motsatsen.

Forza Horizon 4 är ett spel som på gott och ont är väldigt likt sin föregångare. Känslan i själva bilkörningen är bland det bästa vi har i ett bilspel idag. Världen är stor, vacker och fullkomligt fullproppad av innehåll. Det finne en mängd olika aktiviteter att ta sig an, till exempel att åka så fort du kan genom fartkameror eller göra våghalsiga hopp vid så kallade ”danger signs”. Det bjuds på en bra mix av både road- och offroad-körning. Men känslan av att vi gjort detta förut genomsyrar hela upplevelsen och lämnar en unken eftersmak i munnen. Om jag var ute efter ett arkadracingspel som Forza Horizon 4 skulle jag hellre spara några hundralappar och gå på föregångaren i serien. Det känns kort sagt som att jag spelar Horizon 3 fast i Storbritannien.

• Bra bilfysik
  • Otroligt bra utbud av bilar
  • Fantastiskt vacker grafik och prestanda
  • Påminner för mycket om Horizon 3
8
Jag är en fjunig tonåring bosatt i östra Värmland med en förkärlek till mastiga rollspel och sportspel med karriärlägen, men egentligen en allätare när det kommer till spel. Brukar aldrig döma folk som jag inte känner, men tycker du illa om The Witcher 3 är det bäst att du inte nämner det i närheten av mig.