[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Adventure Time Presents: Time Tangle” developers=”Twin Sky Games” publishers=”Cartoon Network Games” platforms=”Android, iOS” genres=”Runner” release_date=”2014-08-06″]
Nu är det äventyrsdags igen! Finn spöade en skum filur som visade sig vara en manifestation av tiden. Om han inte kan samla ihop en hel drös tidsskärvor (och dela ut en hel del stryk) så har alla hans bedrifter och hjältedåd i landet Ooo aldrig existerat.
Adventure Time Presents: Time Tangle är ett spel av runner-typ (som t.ex. Temple Run eller Minion Rush) där Finn från Cartoon Network-serien Adventure Time sin vana trogen låter nävarna tala när han questar sig fram mot målet – att återställa tiden. Till sin hjälp har han inte bara vapendragaren Jake utan en hel radda andra figurer från serien och en bunt mer eller mindre knasiga power-ups, såsom guldnäsa, rosa tjocktröja eller coola solglasögon.
Finn under ett nappatag med Earl af Citruskläm.
Grafik utan klös
I och med Time Tangle tar Adventure Time-spelen steget in i 3D-grafikens förlovade land, men tyvärr är det ingen bildskön upplevelse utan känns som något halvhjärtat som påbörjades för minst tio år sedan. Kantigheten i utförandet är så framträdande att det är rimligt att anta att utvecklarna antingen tummade på grafiken för att slippa kompromissa med andra delar av spelet eller att de antog att den tänkta målgruppen (9-11-åringar) inte är så nogräknade med antalet polygoner.
Mullig musik
Om nu grafiken är lite risig, så är musiken desto bättre (tycker åtminstone jag) och går i samma stil som Adventure Time-musik mig veterligen brukar – lite retroelektroniskt sådär. Dessutom finns det gott om nyinspelat prat och trams från figurerna, vilket också CN drar stora växlar på i reklamen. Gissningsvis är det alla de där nya fina ljudfilerna som behöver utrymme och gör att grafiken fått stå tillbaka.
Fint flyt i kontrollen
Åtminstone jag med min iPad 2 som har några år på nacken nu förväntar mig att det ska lagga en del i styrningen i ett 3D-spel där det händer mycket på skärmen och laddningstiderna är långa, men där blev jag positivt överraskad. Styrning genom att luta enheten flyter på väldigt fint och följsamt, utan fördröjning eller hackande. Spelupplevelsen i övrigt är också god, med så mycket variation man kan förvänta sig av ett runnerspel och en hel del utmanande klurighet – särskilt bossfighterna. Spelet riktar sig förstås uttalat till barn mellan 9 och 11 så jag vet inte om det säger mest om mig eller dagens nioåringar när jag inte bara kan fjompa mig igenom spelet utan ansträngning.
En alltför vanlig syn i Time Tangle
För att ge några avslutande kommentarer: En alltför stor del av speltiden går åt till att vänta på att något skall ladda. Problemet känner jag igen från åtminstone ett tidigare Adventure Time-spel, nämligen Ski Safari som vid första körningen tog inte mindre än tio minuter på sig att ladda startskärmen – låt vara att det var på en iPhone 3GS. Om det här är något som förekommer i fler Cartoon Network-produkter bör de kanske se över vilka utvecklare de samarbetar med och hur spelen framställs. Dessutom är spelet synnerligen instabilt och appen kraschar i snitt varannan minut under min första halvtimme. Förhoppningsvis är det något som går att lappa och laga den närmaste tiden.
[youtube id=”Oxyy3QIpXTw” width=”600″ height=”350″]
[recension titel=”Adventure Time Presents: Time Tangle” betyg=”7″ skribent=”Hampus Lybeck” datum=”2014-08-12″][/recension]
Hampus Lybeck
Det skadar inte att berätta att appversion 1.01 är betydligt mer stabil, men inte helt idiotsäker.