Deadly Bullet

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Deadly Bullet” developers=”Tommi Saalasti” publishers=”Tommi Saalasti” platforms=”iOS / Android” genres=”Top-down action” release_date=””]

bullet1

Deadly Bullet är något så sällsynt som ett fullständigt gratis spel. Det kostar inget att ladda ner, innehåller inga reklamannonser och erbjuder inga möjligheter till köp i appen. Detta eftersom upphovsmannen Tommi Saalasti har som princip att inte ta betalt för spel han utvecklar som hobby och ser som färdighetsträning.

Långt intro

Världens längsta intro (åtminstone i förhållande till spelets omfattning) talar om för mig att året är 2026 och en förfallen metropol styrs av brottssyndikatet MAG. I staden finns motståndsrörelsen Deadly Bullets som slåss tillbaka mot kriminalitet och moraliskt förfall.

Det är oklart om dessa Deadly Bullets äger förmågan att förvandla sig till målsökande gevärskulor eller om de bara skjuter iväg dem (så vad ska det långa introt vara bra för?), men en stor ljusblå spetskula är iallafall vad spelaren har att jobba med. Denna kula ses ovanifrån, ett perspektiv som sällan används nuförtiden och var vanligare i DOS-baserade racingspel (eller varför inte ursprungliga Grand Theft Auto) men som tydligen också används i Hotline Miami från förra året, som jag inte spelat, men som verkar vara rätt splatterbetonat.

bullet2

Kulan styrs medelst tryck på skärmen för höger- och vänsterrotation och skall styras runt i banan för att döda MAG-bovar och samla XP. Bovarna skjuter på kulan vilket får den att ändra sin bana litegrann. Krockar kulan med hårda saker som hus och bilar förloras ett liv och efter tre liv är det game over. När alla bovar på banan är döda kommer man till nästa nivå. Totalt finns tre banor som alla har tre nivåer. För att underlätta något kan spelaren samla på sig tre sorters powerups. Den XP man samlar på sig resulterar så småningom i poäng att låsa upp innehåll, som två av tre banor, förbättrade powerups etc. I gengäld ökar också svårighetsgraden genom att fienderna på varje bana blir fler.

Styrningen är följsam och till synes enkel, men när fienderna exempelvis ställt sig mellan två hus börjar det bli finlir på hög nivå för att komma åt dem utan att stryka med själv på kuppen. Den som tröttnar på att försöka sikta in sig på små arga skurkar kan alltid roa sig med att rita snygga mönster med kulans ”svans”.

Det bör också nämnas att det går att spela för poäng istället för XP, för att hamna på Game Centers poänglistor (I skrivande stund är jag på plats 42 av 595 spelare) samt att det finns möjlighet att ladda upp och titta på replays av spelomgångar.

Klatschigt soudtrack

Spelets 2D-grafik gör precis vad den ska och verkar genomtänkt, medan 3D-grafiken känns lite grovhuggen, troligen för att minska både arbetsbördan och filstorleken. Grafiska retroelement, som ogenerat användande av neonblått och rosa och ett typsnitt som bär spår av något med 8-bitsgrafik är förstås ögongodis för en nostalgiker som undertecknad.

Är man dessutom, som jag, gammal syntare, finns det flera klatschiga låtar att digga i soundtracket, där retrokänslan också sticker fram ibland.

bullet3

Mer eller mindre splatter?

Det här är ett spel som meningarna går isär om. Många recensioner jag kollar in på nätet ger spelet 4 av 5 eller bättre, men för mig räcker inte originalitet och ett mulligt soundtrack för att väga upp det faktum att jag efter mindre än en halvtimme börjar tycka att det är tjatigt att åka runt och splatta stillastående snubbar i en lite kantig 3D-stad. Det är helt förståeligt att det inte ges mer i nuläget eftersom det är ett kostnadsfritt hobbyprojekt (och under utveckling dessutom, version 1.1 kom för ett par dagar sen) vilket är mycket hedervärt, men om jag fick önska skulle jag vilja ha ett mindre jönsigt namn, större variation och fler olika powerups, men kanske egentligen mest en roligare implementering av spelidén med en komisk touch istället för halvrisig 3D. Flera forumdebattörer på internet efterlyste istället mer splatter, vilket får mig att anta att jag kanske inte riktigt ingår i spelets tänkta målgrupp iallafall. Hur som helst kan det vara värt att hålla utvecklare Saalasti under uppsikt och även kika på hans andra redan publicerade projekt för iOS och Android.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”q_o6SZK7LIA” width=”600″ height=”350″]

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.