[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Resogun” developers=”Housemarque” publishers=”Sony Computer Entertainment” platforms=”PS4″ genres=”Space shooter” release_date=”29 november, 2013″]
Resogun är en av launchtitlarna som kom med PS4 och är just nu gratis att ladda ned om man har PS Plus. Det är snabbt. Det är actionpackat. Det är epilepsiframkallande. Arcade i sitt ässe.
Det är en space shooter som i stora drag påminner om det gamla PS3-liret Super Stardust HD. Man åker omkring i ett litet rymdskepp och skjuter andra rymdskepp med allehanda laserkanoner, bomber och målsikande missiler. Det skiljer sig från andra space shooters i att man inte ständigt åker åt en sida av skärmen, utan är låst till en begränsad yta i varje bana som man fritt kan åka omkring i. Fienderymdskepp dyker upp automatiskt runtom en och ökar ständigt i mängd och styrka ju längre man kommer. I slutet av varje bana får man spöa en boss och sedan går man vidare till nästa.
Vanligtvis brukar sådana här spel vara extremt tunga på powerups och uppgraderingar till sitt rymdskepp, men så är inte fallet här. När man börjar spela får man välja ett av tre rymdskepp med varierande fördelaktighet gällande vapen, snabbhet och specialattacker. De enda uppgraderingarna dessa rymdskepp kan få är när man, under spelets gång, hittar enskilda powerups som boostar upp hela ens vapensystem till dess man förlorar spelet. På banorna kan man rädda tillfångatagna människor och skicka iväg dessa för att få bonusar som bomber, extraliv eller poäng.
Det finns bara ett standardvapen, vilket är det som följer med det rymdskepp man valt. Utöver det kan man droppa bomber som sveper hela banan ren på fiender, och specialattacken overdrive som saktar ned tiden samtidigt som dina vapen får en tillfällig adrenalinkick och dödar allting vid minsta snudd. Overdrive laddar man upp genom att döda fiender och samla in de gröna orber som de släpper, men man gör bäst i att spara både overdrive och bomber till bossen i slutet av banan. Man kan även använda boost för att snabbt ta sig förbi en blockad av fiender.
Uppskattad launchtitel
Resogun är faktiskt riktigt kul för att vara en launchtitel som dessutom är ett indie-spel och som sådan gått lite under radarn. Även om inte grafiken känns särskilt next-gen är det fortfarande ett väldigt snyggt spel. Partikeleffekterna fyller upp skärmen när man blastar fiender, färgerna sprudlar när hundratals små rymdskepp bombarderar mig med sina plasmakanoner, och vid banans slut flexar spelet PS4:ans processorkraft genom att utlösa en fullkomlig kaskad av små kuber som flyger omkring överallt. Fienderna är kreativa och varierade och ökar på ett väldigt balanserat sätt genom banorna. Det är klockren arkad.
Jag lirade genom spelet på normal svårighetsgrad vilket tog mig ca totalt 3-4h speltid. Alltså är spelet relativt kort vilket också belyses av det faktum att det bara finns fem banor. Men det är såklart inte spellängden som är relevant för ett arkadspel, utan omspelbarheten, utmaningen i att nå upp till nästa svårighetsgrad och viktigast av allt: få högst highscore. Det går alldeles utmärkt att spela online i co-op när man tröttnat på singleplayer, vilket är samma sak förutom att man har en kompis som flyger omkring och skjuter fiender vid sin sida och båda delar på poäng och uppgraderingar.
Håller min PS4 igång
Jag fick hem Resogun via PlayStation Plus och är det enda spelet som just nu hindrar min PS4 från att samla damm på hyllan. Det är ett färgsprakande, intensivt, hardcore-arkadspel som ryker av retroinspiration och sätter skicklighet före allt, vilket även gör den till en utmärkt inkörsport för att vänja sig vid den nya handkontrollen. Bland alla de fem gratistitlar som finns att tanka hem till PS4 – Warframe, War Thunder, Contrast, DC Universe Online och Resogun – är Resogun det som jag lagt ned mest tid och fått ut mest nöje av. Det är ingen konsolsäljare, men ett trevligt tidsfördriv.
[youtube id=”XNIsKC1YDYo” width=”600″ height=”350″]
[recension titel=”Resogun” betyg=”7″ skribent=”Kim Johnsson” datum=”2014-01-03″][/recension]