[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Superlumina: First Contact” developers=”Straight to Video Games” publishers=”Gustlin Games” platforms=”iPad, iOS” genres=”Strategi, pussel” release_date=”8 oktober, 2013″]
Superlumina: First Contact är ett nysläppt indiespel till iPad från den norska spelutvecklaren Straight To Video Games och svenska Gustlin Studios. Det är en kombination av strategi och pussel där man låter arméer av soldater och robotar utkämpa stora krig i yttre rymden hopknutet i en trevlig sci-fi berättelse.
På vänstra sidan skärmen har man sin armé av soldater bestående av svaga fotsoldater, små flygplan, stora flygplan, små tanks och stora tanks. När man startar ett spel står alla dessa enheter huller om buller i raka led. Därefter får man flytta runt de enheter som står längst bak i leden för att bilda olika formationer som antingen är offensiva eller defensiva.
Man kan exempelvis placera tre fotsoldater i en horisontal formation, vilket förvandlar dessa till en gemensam offensiv enhet som kommer attackera motsvarande led i fiendens armé inom några turer, och placeras längst fram i ledet. På samma sätt kan man placera tre fotsoldater vertikalt vilket skapar en defensiv formation och skyddar mot fiendens attacker.
Tanks och flygplan fungerar mer eller mindre likadant, även om flygplan endast har offensiva formationer och inte kan försvara. För att aktivera en stor tank måste man placera två fotsoldater bakom den. Samma sak gäller för stora flygplan som aktiveras av två mindre flygplan.
När en attack går genom fiendens försvar kommer hans livmätare att sjunka och man är ett steg närmare mållinjen.
Spelet är turbaserat och man kan bara förflytta ett visst antal gubbar innan man måste vänta på sin nästa tur. Twisten är att när enheter dör så försvinner de inte ur spelet, utan återvinns och kan återkallas igen nästa runda. Med andra ord kommer ett spel fortsätta så länge som motståndaren fortsätter pumpa ut enheter, planera defensiva formationer och skydda sitt liv.
Originellt men opolerat
Det är originellt, strategiskt och beroendeframkallande. Jag fann mig själv spela Superlumina: First Contact långt mer än vad som hade behövts för att skriva den här recensionen bara för att se hur balla kombinationer av offensiva och defensiva formationer jag kunde få ihop. Beroendeframkallning är positivt för handhållna spel.
Men jag kan inte undgå att kommentera på hur opolerat spelet känns och ser ut. Även med en medföljande tutorial är det krångligt att lära sig hur spelet fungerar. Varje enhet har sina egna stats men de blir röriga att hålla reda på och när de väl delar ut skada till fienden är det svårt att veta exakt hur mycket skada som fångades upp av fiendens försvar och hur mycket som faktiskt gick genom.
Jag hade velat se mer audiovisuell feedback. Det hade varit trevligt med mer uttrycksfulla animationer som representerade vad som händer i spelet. Dödsanimationer hade kunnat vara lite mer dramatiska, gärna med en ljudeffekt, och det hade kunnat göras mer tydligt när man faktiskt skadar motståndaren och inte bara hans enheter.
När jag gick in i strategiguiden från pausmenyn kunde jag vid ett tillfälle inte ta mig tillbaka till spelet eftersom det inte dök upp någon tillbaka-knapp. En liten men nämnvärd bugg som frustrerande nog tvingade mig att starta om hela spelet.
Mysfaktor, men röriga menyer
Menyerna är allmänt platta och röriga. Vill man köpa powerups får man välja mellan olika sådana i en enkel textlista som inte ger någon som helst information om deras egenskaper. Lika oklart är det vilka som går att köpa. När jag tryckte på ”Buy” för en specifik powerup hände absolut ingenting, medan samma knapp för en annan powerup skickade mig till att logga in på App Store.
Superlumina: First Contact är roligt i sitt koncept och utförande med en mysfaktor som passar pendlande resor på tåget från och till jobbet eller skolan. Men det är opolerat och skulle ha behövt lite mer omsorg i både audiovisuell feedback och användarvänlighet för att inte skrämma bort nya spelare, samt hålla kvar de som fastnar för spelet. Ett stort plus är dock möjligheten att spela online.
Värt att nämna är att Superlumina är Straight to Video Games första släppta titel och att paret som har skött utvecklingen inte har arbetat med spel tidigare. Med det sagt kan man ha överseende med några av bristerna i Superlumina och jag skulle rekommendera alla till att ladda ner det och ge det en ärlig chans!
Ladda ner Superlumina – First Contact från App Store >>
[youtube id=”6-3UsOBCYeU” width=”600″ height=”350″]