Godbreakers recension

För att hitta nya spel har jag landat i att helt enkelt leta reda på videos på youtube eller artiklar. 'Hidden gems' och "demos som du måste testa!" är nyckelorden för att hitta nya, intressanta spel. Jag var på väg att skriva en artikel om Godbreakers till Under Radarn, men så släpptes spelet bara några dagar senare. Så här är vi nu.

Godbreakers kan kortfattat beskrivas som en rogue-lite och hack’n’slash. I den lite mer långfattade versionen är det ett hack’n’slash med plattformselement, en fin uppsättning av unlockables som du får tillgång till genom att spela spelet, dö (eller klara av) och upprepa. Precis som många andra rogie-lites (tänker främst på The Binding of Isaac) så genomför du ’runs’ där du antingen klarar av det eller inte. Oavsett finns det en mängd olika små sidouppdrag att klara av på vägen, som sakta låser upp nya färdigheter och skins. En aspekt av alla dessa sidouppdrag är att övertala fem olika väsen om ditt uppdrag, som i sin tur för storyn vidare.

På tal om storyn…

Mänskligheten är i spillror. Mer eller mindre utplånad. Coven, ett kosmiskt systraskap, lägger sig dock i för att förhindra detta. Oförmögna att agera direkt valde de att skapa ett kärl med mänskliga egenskaper. Vi är detta kärl och det är vårt jobb att stoppa Monad, en av människor designad artificiell intelligens som gått överstyr. Jag tror att den kan ha avlägsna släktingar i SHODAN (System Chock) och våra gemytliga vänner från Destiny 1+2 – Vex. Digital, pragmatisk och känslokall har Monad konverterat vårt solsystem till att följa den algoritm som ger optimal effektivitet.

Jag vet, det är en chock – människor som bygger en artificiell intelligens som ska hjälpa dem, men ställer till det för gammal hederligt, organiskt liv. För referenser, se uppsjön av populärkultur som tolkat det här ett otal gånger. Precis som nämnt i samtliga popkulturella referenser spårade AI:n ur och började sträva efter en perfektion där mänskligheten helt enkelt inte har en plats. I sin strävan efter denna perfektion började Monad sluka planeter. Varenda atom i solsystemet måste användas för att kalkylera den ultimata lösningen. Du som spelare tar alltså rollen som det artificiella kärl som innehåller en smula mänsklighet, för att stoppa detta.

Under spelets gång kommer du få utföra olika uppdrag till de fem aspekterna som du måste hjälpa. Detta ger mer förståelse och insikt i storyn. Det ger även personlighet till de olika aspekterna. Det här är dock ett spel där storyn inte är viktig, men just därför blir den så mycket roligare att följa med i. Du måste inte följa den för att klara av spelet, men att däremot välja att göra det gör det mycket roligare.

Coven är din trio av vägledare och sassiga kommentatorer på din resa.

Gameplay som är lika hetsigt som avslappnande

Jag uppskattar en bra story i spel, men det jag letar främst efter är gameplay. Är det bara story kan jag lika gärna titta på en video på t.ex. youtube. Men när kontrollerna är tillfredsställande och roliga vill jag dyka ned i spelet 100%. Godbreakers är ett sådant spel. Så fort jag har vant mig vid tempo, var tiondelarna landar i attacker, manövrar och annat nödvändigt är jag uppslukad. Särskilt när kontrollerna är så här responsiva. Tempot är högt och det är en fröjd som gammal konsolspelare att sitta med handkontroll och sömndrucket briljera i de olika färdigheter spelet erbjuder. Jag har i skrivande stund hunnit med 33 timmar och jag älskar att sätta mig och slöspela lite medans en video går på andra skärmen. Det är ett, för mig, perfekt spel att slappna av till.

Så vad är det en kan göra?
Godbreakers är som sagt ett hack’n’slash, vilket ger oss vissa grundläggande funktioner att använda oss av. Du kan attackera, antingen med vanliga attacker, eller dra till med starkare attacker, som även kan laddas upp. Om du absorberar en fiendes attack kan du använda den mot dem. Du kan även få (eller låsa upp) en egen specialattack. Du kan även hoppa och dodga för att överleva. Beroende på vilket vapen du har valt (finns i nuläget sex olika vapen att välja på) kan du även använda en specifik vapenattack. Kontrollerna är alltså väldigt grundläggande och inte alls krångliga, vilket låter dig komma in i spelet väldigt snabbt.

Builds, builds builds…

Utöver detta kan du även plocka upp valuta som du kan köpa nya (eller uppgradera) fragment för. Detta görs hos den geometriska köpmannen innan varje bossfoght. Fragment finns i fyra olika kategorier och kan ge dig en mängd olika bonusar. Springa snabbare, dubbelhopp, bättre heal, diverse DOT-effekter när du attackerar. Det finns en uppsjö av kombinationer och gott om sätt att bygga ihop en bra build för att ta sig an Monad. Fienden (och kistor) kan även ge dig ett gäng olika typer av uppgraderingar som gör dig ännu farligare.

Vad som definitivt behöver tilläggas är att det finns möjlighet att spela med upp till tre kompisar också. Jag är en sucker för co-op och älskar att spela med andra på det sättet. Jag har dessvärre inte provat det alltför mycket än så länge, men det lilla jag har petat på har varit riktigt roligt! Att få med sig vänner i det här gör det så mycket roligare och ger spelet så många fler timmar av spelglädje.

Ibland kan du springa in i teleporter som kan ta dig till en liten utmaning i form av ett race. Beroende på hur du presterar kan du belönas med olika fragment. Och låsa upp nya saker.

Även den döende solen har sina fläckar

Godbreakers gör allt rätt när det kommer till gameplay, men där spelet tappar en del för mig är mängden uppgraderingar och kosmetiska roligheter du kan låsa upp. Den är dessvärre ganska begränsad. Jag har som sagt lagt ca 33 timmar i spelet och jag har låst upp det mesta vid det här laget. När jag väl låst upp det sista kommer det inte kännas lika lockande att spela längre. Det kommer inte finnas något att motivera mig till att fortsätta, vilket känns jättetråkigt. Jag hoppas att To The Sky lägger till fler vapen, skins och färdigheter i det skilltree som finns.

Jag hade gärna sett fler planeter också, men jag vet inte hur det kommer påverka storyn. Utan att spoila något kan jag säga att de fem entiteterna som du möter har väldigt tydliga roller i storyn. Att lägga till fler planeter kan rubba det. Det till trots ser jag gärna mer av det, särskilt då det här verkligen känns som ett ”låsa upp saker-spel”. Titta på The Binding of Isaac, så förstår ni vad jag menar.

Till en början är det hutlöst roligt att försöka låsa upp allt, men med tiden märker en att det ganska snabbt tar slut, vilket tar udden av motivationen.

Slutligen…

Godbreakers är ett otroligt roligt spel. Om du tycker om rogue-lites, gameplayfokuserade spel och hack’n’slash kan jag inte rekommendera det här nog mycket. Särskilt om du spelar det med en vän. Spelet är släppt sedan mindre än två veckor tillbaka, men To The Sky har redan planer på nytt innehåll, så det är med förtjusning jag väntar på vad som komma skall.

Jag har utvecklat en stark allergi mot flådiga trailers, så jag spelade igenom Godbreakers så att ni kan få se EXAKT hur gameplay är, utan fluff och glitter.
Ni kan se den halvdugliga genomspelningen på vår youtubekanal.

0 Delningar
Bra
  • Responsiv och tight gameplay
  • Krispig grafik som är bekväm att titta på
  • Roliga upgrades och vapen
  • Stort omspelarvärde
  • Co-op!
Sämre
  • Få kosmetiska saker att låsa upp
  • Få upgrades att låsa upp
  • Vill ha fler vapen att leka med
  • Dålig variation i banorna
8
Bra
Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.