Have A Blast Recension

Have A Blast är klassikern Spacewar pumpat med lite steroider. Det kan ge roliga rymdbataljer i gott sällskap, men mest i korta stunder. Ensamspelare göra sig icke besvär.

Have A Blast är ett kort spel som likväl skulle kunnat vara en del av ett annat, större spel – tänk Monkey Fight från Super Monkey Ball eller spökbollen från Luigi’s Mansion 3. Och som sådant finns det faktiskt inte så himla mycket att säga om det.

Have A Blast

Den som läser ingresser (eller utannonseringen) har redan förstått vad det handlar om för typ av spel. Have a Blast utspelar sig på små banor i rymden som tar upp en knapp skärm i utrymme. Målet är att förstöra sina fiender med laserpuffran på ditt skepp innan de hinner göra desamma med dig. Beger du dig av åt vänster kant hamnar du snart på motsvarande plats på högerkanten; banan loopar.

På dessa banor, eller snarare rymdarenor, kan du spela upp till fyra olika spellägen; Versus, Mothership, Teams och Challenges. I Versus är målet att vara sista skeppet i rymden; i Teams är det att vara det sista laget. Vad gäller Mothership är målet i stället att fördärva fiendens lilla bas, deras moderskepp, och samtidigt försvara sitt eget. Challenges, slutligen, är singelspelarutmaningar som går ut på att besegra AI:n så snabbt och förödmjukande enkelt som möjligt. Det är enbart detta spelläge som har Prestationer (’cheevos), för spelare som gillar sådant.

Från hangaren till rymden

I Have A Blast har du tillgång till en hangar av fem olika skepp: Sniper, Explosion, Punch, Rockets och Drones. Alla skepp kontrolleras exakt lika och namnen syftar till vapnen de använder sig av, vilka är rätt så självförklarande. Sniper gör slut på vilken fiende som helst med ett välplacerat skott, Explosion skadar och sätter fiender ur spel, för Punch är det närkamp som gäller, medan Rockets har målsökande missiler. Drones har så klart drönare som fungerar utmärkt som sköldar och distraktion. I Challenge-läget är valet av skepp redan gjort åt dig (beroende på bana), men i de andra spellägena gäller fritt val. I varje match börjar skeppen med full ammunition, vilket motsvarar cirka nio enkla skott med standardvapnet och ett med ditt skeppsspecifika. Fyller på ammo gör du genom att plocka den när den slumpmässigt dyker upp på banan.

Spelet består förutom skeppen helt av sina arenor, vilka till en början är 16 stycken. Det är en bra variation av olika hinder och distraktioner som kanske kraschar ditt skepp innan motståndaren/motståndarna hinner det. För det mesta handlar det om olika objekt som är i vägen och kan förstöras, men här finns även svarta hål och andra oförstörbara miljödetaljer.

Kort och gott: OK

Have A Blast är hyfsat kul för vad det är och ett välskapt instick bland andra Space War-aktiga spel. Problemet är som sagt att det mycket väl skulle kunna vara ett spelläge i ett annat, större spel. Känslan av att Have A Blast är ett minispel rättas inte till av utbudet av arenor eller spelbara skepp. Det är dessutom direkt beroende av ett bra sällskap, likt vilket multiplayerspel som helst. Det gör spelet till en särskilt bra del av spelbiblioteket på Nintendo Switch. På PC är det dock svårare att sälja, vilket inte görs bättre av att det kräver en handkontroll för att spelas.

Ska Have A Blast rekommenderas någon så är det den kompetetiva spelaren med ett stort socialt nätverk och behov av partyspel. Här finns dock många fler (och framför allt billigare) rekommendationer att ge till den som stämmer in på den beskrivningen.

Have A Blast släpptes den 26 augusti till PC (via Steam) och Nintendo Switch. Riktpriset är cirka 150 kronor. Denna recension är av PC-versionen och möjlig tack vare en recensionskod.

Have A Blast är ett litet spel med en stor prislapp. Konceptet bygger på ett av spelvärldens äldsta, och är så att säga beprövat. Hur roligt du har rät dock direkt avhängigt sällskapet; för den ensamme spelaren finns här inte mycket att hämta.
  • Snabba, responsiva menyer
  • Bra variation av arenor och skepp
  • Analog gaskontroll – najs!