Viktig deklaration: Skribenten har personliga kopplingar till en eller flera av personerna bakom Hexagroove: Tactical DJ.
Vi är många som minns det evinnerliga klickandet från plastgitarrer, stampandet på dansmattor och andra nydanande kontrollmetoder i musikspelen. De taktfasta släppen av det ena Guitar Hero efter det andra med jämna gästspel av Singstar, Donkey Konga och Dance Dance Revolution innebar musikspelens guldålder. Även de bärbara maskinerna fick sin beskärda del kärlek. Inte minst Nintendo DS, som kunde stoltsera med det charmiga Rhythm Heaven, det genrebrytande Electroplankton och det hyllade Elite Beat Agents.
Det är i det sistnämnda, Elite Beat Agents, som Hexagroove: Tactical DJ har sina spirituella rötter. Ett av huvudsinnena bakom spelet är nämligen David Ventura. Denne man har jobbat med musik och musikspel sedan han gick ut skolan, inte minst på såväl Elite Beat Agents, som på dess japanska förlaga Osu! Tatakae! Ouendan! Det gör att vissa aspekter i Hexagroove känns kusligt bekanta, trots att de har helt annorlunda sätt att närma sig musik.
Att mäta ”freshness”
Till att börja med är upplägget i Hexagroove mycket friare än andra musikspel. Likt ett lekfullt visualiserat tracker-program ber spelet dig lägga olika rytmer på kö och sedan spela upp dem när nästa takt tar vid. Syftet är att hänföra din virtuella publik med ditt mixande. Du får poäng dels genom att noga avväga när det är dags att byta rytm och lägga till/ta bort instrument, och dels genom att spela minispel som dyker upp med jämna mellanrum. Dessa minispel är som en brygga mellan segment i den låt du skapar och är kortare små prövningar i precision (följ vägen med styrspaken) och/eller rytm (peta på knapparna i den ordning och rytm spelet visar).
I slutet av en låt, eller ”bana”, blir du betygsatt i Freshness, Flow, Drama, Rhythm, Control och One-Shot. How to Play-sektionen på huvudmenyn guidar dig hjälpsamt genom vad varje term innebär. Tillsammans med stilpoäng ger dessa dig en total rankning på varje bana och du låser upp nästa klubb, disko eller party att spela på. Även denne omusikaliske stackare har lyckats med ett par A-ranker (på Easy Mode …), vilket talar gott om inlärningskurvan i Hexagroove: Tactival DJ.
Fram med tunggunget
Ett musikspel vore något alldeles bisarrt utan sin musik och spel i genren har ofta sin egen nisch. Hexagroove Tactical DJ:s är modern elektronisk musik i flera subgenrer: house, techno, trance, electro, synthwave, psytrance med flera. Att musiken är så pass interaktiv som den är gör att ingen genomspelning av en bana är den andra riktigt lik. Spelet har därmed inget statiskt soundtrack bortsett från de sparsamt utsmyckade spåren i menyerna. Det känns både främmande och häftigt och är helt i linje med ambitionerna bakom spelet.
Hur mycket spelaren får ut av Hexagroove: Tactical DJ beror till stor del på musiksmak och vad man söker i ett musikspel. Reglerna är inte satta i sten på samma sätt som de strikta minnes- eller reflexkrävande sysslor som andra rytmspel ofta innebär. Det fria sättet att närma sig musik gör däremot inte Hexagroove till ett lätt spel (här finns exempelvis fler svårighetsgrader).
Alla flickor utom jag
Det står alltså tidigt klart att det här handlar om ett spel som inte följer sina genrekonventioner. Hexagroove: Tactical DJ är ett fräscht tillskott i djungeln av små rytmspel på Switchen och dess öppna design ger något för de flesta. Personligen har jag dock svårt för hela paketet, just på grund av det som lovordas ovan. Jag gillar memorering och förutsägbarhet. Jag gillar också elektronisk musik, men är desto mer kräsen med hur den implementeras. Det vore dock en orätt att ge Hexagroove: Tactical DJ en lägre poäng av rent personliga preferenser. Det här är kvalitet och gjort med omtanke. Här finns något att hämta för de flesta, men tyvärr inte för mig.
Hexagroove: Tactical DJ släpptes på Nintendo Switch:s eShop den 3 oktober 2019 och kostar 349 kronor.