Hogwarts Legacy Recension

Hogwarts Legacy är ett fenomenalt spel som fångar magin vi alla fantiserat om. Samtidigt finns det mycket kvar att önska för att förtrollningen ska bli långvarig.

Ingen har nog kunnat undgå det rabalder som omgärdat Warner Bros. hett efterlängtade rollspel Hogwarts Legacy. Mer än till de senaste filmerna har det blåst upp till storm bland fans, kritiker, transpersoner och gamers. Något som glappkäftade individer på sociala medier passat på att bidra till i väntan på nästa kontrovers.

I stormens öga står upphovspersonen till de litterära verk som blivit detta kulturfenomen kallat Harry Potter. Till synes oberörd av det sociala kaos som pågår, är hennes ekonomi för alla avsikter och ändamål säkrad. Medan den företagande delägaren av The Wizarding World, Warner Bros. Entertainment, vill hålla god fot med kunderna som köper deras produkter.

Trots den sociala kampen som tog plats över Hogwarts Legacy sålde spelet ofantligt mycket. Warner Bros. rapporterar över 12 miljoner sålda exemplar till mer än $850 miljoner dollar bara två veckor efter release. Hogwarts Legacy har dessutom slagit rekord i antalet tittare på Twitch med 1,28 miljoner samtidiga och unika tittare vid releasen. Hur du än väljer att se på situationen är Hogwarts Legacy en ekonomisk succé.

Varvat delar inte författarens åsikter och tar inte hennes parti. Vi väljer att recensera Hogwarts Legacy utifrån dess egenskaper som datorspel.

Vad är Hogwarts Legacy?

Du tar rollen som din egenskapade tonåring som av mystiska omständigheter får sitt intagningsbrev flera år för sent. Professor Fig, din mentor, har undervisat dig under sommaren så att du inte är helt våt bakom öronen när du börjar i femte klass. När du, i en flygande droska, blir eskorterad till Hogwarts blir du varse om den pågående goblin-revolten som oroar trollkarlsvärlden. Det är en konflikt som du kommer att bli personligt inblandad i…

Under äventyrets gång får du lära dig ikoniska trollformler, brygga häxbrygder, flyga kvast och lösa en hel drös med pussel. På dina eskapader kommer du strida mot svartmagiker, tjuvjägare, spindlar och andra monster. Material du hittar på vägen använder du för att koka ihop behändiga drycker och de magiska djur du tämjer ger dig resurser för att uppgradera dina kläder.

Kort efter introduktionen kommer du kunna ge dig ut i de Skotska höglandet och utforska platser som den Förbjudna skogen och Hogsmeade. Hogwarts Legacy har massor med sidouppdrag att ta del av och små utmaningar och hemliga grottor att titta in i. Spelet utmanar både din skicklighet i strid samt din förmåga att lösa problem, och erbjuder flera svårighetsgrader.

Hogwarts Legacy är ett äventyrsfokuserat rollspel i en öppen värld och delar många likheter med andra gelikar. Det är inte en skolsimulator eller dejtingberättelse. Däremot saknar Hogwarts Legacy en hel del aktiviteter som skulle göra dess öppna värld komplett, men mer om det senare.

Läs mer om Hogwarts Legacy på spelets officiella hemsida.

En skola man inte vill lämna

Från att du tar ditt första steg i Hogwarts känns det magiskt. Detaljrikedomen i varje litet rum är slående! Inte en sal eller korridor är den andra likt. Det är otroligt imponerande! Jag spenderade de första tio timmarna av min genomspelning bara i slottet. Dels för att jag ofta gick vilse, skolan är verkligen enorm! Men främst för att det fanns något nytt att se och beundra runt varje hörn. Hogwarts skola för häxkonster och trolldom i Hogwats Legacy är utan tvekan den mest imponerande platsen i ett spel jag någonsin haft nöjet att besöka!

Hogwarts Legacy recension, en storslagen vy över Hogwarrts när hösten infaller.
Varje årstid klär Hogwarts i vackra färger.

Förutom att skolan i sig är vacker och ett rent nöje för sightseeing så är det smockfullt med små hemligheter och pussel. Några av dem är i form av sidouppdrag, andra snubblar du över. Antingen för att de sticker ut på något sätt, eller för att det kliar i fingrarna på dig. Och det är det fina med Hogwarts Legacy, att det väcker din nyfikenhet med subtila medel. Några av pusslen går till och med att lösa på olika sätt – som jag och min fru upptäckt i våra separata äventyr.

Inte nog med att skolan i sig är en spännande och interaktiv miljö, även personerna som huserar i Hogwarts är intressanta. Professorerna är unika och varierade, eleverna är kul att vara med och rektorn, gestaltad av den bästa Simon Pegg, är en fenomenal karaktär. När som helst kan du anlända till en spontan händelse, som när Peeves retas med elever, eller två stendekorationer beklagar sig över sin placering på slottet. Och när natten infaller, när de flesta elever är på sina sovrum, kommer skolans många spöken fram. De dansar, jagar varandra och pratar. Allt detta gör Hogwarts till en ytterst levande plats man vill dröja sig kvar på.

Fäktas med pinnar

Naturligtvis spenderar du en stor del av dina äventyr med att strida med onda magiker, troll och annat oknytt. Tack och lov är stridssystemet i Hogwarts Legacy både spektakulärt och skickligt uppbyggt. I grunden har du en enkel attack som skjuter gnistor mot din motståndare. Till värn har du Protego, en besvärjelse som trollar fram en skyddande sfär runt dig, samt den gamla hederliga kullerbyttan. Därtill lär du dig flera avancerade trollformler lämpade för att åsamka skada eller tillfälligt hindra en fiende från att agera.

Det som gör strid så engagerande och underhållande i Hogwarts Legacy är att systemet ändå har ett djup. Fiender använder sig också av Protego, som då antar olika färger. Genom att anfalla dem med en besvärjelse av samma färg bryter du deras skydd och öppnar upp dem för motanfall. Utöver färgkodade magier har systemet många skicklighetsbaserade funktioner som får duktiga spelare att känna sig som mäktiga magiska fäktare. Parera anfall med Protego, slå tillbaka med Stupefy, jonglera motståndare med Levioso och gör Flippendo på ett trolls klubba för att drämma den i ansiktet på honom. Kombinationerna är många, och när du lyckas besegra sju fiender med ditt trollspö, snygga moves och ett eller annat aggressivt kålhuvud, är känslan på topp!

Lägg därtill möjligheten att uppgradera dina trollformler, anpassa din spelstil samt klädnad och fantasin blir nästan fulländad. Du har flera paletter att förbereda olika uppsättningar av magiska besvärjelser på som du sedan kan växla mellan på språng. Och det kommer du behöva om du vill slippa gå in i menyn varje gång du möter specifika motståndare. Dock så har grupper av fiender liknande svagheter vilket minimerar fipplandet med trollformler. Inferi och diverse spindlar är känsliga mot eld till exempel.

Hogwarts Legacy är som sagt proppad med hemligheter och små pussel att lösa. En del kan du göra redan från början, andra får du tillgång till allteftersom din repertoar av trollformler ökar. Många av dina magier är inte specifikt stridsbaserade eller bara till för pussel. Ofta har de flera användningsområden. Accio är till exempel suverän för att dra avlägsna fiender till dig, samt för att flytta plattformar eller andra lösa föremål. Multifunktionaliteten i besvärjelser är ytterst tillfredsställande, samt att det gör magierna meningsfull.

Val utan kval

Nu när vi avhandlat det som gör Hogwarts Legacy till ett underhållande spel är det dags att belysa dess brister. Den största bristen som genomsyrar hela spelet och urholkar upplevelsen är avsaknaden av konsekvenser. Under hela äventyret svarar du på dialogval som inte leder till några meningsfulla följder. I flera sidouppdrag kan du välja att vara självisk utan att det förändrar utfallet av uppdraget. Du får till och med de avsedda belöningarna. Men det mest skeva är att ingen på hela skolan verkar reagera på ditt dåliga beteende.

En bit in i storyn lär du dig Disillusionment Charm som gör dig osynlig, följt av Alohomora som låser upp lås. Som du kan föreställa dig, öppnar detta upp för tjuvaktigt beteende. Smyga och bryta dig in i obehöriga utrymmen. Men det faktum att en lagordning inte existerar i Hogwarts Legacy gör alla andras ägodelar och pengar öppet tillgängliga. Det samma gäller skolan på nattetid. Det är vida känt att alla utom de med särskilda tillstånd skall befinna sig på rummet under kvällstid – något som prefekterna ser till. Fast under nätterna kan du strosa runt bäst du vill. Här hade det varit lite underhållande att behöva smyga ut eller övertala sin professor om tillstånd.

Men den största synden, som ringar in problematiken som inga konsekvenser innebär, är de oförlåtliga förbannelserna. Du har möjlighet att lära dig, bemästra samt utöva Avada Kedavra, Imperio och Crucio utan några som helst konsekvenser. Det är möjligt att inrikta sig i förbannelserna och bli en Voldemort-wannabe utan att någon höjer ett ögonbryn.

Bristen av konsekvenser är ett problem som långsamt blir uppenbart under äventyret. Och när du väl inser att spelet inte kommer förgrena sig eller på något sätt förändra berättelsen baserat på dina handlingar känner du besvikelsen sjunka in. Missnöjdheten är någon som sedan gnager dig resten av upplevelsen. Ända fram till det mediokra slutet.

Förlorad potential

Nästa brist är avsaknaden av kompletterande aktiviteter i spelet. Visst, vi har odling av magiska växter, tillredningen av brygder, skötseln av magiska vidunder, trollformler, kvastflygning, mysterier och pussel som omgärdar våra äventyr. Men det är fortfarande så mycket som tillhör trollkarlsvärlden som Hogwarts Legacy saknar.

Den mest uppenbara är quidditch. Den populära sporten skiner med sin frånvaro. Vidare saknar Hogwarts Legacy andra kända spel och lekar. Gobstones, en lek bland ynglingar, går inte att medverka i. Trollkarlsschack är inte heller tillgängligt trots att flera schackbräden finns runtom skolan. Sedan hade det varit kul om man kunde bli antagen som prefekt – en ansvarsroll som tillfaller en duktig trollkarl och häxa i femte klass. Eller om vi kunde ha en julbal med dans och fullt av roliga tonårskänslor. Och varför kan vi inte köpa och använda skämtartiklar från Zonkos? Det hade ju varit hur kul som helst att använda dyngbomber för att distrahera fiender. Eller ännu bättre, bli en föregångare till marodörerna!

För att vara ett rollspel är det just rollspelandet som är den mest bortslarvade potentialen i Hogwarts Legacy. Antalet svarsalternativ du blir erbjuden tillåter inte ett särskilt bred spektrum av karaktärsdrag. Din karaktär är nästan alltid trevlig, även när du strävar efter den mörka sidan och dess oförlåtliga magi. Även om du väljer ett halvdrygt eller elakt svar gestaltar röstskådespelaren inte tonen du förväntar dig. Jag förstår att det är orealistiskt att kräva multipla gestaltningar av spelarkaraktären. Men när det inte finns en uppenbart elak personlighet samt att spelet saknar konsekvenser blir rollspelandet väldigt fattigt.

En fenomenal grund för framtida spel

Trots allt detta väger presentationen, kvaliteten och inlevelsen upp för alla brister. Fast att jag identifierar spelets tillkortakommanden och ser på Hogwarts Legacy med friska ögon, har jag ändå kul när jag spelar. Jag älskar att vifta med mitt trollspö och se eld och explosioner runtom mig. Och när jag dekorerar mitt Vid behov-rum eller matar djuren jag sköter om, infinner sig ett lugn. Det är kul att samla kläder och jag tycker om att klä min snobbiga huffelpuffare i hög hatt och frack. Men de bästa stunderna är ändå när jag är på äventyr och befinner mig i ett mörker. När jag höjer mitt trollspö, viskar besvärjelsen Lumos och ser skuggorna skingra sig – då är inlevelsen på topp!

Hogwarts Legacy recension, lumos lyser upp en mörk grotta.
Lumos höjer inlevelsen, varje gång.

Hogwarts Legacy är ett mycket bra spel, med en stabil grund att expandera på. Med den framgång spelet haft rent försäljningsmässigt vore det otänkbart att Warner Bros. inte kapitaliserar mer genom uppdateringar och DLC. Jag hade däremot önskat att spelet från början hade djupare karaktärsgestaltning, meningsfulla val och konsekvenser och fler aktiviteter som tar tillvara på den etablerade världen. Då hade det här varit ett mästerverk.

Hogwarts Legacy är ett spel jag utan tvekan kan rekommendera till båda fans av Harry Potter och gamers generellt. Fast jag gör det med villkoret att också informera dem om de sociala diskurser som omgärdar Hogwarts Legacy och trollkarlsvärlden överlag. Eftersom det är en problematik som faktiskt existerar och som för många individer är ett svek utöver en daglig kamp, är det mitt ansvar att möjliggöra för konsumenten ett informerat köp.

0 Delningar
Summering
Hogwarts Legacy är ett underhållande äventyr som på ett övertygande sätt fångar Harry Potters magiska värld. Spelare får möjligheten att leva ut aspekter av den knasiga, mystiska och förunderliga världen till en spännande story. Berättelsen är inte rädd att doppa tårna i magins mörkare aspekter, och några av spelets mer gripande ögonblick är i samband med utövandet av förbjuden magi. Men trots den fantastiska skolan och det utmärkta stridssystemet saknar Hogwarts Legacy ändå mycket av det som fulländar ett storslaget rollspel i en öppen värld - framförallt möjligheten att rollspela din egenskapade karaktär.
Bra
  • Hogwarts skola för häxkonster och trolldom är fantastiskt återgiven
  • Stridssystemet är både flashigt och roligt
  • Världen är trollbindande med knasigheter och mystik
  • Studenter och lärare är älskvärda
  • Storyn har flera riktigt mörka punkter
Sämre
  • Inga meningsfulla konsekvenser av ditt handlande
  • Quidditch och andra magiska lekar skiner med sin frånvaro
  • Möjligheterna att rollspela din karaktär är strikt begränsade
8
Bra
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

1 Kommentar

  1. När spelet Witcher 3 kom var det många som anklagade det för att vara mer av ett storydrivet action äventyr än ett rollspel. Om än ett storydrivet actionspel med en fantastisk story. Min reaktion efter att ha spelat en god bit av Hogwarts Lecacy är att det just är ett storydrivet actionspel. Att kalla det ett rollspel är förvillande. Spel med en linjär huvudhandling som låter spelaren fritt välja mellan sidouppdrag eller att utforska själva kan kännas väldigt fria. Men de är ändå inte rollspel. Jag tycker också det skaver att det inte spelar någon roll vad man gör. Eller att det inte finns alternativa slut. Annars är min känsla att Avalanche har spelat just Witcher 3 och fått många ideér och mycket inspiration därifrån. Många saker är väldigt lika till och med. Men det är ingen dålig inspirationskälla. Jag hade gärna spelat om Hogwarts Legacy om man hade goda eller onda alternativa slut på uppdragen och spelet. Hade det funnits hade vi haft ett svensktillverkat spel värt 10 poäng!

    Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.