Handkontroller till konsol har till större delen sett likadana ut sedan den första generationen av PlayStation och Xbox. Det har handlat om två analoga spakar, ett gäng knappar och ett styrkors. Det finns dock ett markant undantag, nämligen kontroller till Nintendos konsoler. Ända sedan Wii släpptes 2006 har det japanska företaget gått en helt egen väg. Från de rörelsekänsliga handkontrollerna till Wii till dagens små motsvarigheter till Switch. Nintendos lösningar har fungerat mycket väl till de allra flesta spel, då främst till de titlar bolaget släppt själva. Men i och med att prestandan på hårdvaran har utvecklats har fler och fler utgivare valt att lansera sina spel till Nintendos bärbara flaggskepp. Och skall vi vara riktigt ärliga så är inte Joy-Cons världens mest ergonomiska handkontroller.
Då är det tur att det finns tillverkare som vill erbjuda även Switch-spelare en mer greppvänlig spelupplevelse. En av dessa är Hori som sedan 1980-talet utvecklat spelkontroller till en rad olika system. Listan över kontroller till Nintendo Switch från Hori är lång. Här finns bland annat Battle Pad som påminner om den ikoniska handkontrollen till GameCube och rattar speciellt utvecklade till Mario Kart. Vi har dock tittat lite närmare på Horipad, som till utseendet påminner mycket om de handkontroller vi är vana vid till andra system.
Gjutna ur samma form?
För att vara helt ärliga så har Horipad lånat, eller kanske snarare snott designen från kontrollen till Xbox One. De är så lika att de tycks gjutna ur samma form. Det betyder också att den ligger precis lika bekvämt i handen som Microsofts motsvarighet. Men där slutar också likheterna. Horipad känns som en leksak i handen jämfört med sin tvilling. Den ger ett förvånansvärt plastigt intryck. Den relativt låga vikten och det hårda plastskalet gör att den känns alldeles för lätt i handen. Knapparna ger inte heller något gediget intryck. De känns nästan som om de sitter lösa i plastskalet. De ger dock en bra taktil känsla, faktiskt bättre än knapparna på Swicthens Joy-Cons. Horipad har även knappar som är unika för Nintedo Switch, så som + och – samt share.
De två övre knapparna, de som heter LT och RT på Xbox handkontroll, är på Horipad inte analoga axlar. Det är i och för sig inget konstigt med det, då Nintendo gjort det designvalet. Det är dock synd att det är så då just den funktionen är väldigt tacksam i spel där man tiull exempel kör bil. Det blir tydligt när jag testar L.A. Noire med Horipad. Det är antigen full gas eller tvärnit som gäller. Det finns inga mellanlägen.
När vi däremot testar Horipad med The Legend of Zelda: Breath of the Wild så briljerar verkligen handkontrollen. Det är såhär spelet är tänkt att spelas. Kontrollen har ett inbyggt gyro, vilket innebär att alla event där du skall väga handkontrollen funkar precis lika bra som om du höll direkt i ditt Switch. Och faktum är att det är bra mycket bekvämare att spela denna typ av spel med Horipad jämfört med Joy-Cons fastsatta i sitt kontroll-grepp.
Flera Nintendo-inspirerade teman
Horipad har ett inbyggt lithium-ion som laddas med en medföljande USB-C-kabel och erbjuder upp till 15 timmars speltid, vilket är mycket bra för en kontroll i den här klassen. Produkten är även officiellt licensierad, vilket innebär att den uppfyller alla krav som Nintendo ställer på tredjepartsprodukter. Horipad kommer i en rad olika utföranden med Nintendo-tema. Det finns både Zelda-, Mario- och Pokémon-inspirerade designer såväl som mer neutrala färger.
För att sammanfatta kan vi säga att Horipad inte ger samma gedigna intryck som många konkurrenter, exempelvis Xbox motsvarighet, men den förhöjer å andra sidan upplevelsen av flera spel till Switch. För titlar som i original har släppts till exempelvis Xbox och Playstation så är det en fröjd att använda en riktig handkontroll. Jag måste erkänna att jag saknar de analoga axlarna på kontrollen, men till just Swicth blir det troligen inte bättre än såhär.
i samarbete med PriceRunner