HP Reverb Pro Recension

Just när vi trodde att VR-hajpen dött ut tar kriget fart igen. Plötsligt svämmar marknaden över av tillverkare som vill leverera den bästa VR-upplevelsen till gamers över hela världen. Vi har tittat närmare på en av de mest seriösa utmanarna HP Reverb och har både ris och ros att dela ut.

När Oculus Rift och HTC Vive släpptes 2016 tyckes alla vara överens om att VR var framtiden för spel i alla dess former. Förmågan att kunna kliva in i spelvärlden på riktigt blev en helt ny upplevelse för de allra flesta. Höga priser och saftiga systemkrav gjorde dock att den virtuella verkligheten förblev en dröm för spelarna. Därför trodde nog många med mig att VR-kriget var över innan det ens hade börjat på riktigt.

Den virtuella verkligheten levde dock vidare hos många små, men hängivna grupper av fans. Både simulatorflygare och bilspelsfantaster hade snabbt tagit till sig den nya tekniken som också vuxit sig stor i många yrkesgrupper. Mäklare kunde för första gången låta spekulanter kliva in i bostäder som ännu inte var byggda och 3D-modeller fick ett nytt liv i det virtuella universumet. Det är kanske också just därför fler och fler tillverkare satsar på nästa generations VR. Först ut var HTC som redan 2018 släppte Vive Pro med förbättrad grafik. Därefter har huvudkonkurrenten Facebook släppt sin uppdaterade Rift S. Ingen av dessa kommer dock i närheten av skärpan och upplösningen i HP:s high end-produkt Reverb.

En ny generations VR

HP Reverb Pro VR Headset
HP Reverb är troligen marknadens bästa headset just nu. Headsetet har lånat mycket av designen från Oculus Rift och har därmed också en bra passform.

Vi på Varvat har fått möjlighet att testa HP Reverb. Redan nu kan vi säga att det inte är VR-headsetens heliga graal, men troligtvis det bästa som finns att tillgå idag. Vid första anblicken syns det direkt att HP lånat, eller kanske snarare kopierat designen från Oculus Rift CV 1. Det enda som egentligen skiljer är den filtbeklädda framsidan och två kameror som används för att läsa av rummet. I övrigt är de båda enheterna näst intill identiska, vilket i sig inte är helt fel då Reverb även har samma sköna passform som är Oculus signum.

När man talar om kvaliteten på VR-enheter så är skärpan i skärmarna ofta det som är avgörande. Här klår HP Reverb alla konkurrenter med hästlängder. De två LCD-skärmarna ger en häpnadsväckande upplösning på hela 2160×2160 pixlar per öga, eller totalt 4 665 600 pixlar per skärm. Hela 153% mer än exempelvis Rift S och 27% mer än närmsta konkurrenten Pimax 5K+. Den så hatade Screen Door-effekten som var väldigt tydlig i den första generationens headsets är i Reverb helt bortblåst. Du kan inte utgöra några som helst pixlar hur hårt du än anstränger ögonen.

Snabb och smidig installation

Reverb sitter väldigt bra på huvudet och är lätt att justera med hjälp av kardborreband. Pro-versionen som vi testat är utrustad med en ansiktsmask i läder som lätt kan tas bort och tvättas av efter ett långt och svettigt spelpass. En gummiflik förhindrar effektivt allt ljusinsläpp vid näsan. Dock så har headsetet en tendens att bli väldigt varmt och ansiktsmasken kan kännas väldigt stel och hård efter en lång spelsejour.

Reverb är också utrustat med hörlurar som sitter monterade på huvudbandet. Dessa levererar ett helt ok ljud, men kan lätt monteras bort för den som vill använda sitt vanliga headset. För smidighetens skull sitter det ett helt vanligt 3,5 mm stereojack vid Riftens kontakt för snabb inkoppling av externa hörlurar. Jag har inte heller hört några klagomål från mina spelkamrater när det gäller ljudet från den inbyggda mikrofonen – något som får ses som ett bra betyg.

Installationen av Reverb är väldigt smidig och sköts helt och hållet från Windows eget VR-program Windows Mixed Reality, förkortat WMR. Det är egentligen inte svårare än att koppla in headsetets två kontakter i datorn, en USB 3.0-port samt en displayport. Windows hittar hårdvaran direkt och ber dig att rita upp ditt spelområde i rummet. Därefter är det bara att ta på sig headsetet och kliva in i den virtuella verkligheten.

Tyvärr är den verkligheten inte alls vad vi kan förvänta oss av en VR-mjukvara 2019. WMR är ett stelt och ologiskt gränssnitt som kan få även den mest luttrade VR-veteranen att gråta av frustration. Det är tur att Reverb funkar precis lika bra i Steam VR och det är också där jag väljer att spendera den mesta av tiden när jag befinner mig i mitt virtuella vardagsrum.

Du navigerar lättast i Windows Mixed Reality och Steam VR med hjälp av handkontrollerna som följer med HP Reverb. De är redan från början sammankopplade med headsetet och det enda du behöver göra för att få dem att funka är att stoppa i batterier och trycka på startknappen. Tyvärr är kontrollerna inte alls lika bekväma som de till Oculus Rift. Istället för en naturlig förlängning av mina händer känns det som att jag håller två vedträn i nävarna. Knapparna är inte logiskt placerade och till en början är det svårt att veta vad jag skall trycka för att navigera runt i de virtuella miljöerna.

Windows Mixed Reality-kontroller.
Windows Mixed Reality-kontrollerna är en ergonomisk mardröm. De drivs med två vanliga AA-batterier per kontroll.

Undvik snabba spel i Reverb

HP Reverb använder, precis som flera andra VR-headset i den nya generationen, så kallad inside-out tracking, vilket innebär att headsetet hela tiden läser av din position i rummet. Det behövs med andra ord inga sensorer för att känna av din rörelse. Denna typ av tracking fungerar utmärkt så länge du sitter i ett ljust rum. Personligen upplever jag flera gånger att jag förlorar den så kallade ”six degrees of freedom” om jag spelar i ett mörkt rum. Det betyder att headsetet känner av mina huvudrörelser i sidled, men jag kan inte luta mig framåt eller bakåt i spelet.

I och med att Reverb endast använder sig av två kameror för tracking (till skillnad från exemplevis Rift S som har sex kameror) så bildas ett blint område bakom dig. I snabba VR-spel som Beat Sabre finns det en tendens att handkontrollerna hamnar utanför headsetets synfält, vilket innebär att kontrollerna för ett kort ögonblick försvinner ur spelet. Inte helt optimalt i intensiva spelsejourer när du är nära personligt rekord.

Själv använder jag främst VR när jag flyger min älskade simulator DCS, ett spel som är utvecklat för att flygas i VR. Jag har tidigare använt mig av Oculus Rift CV1 och har varit helt nöjd med kvaliteten på bilden. Men ärlig talat så är det en helt annan upplevelse med HP Reverb. Äntligen kan jag läsa alla displayer i cockpit utan att behöva använda mig av zoom-funktionen. Jag kan nu se fiendeplan på många gånger längre avstånd än jag någonsin kunnat drömma om med Oculus. Att gå tillbaka till mitt gamla headset blir med andra ord näst intill otänkbart. Jag har visserligen ett av marknadens bästa grafikkort i min dator, men att kunna spela så pass krävande spel som DCS i 90 Hz är en dröm som går i uppfyllelse.

Däremot måste jag ge en känga till utvecklarna när de bestämde sig för att inte låta användaren justera avståndet mellan linserna manuellt. Det går att göra små justeringar via mjukvaran, men är du inte född med rätt avstånd mellan ögonen finns det en risk att du kommer att uppleva att du skelar i den virtuella verkligheten.

VR-headsetField of viewH PixelW PixelPixlar totalt
Vive110108012001 296 000
PSVR10196010801 036 800
Oculus Rift94108012001 296 000
HTC Vive Pro110144016002 304 000
Pimax 5k+170144025603 686 400
Valve Index130144016002 304 000
Rift S110128014401 843 200
HP Reverb114216021604 665 600

Upplösningen hos HP reverb är betydligt högre än hos de flesta konkurrenter.

Smakar det så kostar det

Med det sagt kan vi ändå slå fast att HP Reverb troligen är det bästa VR-headsetet på marknaden idag. Det som avgör till dess fördel är den helt överläsa upplösningen och enkelheten i installationen. Visst hade vi kunnat önska oss betydligt mer på flera områden, så som bättre tracking och mer ergonomiska handkontroller. Den dagen Oculus Rift får lika hög upplösning som Reverb får HP rejäl konkurrens på VR-tronen.

Du får också vara beredd på att hosta upp en rejäl slant om du vill uppleva marknadens bästa virtuella verklighet. På HP:s svenska hemsida anges priset på Reverb Pro till 8 599 kr. En konsumentversion är på gång och här kan vi räkna med ett något lägre pris. Ha då också i åtanke att du behöver en dator som klarar att driva de högupplösta skärmarna. HP säger själva att det skall räcka med ett GTX 1080 grafikkort, men jag skulle rekommendera att minst ha ett GTX 2080 i burken för bästa upplevelse.

• Grym skärpa
  • Bra field och view
  • Enkel setup