Ichidant-R AGES Recension

Ichidant-R är det naturliga första steget på trappan mot verk som Wario Ware och Bishi Bashi som du inte visste fanns. Som ett slags minispelmaratonens anfader känns det både gammalt och ovanligt fräscht. Särskilt bra är det dock tyvärr inte.

Det är spel som Ichidant-R som berättigar återutgivningar som hela SEGA:s AGES-serie. Ett för västvärlden nästan okänt kapitel i företagets historia gör gör sig oerhört bra hemma på Nintendo Switch.

Ichidant-R AGES är ett minispelsmaraton inte helt olikt Wario Ware-spelen. Det går ut på att du och en vän tar sig an allt svårare minispel som fokuserar på kvicktänkthet, reaktionsförmåga och tålamod om vartannat. Det tunna storyläget handlar om en försvunnen prinsessa. Du och din med-/motspelare ska tillsammans ta er genom fyra minispel för att klara en bana, sedan är det bonusrond och vidare till nästa fyra minispel. Detta sker fyra gånger, sedan kommer en slutboss innan eftertexterna rullar. Det hela är över rätt fort, som brukligt för ett arkadspel, och det är inte särskilt mycket att komma tillbaka till. Om det inte vore för bonusmaterialet jag återkommer till senare.

SEGA Ware Inc.

Tyvärr håller inte särskilt mycket kvar spelaren i Ichidant-R:s arkadavdelning. Här finns ett online-läge för uppnosiga minispelsfanatiker som vill sticka ut hakan, men online är inte så den här typen av spel avnjuts bäst. Faktum är att online-kollektivet verkar vara helt stendött, om min Switch:s eviga sökande efter en spelsession är något att döma av.

Förutom att det alltså nästan krävs två spelare för att ha särskilt roligt med Ichidant-R AGES är kvaliteten på minispelen inte i det bästa laget. Ichidant-R innehåller inte mindre än 22 minispel, men de allra flesta är uttjatade efter 2-3 försök och i de flesta fall på tok för lätta. Att stänga av Helper Mode hjälper mot det sistnämnda, men inte nämnvärt. Man bör inte förvänta sig underverk av arkadspel från tidigt 90-tal, men bristen på variation i och upplägget på minispelen lämnar en mest besviken och sugen på mer. Konceptet och utförandet är ju i övrigt tidlöst; Wario Ware och Bishi Bashi är inte de enda spelserier som använder det än idag.

SEGA segar sig med lokaliseringen

I Ichidant-R AGES följer konsolporten av Ichidant-R till SEGA Mega Drive med i paketet. Det är en alldeles förträfflig port med en imponerande närhet till arkadoriginalet. Det är dock inte det häftigaste med detta extrainnehåll. Den titeln tillfaller Quest-läget – ett alldeles eget JRPG för fyra spelare, fyllt till brädden med humor, hjärta, och japanska.

Mega Drive-versionen av Ichidant-R lokaliserades aldrig, det vill säga släpptes aldrig någonstans utanför Japan. SEGA har inte gett sig på att försöka översätta det den här gången heller, men för den som inte kan läsa månrunor finns den behjälpliga manualen med en guide som tar dig genom varje minispel och det allra viktigaste i de sparsmakade dialogerna spelet bjuder på.

En oväntad studiehjälp?

Ichidant-R AGES japanska MEGA Drive konvertering av originalet.

Vill du öva på din japanska är just Mega Drive-porten av Ichidant-R ett alldeles ypperligt tillfälle. Hela spelet har väldigt lätta instruktioner (dessutom på engelska i manualen) och de flesta ord står i kana-alfabetena. Det är en extra bonus i en redan grymt kul överraskning som ingen hade bett om.

Manualen kan vara det bästa med spelet

Ichidant-R AGES har en manual skriven av den mest stereotypiska göteborgare du kan tänka dig. Nedan följer ett axplock av kreativa nyöversättningar av minispelen och vad de går ut på. Manualerna till SEGA:s AGES-spel brukar överlag hålla extremt hög klass, men det här är steget utöver det vanliga. Synd att den bara finns tillgänglig online via webbgränssnitt och förr eller senare lär försvinna från etern (i varje fall i officiell bemärkelse).

En historielektion, som vanligt

Ichidant-R AGES tjänar mer som en intressant inblick i SEGA:s historia. Serien är en del i Bonanza Bros-serien, som är en mer actionbetonad arkadtitel från 90-talets början. Nu när snart hälften av släppen i den spelserien är återutgåvor vore det ett ypperligt tillfälle att visa vad man har lärt sig sedan dessa spel släpptes. Det är på hög tid att spel som Ichidant-R får inte ett AGES påklistrat på slutet, utan en stor, välförtjänt tvåa!

Ichidant-R AGES är ett minispelsmaraton som är kul max en genomspelning, allra högst två. Den oväntade bonusen av Mega Drive-spelet ger paketet ett oerhört mervärde som tillsammans med den löjligt roligt skrivna manualen skänker stor glädje. Det får en dock att hellre vilja se en ny del i spelserien som tar krafttag mot bitarna som känns gamla – inte minst musiken.
  • Oväntat roligt
  • Fenomenalt bonusmaterial i form av ett extra spel
  • Nyhetens behag avtar fort