Immortals Fenyx Rising Recension

Inte trodde du väl att Immortals Fenyx Rising skulle vara något särskilt? Inte jag heller. Men faktum är att det råkar vara ett av årets bästa open world-spel. Det är stabilt, vackert och får dig stundvis att skratta!

Vad får du om man blandar Breath of the Wild, Assassin’s Creed och lite komisk självdistans till grekisk mytologi? Gods and Monsters, om inte Monster Energy Drink hade blivit kränkta. Sprungen från en bugg i Assassin’s Creed Odyssey där skeppsmedlemmar förvandlades till cykloper bestämde sig utvecklarna på Ubisoft Québec att pitcha buggen som ett spel. Ett par år senare och vi sitter med ett av Ubisofts mer lättsamma och underhållande spel 2020.

Immortals Fenyx Rising är ett spel som få räknade med skulle vara bra, än mindre suveränt. Under hela året har spelet fått vara en underdog i skuggorna av Valhalla och Legion, storasyskonen med muskler och edgy attityder. Men jag är beredd att påstå att Immortals Fenyx Rising är det bättre spelet. Jag är här för att övertyga dig att överväga Fenyx när du står och funderar på vilket open world-spel du ska skaffa. Det är min uppgift idag att beskriva varför Immortals är ett av de bästa vi får i år.

Till att börja med är Immortals Fenyx Rising ett actionäventyr i en öppen värld där du kan utforska miljöerna fritt. Världen är full av skatter att hitta, resurser att samla, pussel att lösa, mysterier att upptäcka och mytologiska monster att besegra. Fenyx Rising har ett enklare fysiksystem som låter dig manipulera stock och sten i miljön för pussel och strid, samt en funktion för klättring och glidflygning baserat på uthållighet.

Syskonkomplex

Immortals Fenyx Rising har komplex i dubbel bemärkelse. Dels är det Ubisofts nykomling som behöver stå sig i samma genre som Assassin’s Creed och Watch Dogs, för att inte nämna Genshin Impact och Breath of the Wild. Samtidigt är det en berättelse med utgångspunkten att huvudkaraktären behöver överträffa sin legendariska storebror Ligyron (ett annat namn för Akilles) för att rädda gudarna. Fenyx har mycket att bevisa, men tack och lov låter sig spelet inte vältra i underläget utan antar utmaningen mot sina gelikar. Det fyller ett tomrum som de andra open world exploration-spelen inte känns vid (mer om det lite senare).

Immortals Fenyx Rising är en klassisk berättelse om att gå från nolla till hjälte. Vår protagonist delar många drag med Marvel’s Avengers Kamala Khan. Fenyx är en nördig historieberättare som blir exalterad när hen möter de grekiska gudarna för första gången. Som syskon till en legendarisk krigare måste hen leva upp till hans standarder och rädda mänskligheten. Det hela är bekant och lättsmält. Fokuset blir istället på världen – och vilken fantastisk värld det är!

På titaners axlar

Fenyx Rising gör spektakel av att klättra upp på regionens högsta topp för att avtäcka delar av kartan. Precis som Assassin’s Creed, Zelda och Genshin Impact. Men vad som gör det så spännande i Fenyx Rising är att utkiksplatserna är jättelika avbilder på de mytologiska gudarna som regerar i området. Känslan av att stå på titaners axlar och blicka ut över ön är smått magisk. Musik och grafisk design går vackert ihop och får håren på armen att resa sig när du inser hur mycket det finns att utforska. Tempel, ruiner, vattenfall och dalar lockar dig från utkiksplatsen och äventyrslusten hugger tag i dig. Hitintills har den inte släppt taget heller. Det är fantastiskt.

Platsen Immortals utspelar sig på heter Den gyllene ön och är en stor kontinent bestående av flera distinkta regioner. I var och en av dem regerar en gud eller gudinna som behöver din hjälp för att bli återställd. Processen med att restaurera gudarna involverar olika aktiviteter och uppdrag – oftast grottor vid namn Vaults of Tartaros. Dessa utmanar spelaren med plattformssegment, pussel och strider. Spelaren är däremot fri att utforska ön hur hen vill och göra uppdragen i frivillig ordning.

Immortals Fenyx Rising är full av vackra miljöer.
Immortals Fenyx Rising har ett fotoläge.

Alla Fenyx talanger och utrustning erhåller du genom att utforska världen och lösa pussel och mysterier. Hälsa ökar du genom att hitta Ambrosia ute i miljön, oftast på höga klippor eller andra strukturer. Uthålligheten uppgraderar du genom att göra en massa Vault of Tartaros och för att köpa färdigheter behöver du Charon-mynt från de många olika pusslen. Det är därför väldigt belönande att bara springa fritt och se vad som går att hitta. Och skulle du bli vilse eller uttråkad kan du använda Fenyx höksyn för att lokalisera diverse fynd i fjärran. Många gånger är vägarna till dessa utmarkerade fynd ett äventyr i sig själv!

Nära till fnitter och fullständiga gapskratt

Immortals Fenyx Rising största skillnad från sina gelikar är tonen. Medan Watch Dogs och Assassin’s Creed är svarta, hårda och edgy, gör Fenyx Rising det till sin grej att vara skämtsam. Dialogen är komisk skriven och har en härlig självdistans till mytologin det hämtar inspiration från. Gudarna görs på olika sätt till åtlöje och deras bisarra bakgrundshistorier är stoff för en panteon av skämt. Det är en välkommen stämning som gör Fenyx Rising lättsamt att spela och underhållande rakt igenom.

Det sägs att humor är den svåraste konsten att bemästra och Fenyx Rising når inte riktigt hem alla gånger. En del skämt är lama, andra får dig att smälla handflatan mot pannan. Spelet fullständigt pepprar komik, högt och lågt, sublimt och fyndigt. Värst är de gånger spelet tar upp någon absurd historia och spinner det till tusen – då behöver du verkligen kunna din antika mytologi för att uppskatta humorn. Vissa är lätta att förstå, som när Zeus tror att Herakles egentligen heter Herkules. Men andra om till exempel Afrodites födelse kan vara som sagt vara svårare att förstå om du inte är påläst i alla galna berättelser om panteon.

Strid i sandlådan

Förutom att utforska en vacker värld kommer du spendera mycket av din tid med att dräpa de monster som flyttat in i gudarnas trädgård. Till ditt förfogande har du svärd, yxa och pilbåge plus ett par gudalika egenskaper du med tiden får tillgång till. Och här måste jag ge en eloge till Ubisoft Québec för att ha designat ett stridssystem som är lekfullt och responsivt. Du har funktioner för att undvika och parera attacker, snabba och hårda attacker och möjligheten att kasta stenbumlingar och pelare mot fiender.

I grunden är stridssystemet i Fenyx Rising enkelt i jämförelse till andra actionspel i öppna världar. Och till en början är den också ganska intetsägande då du bara har tillgång till de rudimentära attackerna. Fast ju mer du spelar och låser upp Fenyxs många egenskaper desto mer blommar stridssystemet ut och blir mer facetterat. Samtidigt gör du roliga upptäckter som gör striderna mer underhållande, som att positionera fienderna så att deras attacker träffar varandra. Jag hoppade av lycka när jag insåg att jag kunde fånga stenbumlingarna cykloperna kastar och sula tillbaka dem i fejset!

Suveränt äventyrsspel

Immortals Fenyx Rising är ett fenomenalt spel med hög kvalitet och stabilitet (vi testade på Playstation 4-upplagan). Det är också förvånansvärt buggfritt för vara ett så stort spel. Influenserna från The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Assassin’s Creed Odyssey är tydliga men Fenyx Rising gör hela open world-grejen till sin egen med massor av humor och en spännande värld.

Jag har försökt hitta skavanker och tillkortakommanden. Förutom att komiken svajar lite ibland finns här dock inte mycket att klaga på. Kan vara så att variationen på fiender efter en tid känns lite tunn. Eller att vissa pussel är lätta. Fast det är inget som stör eller sabbar upplevelsen, som överlag är en tidsslukare. Immortals Fenyx Rising är ett av de bästa spelen jag haft nöjet att spela i år och ett måste för fans av open world-spel!

Recensionen är möjlig tack vare en kod från Ubisoft.

Immortals Fenyx Rising, Ubisoft Quebec 2020.
Immortals Fenyx Rising är ett spel som lånar det bästa från både konkurrenter och andra spel från Ubisoft. Resultatet är inget annat än enastående! Medan många av dess funktioner är bekanta väcker den vackra världen och skojiga karaktärerna ändå nyfikenhet och äventyrslust. Fenix Rising är ett måste för gamers som älskar Breath of the Wild eller Assassin's Creed.
  • Stor, vacker och mystisk värld.
  • Äventyrslusten världen väcker.
  • Komiken, när den träffar.