Inazuma Eleven Go Chrono Stones

Är du redo att sparka fotboll så hårt att tidslinjen går sönder?

Jag kan inget om Inazuma Eleven Go, likaså kan jag knappt något om fotboll. Detta spelet har alltså inget som påverkar min preliminära åsikt om det. Så vad gör spelet som kan få mig som fotbollshedning att gilla det? Detta är ett i den växande mängd av tidigare Japan-exklusiva spel som nu vågar sig över till Europa efter stor framgång på hemmaplan, men har det vad som krävs för att klara sig i en bortamatch? Tidsresor, fotboll och en röstskådespelarstab som är så brittisk att man kan doppa kassetten i vatten och få té.

Dags för kick-off.

En fotbollsresa i tid och rum

Med vänner från framtiden kommer nya superkrafter

Med vänner från framtiden kommer nya superkrafter

Det är en vanlig dag efter sommaruppehållet för fotbollsfanatikern Arion Sherwind men vad som väntar honom är en överraskning som kan traumatisera honom för all framtid: Alla har slutat bry sig om fotboll! Ack och ve, en ondskefull organisation från framtiden vid namn El Dorado har skickat tillbaka agenter till nyckelpunkter i tiden för att lamslå fotbollens utveckling, däribland för alla Arions vänner och inte minst för hans eget fotbollslag. Varför? Naturligtvis därför att fotboll kommer leda till utvecklingen av en grupp med supermänniskor som kommer bossa runt sagda organisation i sagda framtid. Det tar inte lång tid innan Arion själv blir målet för en av deras agenter, Alpha, som släpar med honom tillbaka till den tidpunkt då han fann sin kärlek till fotboll för att förhindra att detta någonsin händer. Arion får dock hjälp av ytterligare en tidsresenär, Fei Rune, vars uppdrag är att stoppa El Dorados framfart och tillsammans med Arion ger de sig ut för att besegra sina fotbollshatande fiender genom att vinna mot dem i fotboll.

För detta var den enda logiska lösningen.

För lite stil, för mycket Stylus

Inazuma-eleven-gameplay

Det finns en stor skärm, men så mycket som du kommer dansa med styluspennan på den mindre lär du inte märka det

Den mekaniska designen i Inazuma Eleven Go Chrono Stones är minst sagt udda. Själva fotbollsmatcherna styrs uteslutande med styluspennan. Du drar spelare dit du vill att de ska gå, du klickar på motståndare som ska fokuseras eller dit du vill att fotbollen ska passas. Utöver detta har du även ett antal virtuella knappar på touchscreenen för att aktivera någon av de olika specialförmågor som finns och detta fungerar förvånansvärt bra. Detta är tveklöst så välpolerat man kan göra ett stylus-baserat fotbollsspel till 3DS. Min stående fråga är dock: Varför? Jag ser inte någon som helst fördel detta styrsystem skulle ha över att bara använda styrspaken eller korset och sedan ha förmågorna på de redan existerade fysiska knapparna. Som det är nu har man inte möjlighet att multitaska då allt styrs av pennan och det är svårt att spela bekvämt med denna.

Bekvämlighet åsido finns det mycket annat i spelet att observera. Exempelvis det faktum att de tidigare nämnda specialförmågorna gör alla de småmatcher man spelar för att levla blir nära meningslösa. Då dessa allt som oftast går efter reglerna att första målet vinner så gäller det bara att starta superläget på valfri karaktär, plöja igenom motståndarlaget, då dessa sällan har egna motsvarigheter, och göra mål på mindre än tio sekunder. Väldigt odramatiskt. Nu märks det kanske att jag inte beskriver något om vad det är för superlägen och hur dessa fungerar, men det gör inte spelet heller. Trots att man har tillgång till alla lägena förhållandevis tidigt så får man ingen faktiskt förklaring förrän 3-4 timmar in i spelet vid kapitel 3 i storyn och även den förklaringen går bara igenom ett av lägena. Detta sparkar hål på all känsla av progression och gör vad som verkar ha varit ett lättsamt spel onödigt komplicerat utan att bidra med någon taktisk utmaning. De två huvudsakliga superlägena som finns är dels Miximax, där man mixar en spelares aura med något kraftfullt i stil med en historisk person eller varför inte en tyrannosaurus. Det andra och klart med ikoniska superläget är Spirit Summon då vissa spelare har förmågan att frammana personifieringen av sina så kallade Fighting Spirits, detta har dessutom extraläget Armorfy vilket tillåter att man använder sagda spirit som en rustning vilket ytterligare ökar statbonusarna man får. Huvudproblemet är just detta, trots tematiska skillnader är Miximax och Spirit Summon extremt lika i det att de bara höjer grundvärden för karaktärerna och i vissa fall låser upp flera specialattacker. I de flesta fall är Spirit Summon bara rakt av bättre än Miximax, men den senare har styrkan att fler spelare kan använda den, i alla fall senare i spelet.

Ja, vi spelar fortfarande fotboll. Varför frågar du?

Ja, vi spelar fortfarande fotboll. Varför frågar du?

Utmaningen är ett återkommande problem då man sällan behöver tänka på någon avancerad taktik, så fort du fattat de dåligt förklarade grunderna funkar samma metod mer eller mindre hela tiden. Det läggs en hel del fokus på att man ska rekrytera fler medlemmar till laget genom sidouppdrag men då man på grund av storyn ständigt måste spela med nästan bara förvalda spelare känns detta ganska meningslöst. De matcher som ska vara svåra är istället nedlåsta av cutscenes där du ser ditt lag få spö istället för att faktiskt låta dig möta en svår AI och du har tur om du får spela alls i någon av dessa.

Gult kort.

Anime-nivån är hög, på gott och ont

Inazuma Eleven Go Chrono Stones ser väldigt bra ut. De har varit noga med att återskapa Anime-estetiken de jagat efter och har utöver in-game cutscenes även inslag av ordentliga tecknade filmsekvenser i god kvalité. Miljöerna är solida och välpolerade om än lite tomma på folk, vilket man kan ha överseende med på grund av 3DS’ets hårdvara.

Röstskådespelarna är en väldigt varierad stab av talangnivåer. Vissa är bra, vissa är dåliga, vissa är klockrena och vissa är rent plågsamma att lyssna på. En blandad godispåse. Vad som är gemensamt för nästan alla är att de i många fall har extremt överdrivna dialekter. Vissa är trovärdiga medan andra är rent stötande.

Rött kort, ut på bänken!

Till och med i textform hör man den överdrivna brytningen

Till och med i textform hör man den överdrivna brytningen

Avslutningsvis

Är du ute efter vad som känns som ett mobilspel som på något sätt trillat in på 3DS och fått ett JRPG-skin? Är du så ohälsosamt intresserad av fotboll att du är villig att riva hål i tid och rum och skapa fler paradoxer än du kan räkna? Gillar du charmiga spel med fåniga storylines? Då kan Inazuma Eleven Go Chrono Stones vara något för dig.

Ni andra borde vänta på rea eller helt enkelt låna spelet innan ni överväger ett köp, för detta spelet är visserligen välpolerat men det har en väldigt nischad publik.

Läs mer om vår betygskala >>

0 Delningar
Bra
  • Mycket innehåll
  • Välpolerat utseende
Sämre
  • Dåligt förklarat
  • Enformigt
  • Opraktiska kontroller
5
Okej
Öländsk ordvrängare och speldesigner. Tillhör den generation och demografi som växt upp med spel och genom detta haft möjlighet att på nära håll se mediet utvecklas. Slår mig gärna ner med någon form av onlinespel, vare sig det är ett RPG, FPS, MOBA eller MMO. Kan jag spela med, eller i alla fall interagera med andra personer så trivs jag som bäst.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.