Världen som vi känner den har gått under i veckans upplaga av zombieapokalypsen. Vår huvudperson James är på väg tillbaka till sin familj med en lastbil full med förnödenheter att sitta ut undergången med, när hans syster Helen plötsligt tar ton i walkie-talkien. Efter ett kort, oroligt utbyte råkar James köra på en zombie och tappar kontrollen över fordonet. Väl ute ur det brinnande vraket är det bara en sak som gäller: Spring!
På räls till fots
I Into the Dead 2 spelar du huvudsakligen som nämnda James, en herre som vet vad det innebär att springa. När han inte springer så skjuter han zombier – medan han springer. Svårare än så är inte huvudmekaniken bakom Into the Dead 2. Med tanke på att det är ett modifierat mobilspel jag har framför mig går det inte att förvänta sig mycket mer, och för vad det är gör det ett smärre mirakeljobb.
Into the Dead 2 är uppdelat i banor där du ska springa X antal 0,3 meter (eller fot, som jänkarna envisas med att kalla det). På vägen ska du undvika zombier genom att slinka hit och dit, eller helt sonika skjuta dem i huvudet. Spränga dem är också ett alternativ. Du har två vapen att fritt skifta mellan, båda med sin egen ammunition, samt ett antal granater. Inom de första banorna får du även en lojal jycke. Ammunition och granater får du av att springa över ammunitionslådor som sparsamt portionerats ut längs joggingstråket.
Under banornas gång finns ett huvudmål (att nå målet) och fyra sidomål som kan vara allt från X antal skott med pistolen till att springa genom en container. Eftersom banorna i sig är statiska går det att memorera var de viktiga ammunitionsdepåerna och extra godbitarna finns. Zombiernas vägar slumpgenereras dock vid varje laddningssekvens.
Rester av en mödosam ekonomi
Att Into the Dead 2 är ett mobilspel i grund och botten är uppenbart från start, men det fortsätter göra sig påmint ju längre in i spelet du kommer. Efter ett tag börjar nämligen nya vapen, kompisvovvar och tillfälliga kraftökande föremål dyka upp. Dessa köper du för spelets egen valuta, som sparsamt portioneras ut vid varje avklarad bana och vid X antal uppfyllda sidomål. Samtidigt går dina nuvarande vapen och kompanjoner upp i nivå och kan då uppgraderas, även detta för spelets valuta. Det skapar ett budgetunderskott som du uppenbart kunde köpa dig förbi i mobilversionen. Här är det i stället ersatt med vad jag bara kan utgå från är en mer generös valutautdelning för prestationerna du gör.
Resultatet av att man har övergivit en Free-2-play-ekonomi är en riktig malfest (ni vet, för att man förväntas mala på i timmar). Jag måste dock erkänna att det är en relativt belönande uppbyggd sådan. Balansen mellan svårighetsgrad, valutasamlande och poängjagande är välavvägd och blir inte problematisk förrän ungefär halvvägs in i spelet. Något värre är det månne för kompletionisten, som kommer kunna sitta timtals. Det sagt är incitamenten för att maxa ett spel som Into the Dead 2 inte riktigt på topp.
Rätt oförargligt … till en början
Ledsen James, men din prinsessa är i ett annat slott.
Spelets manusförtfattare, antagligen, med stor sannolikhet
Into the Dead 2 har en stark start, men efter spelets första två kapitel börjar problemen bli för uppenbara. Förutom valutabalansen nämnd ovan är storyn på tok för slentrianmässig och ”Ledsen James, men din prinsessa är i ett annat slott”. Scenerna mellan varje bana blir skrattretande och saknar betydelse efter andra kapitlet. I storyns sidouppdrag tar mellansekvenserna i vissa skeden längre tid att spela upp än vad banan tar att klara. Tack och lov går det att skippa dem med ett knapptryck.
Du lär tröttna på zombier långt innan eftertexterna i Into the Dead 2. Att se faran i det himlande vitögat i mer än en kvart i stöten blir snabbt tråkigt. Förutom att det här är ett oerhört fult spel har det dessutom mage att återanvända innehåll väldigt frekvent. De få banor som verkligen sticker ut är de med stationära kulsprutor och det märks tydligt att spelet inte är gjort för dem. Lägg på det till laddningstider som inte är av den här världen (eller konsolgenerationen) och det är uppenbart att Into the Dead 2 ska avnjutas i så små doser att du hinner glömma mycket av det mellan varven.
Dötrist
Till syvende och sist är Into the Dead 2 inte riktigt lika genomrutten som sina titulära zombier. För den poängjagande personen som gärna vill se stämplar som COMPLETED, 100% och S-RANK finns här en hel del kul att hämta. Vill du ha lite lättsamt död åderlåtning på bussen hem från dagens mödor kan det mycket väl vara värt att kika närmre på Into the Dead 2. Stämmer du inte in på den här profilen är det knappast hela världen om du hoppar över det här spelet. Det är rätt lätt att slinka förbi de stendumma odöda.
Into the Dead 2 släpps på Nintendo eShop den 25 oktober och kostar cirka 349 kr. Två DLC-paket (bilder ovan) släpps samma datum för 52 kr. vardera. En fysisk utgåva släpps den 1 november för 400-500 kr, med DLC inkluderad.
Förtydligande: Tidigare stod att den fysiska utgåvan av Into the Dead 2 inte skulle ha DLC inkluderad. Detta är inkorrekt – Ghostbusters- och Night of the Living Dead-paketen är med på den fysiska kassetten.