LEGO Harry Potter Collection recension (Switch)

Ett av de bästa LEGO-spelen når nu äntligen Xbox One och Nintendo Switch så att en ny generation potterheads kan skoja runt i J.K. Rowlings magiska värld.

LEGO Harry Potter: Years 1-4 och LEGO Harry Potter: Years 5-7 kom för första gången 2010 respektive 2011, under en period då brittiska utvecklaren Traveller’s Tales var på allas läppar. De hade lyckats med bedriften av att göra underhållande tevespel baserade på LEGO-varumärken, licenserade varumärken för att vara exakt. LEGO Harry Potter-spelen kom när Traveller’s Tales kreativitet låg på topp och spelkonceptet ännu inte var uttjatat. I dag har vi sett inget mindre än 20 spel baserade på licenserade varumärken ur den danska drömfabrikens produktlinjer. Men LEGO Harry Potter har ännu kvar charmen och glimten i ögat.

LEGO Harry Potter Collection är en uppdaterad återutgivning av båda spelen plus alla tilläggspaket, allt i en smidig förpackning.

Större, bättre, lite vackrare

När LEGO Harry Potter först kom fick det inte bara beröm för den klämkäcka humorn och magisystemet, utan framförallt för sin storlek och spellängd. Det ständigt föränderliga Hogwarts är en enorm fästning som är kul att utforska eftersom det rymmer så många aktiviteter och hemligheter. I dag har vi såklart LEGO-spel med enorma, öppna världar, men Hogwarts balanserar fritt utforskande och avgränsade områden perfekt. Du har alltid något att göra i Hogwarts och dess många angränsande områden, utan att avskräckas av vidderna av en öppen värld.

Vi vet alla vid det här laget vem som vinner den här duellen.

LEGO Harry Potter Collection till Xbox One och Nintendo Switch är densamma som det som släpptes till Playstation 4 2016 och innehåller inget nytt material eller nya grafiska uppgraderingar. För det mesta är spelet behagligt för ögonen men kan bli lite fugly i filmiska sekvenser när kameran kommer för nära. Lyckligtvis är inte grafiken LEGO-spelens styrka, utan kombinationen av lekfullt gameplay och popkulturell humor.

Det finns mycket att upptäcka i LEGO Harry Potter, så som guldklossar, hundratals spelbara karaktärer och en myriad av samlarföremål.

I egenskap som nyligen invigd Potter-fan (tack kära hustru) finns det mycket jag uppskattar i de åtta år gamla spelen när det kommer till myskänsla och humor. Här skämtas det hej vilt med karaktärer, händelser och Rowlings trollkarlsvärld i allmänhet och belästa fans kommer vara underhållna medan de bygger och har sönder legokonstruktioner.

Spelmekaniskt är LEGO Harry Potter varierat och nyttjar de många besvärjelser och häxkonsterna på lekfulla sätt. Det kan var att bygga en trappa av legobitar med Wingardium Leviosa eller dricka Polyjuice Potion för att förvandla sig till någon av de andra legofigurerna. Likt andra spel i LEGO-serien tillkommer det en hel del utforskande och plattformande i samband med pusselutmaningar. Avvägningen och variationen i LEGO Harry Potter är vad som gör spelen bland de bästa i serien.

Expecto Nintendo

Den här recensionen grundar sig i speltestning av utgåvan till Nintendo Switch och jag måste säga att spelet – och säkerligen LEGO-spel överlag – gör sig mycket bra som sällskapsspel på Nintendos konsol. Även om LEGO-spel generellt sett är skapade med lokalt co-op i åtanke kommer det naturligt på Nintendo Switch. Konsolen har i grunden två inbyggda kontroller som lätt kan delas med en vän eller familjemedlem och som enkelt kan tas med utanför hemmet. Switchens lekfullhet matchar LEGO perfekt. En svaghet med utgåvan är att det inte har någon online co-op, vilket kan vara avgörande för somliga konsumenter.

Gammal och go

LEGO Harry Potter Collection är den bästa utgåvan av spelen du kan köpa, vare sig det är till Playstation 4, Xbox One eller Nintendo Switch. Båda spelen som samlingen innehåller har åldrats förvånansvärt bra och behåller sin charm trots att åtta år och en konsolgeneration passerat. Har du spelat de senaste LEGO-spelen finns risken att LEGO Harry Potter känns en gnutta gammal och har du ingen koppling till J.K. Rowlings verk lär en stor del av humorn gå dig förbi.

Men om du inte spelat dig trött på Traveller’s Tales LEGO-spel och har någon form av förkärlek till filmerna eller böckerna så är LEGO Harry Potter Collection ett kul spel att dela med en likasinnad. Personligen ska jag överraska min nioåring med spelet – en potterhead hon med – och föreslå att vi spelar det tillsammans!

Magi, pussel, knasig humor och allmän legokaos när LEGO-spelen är som allra bäst. LEGO Harry Potter Collection är gårdagens LEGO-spel du vill ha om du älskar LEGO och/eller Harry Potter.
  • Massor att göra
  • Två spel i ett