Lego Marvel Super Heroes 2 Recension

Lego. Känt världen över för sin förmåga att tillfredsställa kreativiteten hos både barn och vuxna samtidigt som det är ökänt för sin förmåga att skada ovetande stackars fötter. Så, har Traveller's Tales lyckats fånga mitt intresse med Lego Marvel Super Heroes 2 eller är upplevelsen likvärdig med en legobit i hålfoten?

Precis som när man ska bygga något med de populära plastbitarna så följer även spelet ett visst mönster, men den här gången finns det otroligt mycket mer frihet och Traveller’s Tales visar vad de går för när de får lösare tyglar. Det vi får ta del av är ett äventyr som sträcker sig både över rymd och tid. Kang Erövraren med sin onda plan sammanför platser och karaktärer från praktiskt taget hela Marvels universum och olika tidslinjer, vi pratar om 30-talet och framåt.

På en person som mig som inte läst extremt mycket serier som ung så går en del av de äldre referenserna över huvudet (samma sak med mina söner och de nyare delarna eftersom de inte sett senaste tidens filmatiseringar med tanke på deras unga ålder), men jag kan tydligt se den kärlek och hängivelse som lagts ner i spelet. Dock är det som vanligt med Lego, man behöver inte vara helt påläst för att uppskatta äventyret. Varje karaktär har sin egen förmåga och varje del av den sammansatta världen sin tydliga prägel. Den klassiska Lego-humorn är mer närvarande än någonsin. Likaså Stan Lee.

Bättre kamera, sämre bossar

Till en början är Lego Marvel Super Heroes 2 relativt styrt, liksom alla spel när det ska utvecklas en handling och man ska lära sig kontrollerna. Men snart står Chronopolis öppet med allt ifrån medeltida slott till nutidens New York. Chronopolis är den hubbvärld som blir resultatet av Kangs plan. Kanske inte den mest engagerande av hubbvärldar i Legos historia, men den leder till enormt mycket mer utstuderade platser än tidigare.

Rent tekniskt så flyter spelet på bra relativt bra. Kameran fungerar bättre än i tidigare installationer. Tyvärr så tappar spelet en del när det kommer till bossarna. Det hela blir bara ett frenetiskt knappande utan mycket tanke, alternativt stillastående väntan på att bossen ska komma ut från ett gömställe eller liknande. Och de datastyrda kompanjonerna är snäppet dummare än en tom pärm vid många tillfällen. Men tillsammans med vänner eller familjemedlemmar och spelets fantastiska manus så är allt förlåtet.

Personligen så tycker jag detta är det bästa Lego-spelet hittills. Det finns något för alla! Självklart så syns fortfarande de något felplacerade bitarna i detta bygge, men som helhet så är det definitivt värt en genomspelning. Vare sig du är en casual spelare eller en hard core nörd inom Marvel, så kommer du hitta något som tilltalar.Läs mer om vår betygskala >>

7
Iklär sig ett headset dagtid för att hjälpa människor och ett annat kvällstid för att rädda digitala världar. Emma föddes i princip med en kontroll i handen, och gör sitt yttersta för att kombinera jobb, familjeliv och sin passion för spel. Utöver de konkreta spelen så djupdyker hon ofta i teorier kring spel och dess historik.