Lego The Incredibles recension

Kloss för kloss. Bygga, riva och sen bygga igen. Det har blivit dags för ett nytt Legospel! Lego The Incredibles bjuder in oss i Superhjältarnas värld, men vad väntar på oss bakom den blockiga fasaden och de plastiga figurerna?

Lego är bäst. Så är det bara. Det är kul att leka och bygga med, Legofilmerna är roliga och spelen har för det mesta lyckats bjuda på en ganska hyfsad underhållning. En annan sak som är kul med Lego är att typ allt har en Legoversion. Sonic? Han finns som Lego. Doctor Who? Klart det finns som Lego! Ghostbusters? Det kan du slå dig i backen på!

Nu har det blivit dags för Disney, Pixar och The Incredibles att ta sig ann en kantigare skepnad. Det klär dem ganska bra, måste jag erkänna.

Superfamiljen

Lego The Incredibles följer berättelserna från båda ”The Incredibles”-filmerna (den andra filmen har premiär 31:a Augusti i år), men av någon anledning väljer dem att börja med uppföljaren först. Vi får följa superhjältefamiljen Parr när dem slåss mot bovar, räddar världen och deltar i hederligt Legoknas.

Vi får spela som mängder av olika karaktärer från filmerna och de flesta har unika förmågor och rörelsemönster. Elastagirl sträcker sina blockiga lämmar mot skyn och kan sträcka sig ut till en bro. Dash springer supersnabbt och Frozone fryser saker och surfar runt på is. Att spela de olika hjältarna och växla mellan dem för att lösa olika pussel och problem som hindrar vägen fram till superskurkarna är bland det roligaste med spelet.

Hela familjen Parr är spelbar i Lego The Incredibles. Ingen av dem är den andra lik!

Spelet är indelat i tolv ”kapitel”. Dem sex första följer den kommande filmen ”The Incredibles 2” och dem sex senare delarna följer den första filmen. Varför dem har valt att dela upp det så och lägger den första filmen sist kan jag inte svara på, men spelet hade tjänat på att köra berättelsen i kronologisk ordning.

Varje kapitel har tre olika kriterier som vi måste klara av för att ta oss vidare, men dem är alltid lätta och skulle antagligen gå att klara av i sömnen. Spelet är nämligen alltid noga med att kasta tips och tricks på dig om det verkar som om du inte förstår eller bara gör något annat som spelet inte tycker du ska prioritera.  Mellan uppdrag kan du utforska en öppen värld och bekämpa brott på egen hand eller med en vän. Tänk dig lite som en mycket mer barnvänlig och extremt nedtonad version av Saint’s Row 4.

Dessa små sidouppdrag eller brott som vi stöter på är en ganska bra utfyllnad när man springer mellan de olika kapitelna eller bara vill döda lite tid. I vanlig ordning kan du också som sagt spela spelet med en kompis, vilket jag verkligen kan rekommendera! Legospelen har alltid varit roliga att köra co-op och Lego The Incredibles är inget undantag!

Lego The Incredibles är som bäst när du spelar det tillsammans med någon. Go Teamwork!

Kantig charm och barnvänligt skoj

Det är ingen tvekan kring vilka spelet riktar sig till. Med en nästintill ickeexisterande svårighetsgrad, nedtonat och barnvänligt våld och humor som skulle kunna få vilken femåring som helst att skratta lyckas Lego The Incredibles vara ett helt okej barnspel utan att det är för dumt eller talar ner till spelarna. Det är ett vanligt klassiskt Legospel, med allt vad det innebär.

Självklart kan även Disney och Pixars fans hitta en hel del glädje i spelet och det är tillräckligt mycket nytt smått och gott i spelet för att det ska kännas som lite mer än bara en enkel återberättning av filmerna i en Legoformat. Spelet har också ett freeplay-läge där du kan springa runt hur du vill med vilken karaktär du vill och kanske får du chansen att spela som andra figurer från Pixars filmer…

Om det fanns något som jag har ett lite större problem med så är det att kontrollen ibland kan bli aningen bökig att hålla reda på med olika knappkombinationer för olika karaktärer. Ibland blir spelet också nästan löjligt petigt när det kommer till precision. Du måste stå på exakt den plats spelet vill att du ska stå på eller precis i rätt vinkel nära en annan karaktär för att kunna utföra nästa handling. En milimeter på fel ställe är helt enkelt inte acceptabelt. Det blir dock aldrig riktigt svårt och spelet straffar dig inte direkt för att du råkar fumla med lite knappar.

Spelet är så som Legospel är mest. Det här är ett av dem enklare spelen jag spelat på senare år, men det är absolut inte något dåligt. Det är inte ett spel för mig, utan det är ett spel för barn, familjer och fans och det gör faktiskt ett bra jobb. Lego The Incredibles är ett spel som är barnvänligt, fyllt med charm, fantasi och underhållning. Och ärligt talat. Är det inte så det ska vara med Lego?

Ett Legospel med allt vad det innebär. Det skiljer sig kanske inte mycket från andra Legospel och lider lite av petiga kontroller, men det är fyllt med knasig humor, charm och är ett perfekt spel för dem yngre.
  • Ett roligt och enkelt spel för hela familjen
  • Co-op!
  • Många unika karaktärer att spela (och en och annan cameo!)
  • Kontrollen är överdrivet petig på sina ställen
  • Mr. Incredible är världens läskigaste Legogubbe
  • Gör inte direkt något för att förnya Legospelsformulan
7
Louise heter jag och jag bor någonstans söder om Stockholm med en vild katt och spenderar dagarna med jobb, kaffedrickande och en massa twittrande. Spel har varit ett intresse för mig så länge jag kan minnas och det har bara fortsatt att växa. Spel med stora världar, levande karaktärer och spännande historier är favoriterna. Bioware är för alltid min stora kärlek, men även Zelda, Tales of-serien och Persona-serien ligger mig varmt om hjärtat. Förutom spel så är jag en stor konst- och filmnörd. Seriöst, få mig inte att prata om film eller konst. Eller Biowares spel. Jag rabblar på i timmar.