Mario Golf Super Rush Recension

Ett Mario Tennis och ett Mario Golf på varje konsol. Så har det stått skrivet i Nintendo-stjärnorna sedan tidigt 2000-tal – bortsett från Wii U som skippade ett Mario Golf. Det innebär att vi nu har fått vänta sedan 2014 på nästa del. Tyvärr kliar den inte riktigt så hårt som den borde.

Det är något visst med Mario-sportspelen från Camelot Software. Framför allt de delarna som kommit till bärbara spelkonsoler. Sedan Game Boy Color har de släppts omlott med varandra, ömsom tennisspel, ömsom golfspel. Och på just den bärbara fronten har vi kunnat äventyra i riktigt sköna miljöer som påminner lika mycket om ett rollspel som ett sportspel (nåja, i viss mån). Mario Golf Super Rush fortsätter tack och lov i denna ådra och ger en hel del mer än vanlig golf.

Nya spellägen: joina ruschen!

De största nyheterna i Mario Golf Super Rush är de nya spellägena och hur de spelas. Det bästa sättet att, tja, sätta sig in i dem är genom Adventure Mode. Här spelar du som din Mii, en komplett nybörjare, och får lära dig allt från grunden. Samtidigt vävs en knapphändig berättelse in som försöker släta över det stolpiga sättet varje ny grej introduceras på. Det är som sagt en standard inom framför allt de bärbara Mario Tennis och Mario Golf-spelen, och det är charmigt och fånigt i precis lika mängd. Adventure Mode som helhet hade kunnat vara både längre och ha fler gameplay-växlingar (bossfighter!) utan risken att bli för mycket.

I Adventure Mode introduceras spellägena Stroke Play, Speed Golf och Cross Country (XC). Den förstnämnda är vanlig, hederlig moderatbandy. Speed Golf är i sig ingen nyhet, men sätter du spelar det på är. När bollen lämnar teen gäller det att springa ikapp den så fort benen bär. Det är här Mario Golf Super Rush får sitt namn och en extra dimension att ta hänsyn till när man lägger upp sin strategi. Sprintar gör du även i XC, som går ut på att gå 3 eller 9 hål med fri progression mellan hålen. Nästa slag tar vid från green du just satte bollen, och du kan välja exakt i vilken ordning du vill ta dig an hålen. XC spelas dock bara vid två tillfällen under Adventure Mode. Frågar du mig (och det gör du ju indirekt genom att läsa här) är det nog av godo; XC var rejält trögspelat och svårt.

Den största nyheten är dock Battle Golf! Det är här kaoset sker – på en liten arena med 1-3 motspelare där varje sänkt boll får hålet ifråga att försvinna. Försten till tre tar hem segern. Det är Speed Golf på crack, och det har potentialen att bli fruktansvärt roligt, framför allt mot andra människor.

Större multiplayerfokus

Sportspel med Mario har multiplayer som en ren självklarhet. I Mario Golf Super Rush är det dock något mer i fokus än tidigare golfspel. Alla spellägen utom Battle Golf har stöd för fyra spelare på en och samma Switch-konsol. Väljer man sedan att turas om i klassisk Stroke Play räcker det med att ha en kontroll att skicka runt. Det roliga händer ju dock med rörelsekontroller. Det är synd, men av förklarliga skäl kan man bara vara två personer som använder rörelsekontroll samtidigt. Åtminstone inte på en och samma Switch.

Statusrapport

I och med den extra dimensionen i att sprinta rundor på banorna finns nu fler statusvariabler att ha i åtanke. Förutom slagkraft, skruvförmåga och kontroll för själva bollen tillkommer uthållighet och fart för sprinten. Dessa spelar bara roll för din Mii-karaktär; övriga spelbara karaktärer har fördefinierade attribut.

En annan viktig variabel är klubborna. Alla du bär utöver sju stycken påverkar fart och uthållighet, och ju fler desto mer så. Här kan spelaren lätt förlora sig i min-max-strategier. De fyra olika klubbtyperna är olika känsliga för väder och vind, underlag och miljö. Där finns dessutom fler klubbor att köpa i Adventure Mode och än fler att låsa upp genom att samla på sig så kallade Character Points. Av någon anledning är Character Points en för spelaren osynlig variabel som samlas individuellt för varje karaktär i take med att du spelar. 1 000 av dem låser upp stjärnklubbor och 3 000 av dem låser upp superstjärnklubbor. Det här lär vara för att väga upp för det korta Adventure Mode.

Par de course

I slutänden är Mario Golf Super Rush precis samma typ av lättsam arkadig sportunderhållning som 2018 års Mario Tennis Aces. Det har dock inte riktigt samma finess och tajta system som Aces, eller ens tidigare delar i Golf-serien. Kameran är bråkig, kontrollen är svår att vänja sig vid (kanske särskilt för serievana) och det är svårare att se bollens färdväg innan det är för sent och du brakar in i en trädkrona. Power Shots, som tidigare krävde lite extra skicklighet att få till och var något man valde att hushålla med, fungerar helt annorlunda och används mest för att fördärva för motspelare. De fogas in med skohorn i Adventure Mode, och ges ingen vidare bra introduktion. De lär vara roligare för den typ av spelare som älskar att djävlas med andra.

Mario Golf Super Rush är inte precis ruschat, men det är heller inte lika välutvecklat som Mario Golf World Tour på 3DS. Det tillfredsställer i och för sig samma behov, men inte med lika stor knorr på upplevelsen. Sedan går det inte att sticka under stol med att undertecknad hellre hade sett Camelot jobba med ett nytt Golden Sun – ett skeende som kommer längre från verkligheten för varje Mario-sportspel.

Mario Golf Super Rush släpptes den 25 juni till Nintendo Switch med en rekommenderad prislapp på 599 kronor. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Ännu ett kul arkadsportspel med Mario-karaktärerna i huvudrollen. De nya spellägena är hektiskt roliga, men hela paketet har mindre finess än föregångarna i serien.
  • Lättillgängligt