Mario Kart 8 släpptes 2014 på Wii U och fick efter sin release ett nedladdningspaket med fyra nya kupper – en ökning på 50 % från de ordinarie åtta. När sedan Mario Kart 8 Deluxe släpptes på Nintendo Switch 2017 bakades alla dessa in, tillsammans med ett nytt (riktigt) Battle Mode. Nu, nästan åtta år efter Wii U-släppet och fem år efter Deluxe-porten, kommer det så kallade Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass.
Att som åtta år gammalt spel få med DLC (om än inte till sin originalinkarnation) är en rätt häftig bedrift som vittnar om hur bra Mario Kart 8 faktiskt är. Med all DLC inräknat kommer Mario Kart 8 Deluxe ha hela 24 kupper med totalt 96 banor att köra gokart på. I denna recension, som kommer att uppdateras fortlöpande, kommer vi att gå genom varje boostervåg och hur de står sig mot resten av innehållet i spelet.
Våg 1 – 18 mars 2022
Första vågen innehåller de två kupperna Golden Dash Cup och Lucky Cat Cup. De innehåller banorna Paris Promenade, Toad Circuit, Choco Mountain och Coconut Mall, respektive Tokyo Blur, Shroom Bridge, Sky Garden och Ninja Hideway. Samtliga banor är omdanade från tidigare delar i serien, utom den helt nya Ninja Hideway.
Paris Promenade och Tokyo Blur från Mario Kart Tour på mobila enheter är utan tvekan första vågens låga punkter. Mario Kart Tour är för många en skamfläck på seriens arv och lika många lär inte ha spelat dessa banor heller. De är enklare än genomsnittet; de innehåller till exempel inga gravitationsmekanismer alls. De har heller inga grafiska detaljer som skiner av kreativitet och ambition.
Toad Circuit och Sky Garden är även de väldigt enkla och korta banor. Ingen av dem är en särskilt god representant för sitt ordinarie spel. Medan Sky Garden dock är en estetiskt fint realiserad bana från sitt GBA-original, är Toad Circuit tråkigt rund och likgiltig i sin design – ett rätt kort grafiskt steg upp från Mario Kart 7.
Choco Mountain och Shroom Bridge är jämbördiga i slutprodukt. Det medför dock en stor respekt att omdesigna en bana från N64-spelet. Mario Kart 64 tenderade att ha väldigt långrandiga banor med många tomma områden. Att försöka få dem till vad som anses spelbart enligt moderna mått är ingen prestation att rynka på näsan åt. Choco Mountain är det steget upp från sin förlaga, men kunde bjudit på ännu mer. Både Toad’s Turnpike och Yoshi’s Valley klarade steget betydligt snyggare.
Coconut Mall och Ninja Hideway är respektive kupps höjdpunkt. Coconut Mall är en gammal ”memetastisk” favorit vars musik framför allt aldrig kommer gå ur tiden. Ninja Hideway å sin sida är i stället ett fenomenalt exempel på hur bra nytt material som kan komma ur det här DLC:t. En ninjainspirerad bana i ett hus fullt av lönngångar och dolda vägar som kräver en rejäl kännedom även för att avfyra målsökande vapnen optimalt.
Våg 2 – 4 augusti 2022
Andra vågen av Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass innehåller kupperna Turnip Cup och Propeller Cup. I sig har de banorna New York Minute, Mario Curcuit 3, Kalimari Desert och Waluigi Pinball, respektive Sydney Sprint, Snow Land, Mushroom Gorge och Sky-High Sundae.
Precis som i första vågen är det banorna från Mario Kart Tour, de som avbildar New York och Sydney, som är de lägsta punkterna. De är trötta banor, som nästan obstinat försöker att inte vara det, genom att ”röra om i grytan” inför sista varvet. Desperationen är nästan påtaglig, men de här banorna blir helt enkelt inte intressantare än så här. Eller? Tja, båda har absoluta superbangers till soundtrack. Det om något väger upp rejält.
Mario Circuit 3 och Waluigi Pinball ser nästan exakt ut som sina senaste förlagor; den förstnämnda som en snyggare variant av Mario Circuit 3 på Wii (som i sin tur hämtat den från Super Mario Kart på SNES). Waluigi Pinball ser ut som den alltid gjort, fast ytterligare ett steg upp från DS- och 3DS-förlagorna. Fans av originalet är säkert inte ett dugg besvikna, men undertecknad skulle klart ha föredragit Wario Colosseum från Gamecube-spelet.
Även Mushroom Gorge och Snow Land är sig lika. Det roligaste med Snow Land är att drifta på det isiga underlaget. I övrigt saknar den vertikalitet lika mycket som sin GBA-förlaga och blir en rent designmässigt platt och simpel bana. Mushroom Gorge är å sin sida precis lika rolig som sitt original. Svamphoppandet i senare halvan av loppet är betydligt svårare än i Mario Kart Wii, men också mycket mer belönande. Dubbelt upp så i 200cc!
Sky-High Sundae är den nya banan, och dess enda synd är att den är så kort. Designen är minst lika älskvärd som Sweet Sweet Canyon från grundspelet. Den börjar med ett rejält utförsåk och spenderar återstoden av banan med att klättra tillbaka upp. Relingarna i första stigningen är förklädda bumpers av den sort som ger dig antigrav-turbo. På en väg som i övrigt inte har några kanter är det perfekt risk-belöning-design. Sky-High Sundae är utan tvekan vågens höjdpunkt, men den är tätt följd av Kalimari Desert.
Kalimari Desert tar till fasta på den förbjudna fantasin från originalet i Mario Kart 64. Den låter dig nämligen köra in på tågspåret – som en del i designen. Visst är banan i övrigt rätt så platt, men bara den här biten ställer allt du känner till om Kalimari Desert på sin ända. Vem som än kom på den här idén förtjänar en kram från mitt barndomsjag.
Våg 3 – 7 december 2022
Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass har i dagarna i advent fått sin tredje våg. Denna innehåller kupperna Rock Cup och Moon Cup och deras banor London Loop, Boo Lake, Alpine Pass och Maple Treeway, respektive Berlin Byways, Peach Gardens, Merry Mountain och Rainbow Road. En trevlig bonus är att tredje vågen anlände med lite gameplay-tweakar: Du kan nu välja vilka föremål du vill ha med i de flesta spellägen, din odödlighet efter en träff påverkas nu av bildelarna du väljer, och du faller numera inte mot din potentiella död när du glidflyger och träffas av en blixt.
Den här vågens duo från Mario Kart Tour är London Loop och Berlin Byways. Och de här växer ju faktiskt på en på ett helt annat sätt än de tidigare. London och Berlin är så mycket livligare än Paris och Tokyo och de ändringar som sker mellan varven är betydligt intressantare. Även om spelplanen fortfarande känns lite liten så är de här ett klart steg i rätt riktning. Musiken må inte vara lika vass som andra Tour-banor, men det här är ändå bra saker.
Boo Lake och Peach Gardens har fått välkomna nyheter. För på tal om att ändra saker och ting under sista varvet så gör Peach Gardens just en sådan omvändning. Boo Lake har i stället fått lite av en kortare bana, men med mycket lägesskillnader. Den är mycket intensivare än sin förlaga. Den här typen av ändringar kan kännas som lite av ett helgerån när det gäller de mest klassiska banorna, men kan till och med N64:ans Rainbow Road få sig en så rejäl omdaning som i Mario Kart 8 och ändå kännas som en fullgod Rainbow Road (och mer därtill!), då är det bara att ge båda tummar upp.
Alpine Pass och Maple Treeway bjuder inte på några överraskningar, men den omgjorda musiken i Alpine Pass är skön. Det märks att den här banan konstruerades för att lyfta fram (höhö) glidflygaren när den var en nyhet i Mario Kart 7. Maple Treeway är lite av en personlig favorit och det är kul att se den återvända. De trixiga svängarna, genvägen och svampgömmande lövhögarna är alla här, precis som det ska vara.
Merry Mountain är den nya banan för vågen, och den kunde inte anlänt mer passande. En riktigt julig bana som utspelar sig i en by med skidlift, snö och hinkvis med julpynt. Den är inte en riktigt lika bra julbana som Chilly Castle från Sonic & All-Stars Racing Transformed, men den sätter verkligen igång stämningen. Den hade varit vågens höjdpunkt om inte Rainbow Road från Mario Kart 7 hade varit med. Den kombinerar det bästa med Mario Kart: Double Dash:s och Mario Kart Wii:s diton. Jag hoppas innerligt att någon av de två är med i nästa våg.
Våg 4 – 9 mars 2023
Den fjärde vågen Mario Kart 8 Deluxe-DLC innehåller kupperna Fruit Cup och Boomerang Cup. Med en sedvanlig överrepresentation av Tour-banor återser vi Amsterdam Drift, Bangkok Rush och Singapore Speedway. Riverside Park från Super Circuit (GBA), DK Snowboard Cross från Wii, Mario Circuit från DS samt Waluigi Stadium står för övriga återvändande banor. Men den utan tvekan viktigaste banan och den som får hela vågen att nå sin topp, är så klart nytillskottet Yoshi’s Island.
Yoshi’s Island är en utmärkt Mario Kart-bana. Den får mig att önska att fler banor var helt nya och fick samma kärlek i sin design. Inte nog med att antigravitationen kommer till sin rätt – här finns även en skön användning av glidflyget. Och då har jag inte nämnt detaljerna! Alla mynt ser ut som de i Yoshi’s Island, och gör också samma ljudeffekt när du plockar dem. Även molnen apar efter förlagans ljudeffekter. Men det bästa med allt är musiken, som baseras på Athletic theme, även känd som en av Mario-spelens mest underskattade öronmaskar!
I jämförelse med Yoshi’s Island bleknar alla andra banor. Waluigi Stadium har i och för sig fått sig ett fantastiskt ansiktslyft, och DK:s Snowboard Cross är lika hektiskt kul som på Wii. Men kärleken är ändå mindre än den till helt nya banor. Det gäller extra för Tour-banorna.
Singapore och Bankok är båda festliga ställen att köra lopp på och de följer tillsammans med Amsterdam Tour-mekaniken i att ändra banlayout mellan varven. Vem vet, det kanske är ett tilltag som kommer att växa på mig som rutinerad Mario Kart-spelare efter ett tag, men just nu finner jag det mest omständligt. Av denna Tour-trilogi är det utan tvekan Singapore Speedway som ger störst behållning. Inte minst efter att jag sulat Baby Rosalina i fejjan med ett grönt skal så hon ramlade av rampen.
Ny karaktär?
Men nya banor är inte allt nytt i Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass:s fjärde våg. Vi kan nu även välja att spela som Birdo. Och vi lär dessutom få fler karaktärer i kommande vågor. Birdo som karaktär är i samma viktklass som Yoshi, och kommer passande nog i samma färgpalett som hen. Birdo har utelämnats ur rätt många Mario Kart-titlar, men är nu alltså tillbaks. Följdfrågan blir ju dock vilka karaktärer som kommer att uppta resterande frågetecken som nu uppenbarat sig på skärmen för karaktärsval.