Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass Recension

Mario Kart 8 släpptes 2014 på Wii U och fick efter sin release ett nedladdningspaket med fyra nya kupper – en ökning på 50 % från de ordinarie åtta. När sedan Mario Kart 8 Deluxe släpptes på Nintendo Switch 2017 bakades alla dessa in, tillsammans med ett nytt (riktigt) Battle Mode. Nu, nästan åtta år efter Wii U-släppet och fem år efter Deluxe-porten, kommer det så kallade Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass.

Att som åtta år gammalt spel få med DLC (om än inte till sin originalinkarnation) är en rätt häftig bedrift som vittnar om hur bra Mario Kart 8 faktiskt är. Med all DLC inräknat kommer Mario Kart 8 Deluxe ha hela 24 kupper med totalt 96 banor att köra gokart på. I denna recension, som kommer att uppdateras fortlöpande, kommer vi att gå genom varje boostervåg och hur de står sig mot resten av innehållet i spelet.

Våg 1 – 18 mars 2022

Första vågen innehåller de två kupperna Golden Dash Cup och Lucky Cat Cup. De innehåller banorna Paris Promenade, Toad Circuit, Choco Mountain och Coconut Mall, respektive Tokyo Blur, Shroom Bridge, Sky Garden och Ninja Hideway. Samtliga banor är omdanade från tidigare delar i serien, utom den helt nya Ninja Hideway.

Paris Promenade och Tokyo Blur från Mario Kart Tour på mobila enheter är utan tvekan första vågens låga punkter. Mario Kart Tour är för många en skamfläck på seriens arv och lika många lär inte ha spelat dessa banor heller. De är enklare än genomsnittet; de innehåller till exempel inga gravitationsmekanismer alls. De har heller inga grafiska detaljer som skiner av kreativitet och ambition.

Toad Circuit och Sky Garden är även de väldigt enkla och korta banor. Ingen av dem är en särskilt god representant för sitt ordinarie spel. Medan Sky Garden dock är en estetiskt fint realiserad bana från sitt GBA-original, är Toad Circuit tråkigt rund och likgiltig i sin design – ett rätt kort grafiskt steg upp från Mario Kart 7.

Choco Mountain och Shroom Bridge är jämbördiga i slutprodukt. Det medför dock en stor respekt att omdesigna en bana från N64-spelet. Mario Kart 64 tenderade att ha väldigt långrandiga banor med många tomma områden. Att försöka få dem till vad som anses spelbart enligt moderna mått är ingen prestation att rynka på näsan åt. Choco Mountain är det steget upp från sin förlaga, men kunde bjudit på ännu mer. Både Toad’s Turnpike och Yoshi’s Valley klarade steget betydligt snyggare.

Alla köpcentra kan bli en Coconut Mall!

Coconut Mall och Ninja Hideway är respektive kupps höjdpunkt. Coconut Mall är en gammal ”memetastisk” favorit vars musik framför allt aldrig kommer gå ur tiden. Ninja Hideway å sin sida är i stället ett fenomenalt exempel på hur bra nytt material som kan komma ur det här DLC:t. En ninjainspirerad bana i ett hus fullt av lönngångar och dolda vägar som kräver en rejäl kännedom även för att avfyra målsökande vapnen optimalt.

Våg två släpps den 4 augusti i år. Fortsättning följer …

Två riktigt bra banor, varav en är ett kärt återseende. Mario Kart Tour-banorna drar ner intrycket på våg 1 mycket.
  • Många banor!