MLB 15: The Show recension

När vi fick nerladdningskoden till MLB 15: The Show av Sony så visade det sig att intresset att recensera spelet var svalt i Sverige. Baseboll, en av väldens största sporter, attraherar en ytterst liten skara fans i vårt avlånga land.

Tydligen så hör jag till en av de få spelskribenter som över huvud taget vet något om baseball, en sport jag för övrigt älskar för sin mångsidighet och sina taktiska inslag. Därför är det med stor glädje jag åter igen tar mig an att recensera spelvärldens största basebollspel.

Vi kan börja med att konstatera att baseboll-fans bör äga någon form av Playstation, då MLB 15: The Show släpps unikt till Sonys maskiner, även Vita. Det är säkert inget som säljer konsoler här i de mörkare delarna av Europa, men i den övriga världen kan licensen vara en guldgruva för Sony. Baseboll är trots allt en av väldens största sporter och just organisationen Major League Baseball är den äldsta av de stora sportligorna i USA.

MLB15_1

Sikta och slå! Riktigt så enkelt är det inte att lyckas i baseboll.

En komplex sport

För er som inte är så insatta så tänker jag nu ägna några rader åt att försöka förklara reglerna i denna ädla sport. För många ser baseboll vi första anblicken ut som en avancerad form av brännboll och den liknelsen är inte helt tokig. En baseboll-match består av nio omgångar, så kallade innings. Varje inning består av två delar där de tävlande lagen turas om att spela ”inne” och ”ute”. Du kan endast samla poäng som innelag och det gör du helt enkelt genom att springa ett varv runt planen, den så kallade diamanten.

Utelaget skall å sin sida försöka bränna tre motståndare och på så sätt avsluta omgången. Bränning kan göras genom att ta lyra, kasta tre strikes eller genom en klassisk bränning där bollen kommer till spelaren vid brännplattan, eller basen, före motståndaren. I en perfekt värld lyckas utelaget bränna tre motståndare på en och samma gång, ett så kallat triple play. Det är lika ovanligt som ett äkta hattrick i fotboll. Ett snyggt exempel kan ses här.

Årets upplaga av MLB: The Show är det tionde spelet i serien och utvecklas av Sony själva. Det är det enda baseboll-spelet med full licens från MLB, vilket innebär att ligans alla spelare och arenor finns med, något som är väldigt viktigt för en äkta sportfanatiker. Omslaget pryds av den 24-åriga kubanska supertalangen Yasiel Puig som spelar för Los Angeles Dodgers. Hans årslön på runt 50 miljoner dollar skvallrar om vilken enorm sport baseboll är i USA.

Fortsätt från förra spelet

Spelet släpps lagom till säsongstarten och fans har mycket nyheter att glädja sig åt, så som förbättrad grafik, licenserad utrustning och ett förbättrat karriärläge. Största nyheten, tillika det bästa säljargumentet är att spelare för första gången kan fortsätta sina karriärer från det förra spelet i serien – MLB 14. Resultatet är en klar förbättring på ett redan mycket bra spel som lär tilltala de flesta fans.

MLB15_2

I MLB 15: The Show har varje spelare sitt eget på utrustningen. Något vi kan anta att tillverkarna betalat dyra pengar för.

När jag drar igång MLB 15: The Show för första gången får jag först och främst välja vilken nivå jag vill spela på. Då jag lirat tidigare spel i serien väljer jag en mellannivå som låter mig styra mycket av spelet själv samtidigt som jag får hjälp av diverse visuella hjälpmedel. Jag kastas genast in i en match där en speakerröst berättar om alla nyheter i årets utgåva. Samtidigt installeras spelet i bakgrunden, vilket är en smärtsamt långsam process. Innan installationen är genomförd kan jag inge göra något annat än att spela samma match om och om igen.

Arenorna i MLB 15: The Show är riktiga mästerverk. Jag nog aldrig sett så detaljerad grafik i något sportspel tidigare. För att inte tala om publiken! Baseboll är kanske inte känt för sina stora hejaklackar eller galna huliganer. Istället är de engagerade, visar upp hemmagjorda skyltar och följer intensivt spelet på planen. Trots att jag spelat många timmar tror jag inte att jag sett samma animation två gånger. Hatten av till Sony där!

Visst finns det ett karriärläge även i MLB 15: The Show. Det kallas Road to the show och ära faktiskt riktigt bra. Som rookie skall du jobba dig upp genom seriesystemen för att så småningom debutera i MLB. På vägen dyker det upp olika val som kan påverka hela din karriär. Spelar du bra så får du ofta erbjudanden från flera klubbar och det gäller att välja lag med omsorg. Gör du mindre bra ifrån dig så kan du snabbt bli sparkad och tvingas börja om på nytt. Det gäller med andra ord att göra aktiva val och spela smart.

Samla spelarkort i mängder

Sony har vävt in en egen variant av Ultimate Team i The Show som de valt att kalla Diamond Dynasty. Det gäller att samla spelarkort för att bygga ett eget topplag. De bästa spelarna är dyra och svåra att få tag på, något som väckte samlargalningen i mig. Alla framsteg i spelet kan resultera i nya spelarkort, vilket gör det hela både beroendeframkallande och roligt.

För den oinvigde så lär inlärningskurvan i MLB 15: The Show kännas läskigt brant. Baseboll är en komplex sport som innefattar en mängd olika spelmoment och taktiska drag. Dessutom så finns det ett otal olika regler att hålla reda på. När man väl fått kläm på spelets grunder så gäller det att lära sig att kontrollera sina spelare, något som ibland är lättare sagt än gjort. Det finns ingen handledning i spelet har man inte spelat något spel i serien tidigare får man lista ut det mesta själv.

MLB15_5

På den övre bilden ser vi hur hudtonerna blivit mer realistiska.

Jag är en stor fan av de flesta sportspel och har lirat nästa alla utgåvor av både FIFA och NHL från EA Sports. Jag vet vad jag kan förvänta mig vad det gäller grafik och bollfysik. Även om det kan tyckas mindre viktigt så vill jag att mina spelare skall likna verklighetens motsvarigheter, något som EA gör med bravur. Sony skryter med att MLB 15: The Show förärats med unika hudtoner till alla spelare samt ett helt nytt sätt att rendera skuggor. Resultatet blir tyvärr att de flesta spelare ser ut som stela vaxdockor helt utan liv i ansiktet.

MLB 15: The Show är ett mycket bra sportspel, det skall jag inte sticka under stolen med. Jag törs utan omsvep gå så långt som att påstå att det är den enda baseboll-spelet du behöver om du gilla denna härliga idrott. Däremot så får jag svårt att motivera varför du skall köpa spelet om du redan har förra årets utgåva. Visst finns det nyheter, men de är få och knappast revolutionerande. Tempot är inte lika högt som i exempelvis fotboll och därför tror jag knappast att MLB 15: The Show blir någon större succé i Europa. Tyvärr måste jag säga då fler européer borde få upp ögonen för den amerikanska formen av brännboll.

• Grafiken är supersnygg
  • De många sätten att påverka spelet
  • Diamond Dynasty