Det har nu passerat drygt ett år sedan jag recenserade Mortal Kombat 11 och det har blivit dags att kika lite på ett av mästerverken inom digitalt handgemäng igen. Tidigare i år släpptes en liten bunt nygamla karaktärer och kända filurer från film och TV och nu blev det dags att inte bara ta in två ytterligare gamla bekantskaper (Nämligen Sheeva och Fujin) utan även Robocop. Sheeva och Fujin liksom de i förra paketet tillagda Shang Tsung och Sindel, figurerar i den nya storyn, som tar vid där den i originalutgåvan slutade.
Här finns SPOILERS, scrolla om du inte vill få reda på saker som händer i nya storyn.
Äventyret fortsätter
I Mortal Kombat 11 fortsatte storyn från nån slags reboot som inleddes 2011 och efter många om och men lyckas Liu Kang som inlett elvan som odöd demonisk kopia av sig själv uppgradera till eldgud och realm-väktare. Men säg den glädje som varar. I Aftermath uppdagas att slutstridens händelser omöjliggjort omstart av den ”rätta tidslinjen” (åh typiskt!), vilket meddelas av gamle boven Shang Tsung (ååh typiskt!) som nu gör entré tillsammans med sjukt ostigt framställda amerikanska urinvånaren Nightwolf och Raidens brorsa Fujin som inte varit spelbar figur på 14 år.
Lösningen går förstås ut på att Liu Kang med sina nyvunna krafter skickar tillbaka Shang Tsung och grabbarna till en punkt i tiden då det går att rätta till misstaget. Tyvärr innebär det också att de är tvungna att lita på Shang Tsung (åååh typiskt!). Sedan följer en kavalkad av strider med nya och gamla figurer, på det hela taget ytterst formulaiskt och med ganska få överraskningar. Än så länge får jag väl säga eftersom jag inte har hunnit lira klart. Visst ja. Som om det inte vore nog med knappmoserier att memorera så har Friendship-finishers och stage-fatalities kommit tillbaka. Mycket mer än så finns inte att säga i dagsläget, då recensionen av grundspelet alltjämt gäller.
Konklusion
Sammantaget lite kul med en fortsättning, men inte precis begeistrande. Kanske skulle det bli annat ljud i skällan med resten av kapitlen genomspelade? Vi får väl se framgent vad jag får tid med. Någon gång under året som gått har man för övrigt förenklat systemet med augments – prylar som ger bonus genom att craftas och placeras i annars kosmetisk utrustning. Positivt, eftersom systemet var väldigt krångligt, men kanske inte så stor förbättring som jag hoppats även om det är berömvärt att utvecklarna lyssnar på spelarna och agerar, precis som man gjorde när svårighetsgraden i spelläget Towers of Time sänktes kort efter release.
Vidare måste man undra över grejen med att plocka in figurer från andra universa. Jag tycker bara det stör, men i USA är kanske målgrupperna Mortal Kombat-spelare och Superhjälteseriefans överlappande på ett helt annat sätt.