Mortal Kombat 11: Aftermath Recension

Det har nu passerat drygt ett år sedan jag recenserade Mortal Kombat 11 och det har blivit dags att kika lite på ett av mästerverken inom digitalt handgemäng igen. Tidigare i år släpptes en liten bunt nygamla karaktärer och kända filurer från film och TV och nu blev det dags att inte bara ta in två ytterligare gamla bekantskaper (Nämligen Sheeva och Fujin) utan även Robocop. Sheeva och Fujin liksom de i förra paketet tillagda Shang Tsung och Sindel, figurerar i den nya storyn, som tar vid där den i originalutgåvan slutade.  

Sheeva och Fujin är tillbaka. Robocop debuterar! (Bild: Netherrealm Studios/Warner Bros. Interactive Entertainment)

Här finns SPOILERS, scrolla om du inte vill få reda på saker som händer i nya storyn.

Äventyret fortsätter

I Mortal Kombat 11 fortsatte storyn från nån slags reboot som inleddes 2011 och efter många om och men lyckas Liu Kang som inlett elvan som odöd demonisk kopia av sig själv uppgradera till eldgud och realm-väktare. Men säg den glädje som varar. I Aftermath uppdagas att slutstridens händelser omöjliggjort omstart av den ”rätta tidslinjen” (åh typiskt!), vilket meddelas av gamle boven Shang Tsung (ååh typiskt!) som nu gör entré tillsammans med sjukt ostigt framställda amerikanska urinvånaren Nightwolf och Raidens brorsa Fujin som inte varit spelbar figur på 14 år.

Lösningen går förstås ut på att Liu Kang med sina nyvunna krafter skickar tillbaka Shang Tsung och grabbarna till en punkt i tiden då det går att rätta till misstaget. Tyvärr innebär det också att de är tvungna att lita på Shang Tsung (åååh typiskt!). Sedan följer en kavalkad av strider med nya och gamla figurer, på det hela taget ytterst formulaiskt och med ganska få överraskningar. Än så länge får jag väl säga eftersom jag inte har hunnit lira klart. Visst ja. Som om det inte vore nog med knappmoserier att memorera så har Friendship-finishers och stage-fatalities kommit tillbaka. Mycket mer än så finns inte att säga i dagsläget, då recensionen av grundspelet alltjämt gäller.

Konklusion

Sammantaget lite kul med en fortsättning, men inte precis begeistrande. Kanske skulle det bli annat ljud i skällan med resten av kapitlen genomspelade? Vi får väl se framgent vad jag får tid med.  Någon gång under året som gått har man för övrigt förenklat systemet med augments – prylar som ger bonus genom att craftas och placeras i annars kosmetisk utrustning. Positivt, eftersom systemet var väldigt krångligt, men kanske inte så stor förbättring som jag hoppats även om det är berömvärt att utvecklarna lyssnar på spelarna och agerar, precis som man gjorde när svårighetsgraden i spelläget Towers of Time sänktes kort efter release.

I fortsättningen på storyn göre sig korthåriga icke besvär. (Bild: Netherrealm Studios/Warner Bros. Interactive Entertainment)

Vidare måste man undra över grejen med att plocka in figurer från andra universa. Jag tycker bara det stör, men i USA är kanske målgrupperna Mortal Kombat-spelare och Superhjälteseriefans överlappande på ett helt annat sätt.

0 Delningar
Summering
Aftermath blåser nytt liv i ett bra spel på ett enklare sätt än om man skulle lanserat ett helt nytt spel för att få fortsätta storyn. Nostalgiker kan glädjas åt att gamla karaktärer och koncept kommer tillbaka. Emellertid är den nya storyn inte den mest spännande eller oväntade, och hela grejen med crossover med film- och seriefigurer känns för undertecknad malplacerad.
Bra
  • Positivt att fortsätta en story utan att för den skull sjösätta ett helt nytt spel
  • Återbruk av klassiska koncept från förr
  • Hörsamhet mot fans
Sämre
  • Crossover-karaktärer
  • Nya storyn synnerligen formulaisk
  • Fortfarande mikroköp
7
Gillar
Jag gillar mest av allt de gamla spelen, och tidiga konsoler i all ära, men textbaserat och ASCII-grafik ligger också högt på listan. Moderna spel med retrokänsla går också bra om det kniper, och egentligen är det nog innovativitet med enkla medel som fascinerar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.