MXGP 2019 Recension

Italienska utvecklarna Milestone slängt ut mig tillsammans med tjugoen andra förare i leran, för att göra upp om vem som tar sig snabbast fram.

Det har gått ett par år sedan jag sist satte mig upp på en digital motocross och plöjde fram. Ni får därför ha lite överseende med att jag inte kan ge moderna jämförelser i denna recension. Det är dessutom min första tur med ett renodlat MXGP-spel. Att förhålla sig till enbart racing och inga tricks är därmed något nytt. Kommer det att räcka för att underhålla mig eller är spelet riktat mot de riktigt inbitna fansen?

Fysiken

Hur körningen och tyngdkraften känns är vad jag vill påstå ryggraden till ett bra motorsportspel. Jag anser att denna ryggrad är extra viktig för ett motocross-spel. Fundera på hur en lerig kurvtagning eller ett stort hopp känns.

Just det sistnämnda är inget jag riktigt får varma känslor för i MXGP 2019. Det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på, som inte ger mig den där sköna känslan även fast jag får in ett bra flow bland hoppen. Fysiken i körningen gör annars det den skall. Du kan med inställningarna få ett arkad- eller simulationsläge. Arkaden är det jag har spelat mest och det är även det som kräver minst av spelaren. Det ger en skön känsla genom kurvtagningen när du väl har fått kläm på det. Utvecklaren Milestone har lyckats bra att få körningen verklighetstrogen utan att vara för utmanande.

Däremot skall sägas att de som söker en riktig utmaning och är ute efter maximal inlevelse kan välja att stänga av alla hjälpmedel för att få simuleringsläget. Här blir motocrossen plötsligt ett ursinnigt vilddjur som kräver tålamod och skicklighet av föraren för att tämjas. Jag har tillräckligt med problem att undvika reklamskyltar, stenar, stolpar eller att köra ur banan för att ge mig på spelet utan assistans. För det kan vara frustrerande svårt ibland att hålla sig på banan trots att alla hjälpmedel är på.

Inte alla företag som kan skryta om att vara med i tv-spel

Kontrollen

Det gäller inte bara att gasa, bromsa och svänga i MXGP 2019. Du styr din cross med vänsterspaken och kroppen och dess vikt med den högra. Frambroms och bakbroms är två olika separata knappar och det gäller för dig att hitta en bra balans om du skall få en bra varvtid. Det finns hjälpmedel att slå på som hjälper dig med detta så att det räcker med en bromsknapp.

Växlingen kan vara manuell eller semi-automatisk, vilket innebär att du kan växla trots att automatisk växling är påslaget. Det kan komma väl till hand vid skarpa kurvor efter hård inbromsning, då spelet av någon anledning inte vill växla ner till ettans växel, utan låter motorn kämpa på låga varvtal på tvåans växel. En bekant replay knapp finns också så att du kan spola bakåt och rätta till dina misstag.

Innehåll

MXGP 2019 innehåller alla förare från verklighetens tävling och nästan samtliga platser där mästerskapet utkämpas. I säsongsläget finns både MXGP där det körs med 450cc och MX2 där det är yngre förare med 125-250cc motorer.

I säsongsläget finns det möjlighet att köpa en hel uppsjö med officiellt licensierade prylar. Och det är inte lite grejer! Även delar till crossen som förbättrar prestandan kan införskaffas. Det är lätt att föreställa sig att en spelare som själv kör cross kan köpa samma utrustning i spelet som den har i verkliga livet.

Massvis med grejer till salu

Utöver säsongen finns det ett läge som heter Playground där du har en större öppen yta att leka på. Du kan skapa waypoints som du sedan kan dela online för att tävla med andra. Vill du gå steget längre så kan du skapa egna banor i spelets track editor för att sedan ladda upp dem och tävla mot andra online. Tyvärr så lämnas mycket att önska med den editorn. Visst, det finns en uppsjö med olika moduler för att skapa din unika bana. Det är dessutom väldigt enkelt att göra det.

Två faktorer gör mig dock väldigt besviken. Du kan bara göra en bana på plan mark. Hade möjligheten att förändra marknivån funnits, då skulle alla kunna göra riktigt intressanta banor. Största problemet ligger däremot på dessa förbannade laddningstider. Bygger jag ett hopp och skall sätta ut en landning, så är det viktigt att landningen hamnar på rätt avstånd så att hojen faktiskt landar i där. Enda sättet att kalibrera in det avståndet är givetvis att själv testa banan. Problemet är att det känns som en evighet att slängas in i en lång laddningsskärm bara för att testa ett litet hopp. Sådana saker skall gå på ett ögonblick för att jag skall vilja behålla fokus.

Laddningskärmar till förbannelse

Men hur är spelet då?

Hjärtat i MXGP 2019 ligger såklart i säsongsläget. Hur är det att skapa sin karriär? Tyvärr inte riktigt så roligt som det skulle kunna vara. Du skapar först din karaktär genom att välja någon av de förutbestämda huvuden som finns. Sedan är det inte mer än att du kan välja ögonfärg och vilken stil på skägget om du vill ha ett sånt. Du får välja om du skall köra för dig själv med sponsor eller ansluta dig till ett team. Vilket inte är mer spännande än att det i praktiken innebär du egentligen väljer vilken crossmodell du vill köra och hur du skall se ut. Sedan kastas du direkt in i ditt första race. När det är avklarat kastas du direkt vidare in till nästa. Det är inga dialoger, inga interaktioner med sponsorer eller team.

Innan racen startas har du möjlighet att justera stötdämpare, växellåda och längd mellan hjulbasen. Här har vi nästa misstag. Det finns ingen möjlighet att testköra banan innan ett lopp. Ingen överblick eller ritning över hur banan är utformad. Att optimera in hojen för kurviga eller snabbare banor kräver att du startar racet för att sedan avbryta genom att trycka restart, så att du hamnar tillbaka i den menyn där du kan ställa in inställningarna. När du väl kör ett race så är det ingen musik (hade gärna haft det som tillval) och publiken hörs knappt. Ingen speaker eller andra atmosfäriska ljud kan höras. I längden blir det oerhört tröttsamt. Det är som att höra någon trimma gräsmattan utanför i flera timmar.

Hela upplevelsen blir i längden väldigt monoton. Du kastas från ett race till ett annat och det enda som följer med är resultaten. Progressionen är dessutom urtrist. Efter varje race får du erfarenhetspoäng och pengar. Som tidigare nämnt så finns det en riklig mängd med officiellt licensierade kläder, tillbehör och delar till hojen. Efter en säsong så hade jag maxat prestandan på motorcykeln och köpt de kläder jag ville ha.  Med andra ord så blir belöningssystemet urholkat väldigt snabbt.

Lera och maskiner är snygg men människorna ser lite teknisk föråldrad ut

Spelets AI känns väldigt ojämn. Jag spelar igenom spelet på medium i svårighetsgrad och vissa banor dominerar jag, trots flertalet vurpor och misstag. Andra banor får jag kämpa mig blöt av svett för att enbart hänga på i samma tempo som de andra förarna.

När det kommer till dessa frekventa vurpor och krascher är de tyvärr även här en besvikelse. Landar du utanför banan så teleporteras du omgående tillbaka på banan. Det är alltså väldigt förlåtande och utan någon spektakulär krasch. Du kan även landa på andra förare i hopp utan att någon ramlar vilket får inlevelsen att brista totalt.

Bara ris och ingen ros med spelet?

Nej då. Ett race kan vara underhållande och spännande när du kämpar dig fram i leran. Och just lera är något Milestone har lyckats riktigt bra med. För varje varv så degraderas banan av alla förare. Speciellt tydligt blir det vid regnväder.

Tyvärr måste jag flika in att det upplevs bara som visuellt. Kanske lite fysiskt men i sådant fall är det väldigt marginellt. För den som vill ha total inlevelse finns det förstapersonsperspektiv och det kunde nog inte gjorts bättre. Det är häftigt när det sprutar upp lera i ansiktet som sätter sig på glasögonen. För att rengöra glasögonen måste du trycka på touchpaden, vilket betyder att någon tumme måste lämna spaken. Med andra ord kan det innebära att du får stå ut med dålig sikt tills du kommer till en trygg raksträcka, ungefär som jag kan föreställa mig hur man tvingas att agera i verkligheten.

Slutligen när det kommer till multiplayer så finns det inget stöd för splitscreen. Att spela med vänner eller främlingar online fungerar givetvis. Av den lilla tid jag gav den här sektionen så är det maximalt elva spelare i en lobby, om jag fattat det rätt. Mer än så finns inte riktigt att tillägga. Du kör race mot andra förare och det är inte mer krusiduller än så.

För den som inte brinner för motocross är det inget spel jag kan rekommendera att köpa i dagsläget. Åtminstone inte utan att ordentligt testa det innan. För den med intresse för sporten kan det absolut vara värt att köpa. Men förvänta er inte att bli positivt överrumplad. Jag förväntade mig mer av ett spel som både är officielt licensierad och med en utvecklare med sådan merit i bagaget.
  • Skön styrning när den bemästras
  • En riktigt snygg lervälling
  • Massor av officielt licensierade prylar
  • Väldigt ointressant karriärsläge
  • Monotont
  • Ljudet kunde önskas mycket mer utav
  • Långa och frekventa laddningstider
6
Jag har alltid älskat spel sedan den dagen jag fick min första Nintendo 8-bit. Spel som står mig närmast hjärtat är de med högst inlevelse och en bra story. Men tar mig gärna an Racing, Actionspäckad shooter, strategi. Ja nästan allt roar mig. Jag spelar idag på en Playstation Pro på en LG OLED 65"C7. Jag spelar även med Playstation VR. Har även Nintendo Switch som samlar damm.