Det finns två typer av motorsportspel: realistiska och kartspel. På ena sidan har vi spel som Gran Turismo, Project CARS och Milestones egna MotoGP. På andra sidan finner vi spel som Mario Kart och alla dess kloner. Däremellan hittar vi arkadspel som till exempel Burn Out. MXGP3 tillhör det spektrum där realism och rigorös garageverksamhet är centralt för spelupplevelsen.
Leka i leran
Motocross spenderas i smutsen. Alla banor äger rum på jordiga, leriga och grusiga slingor längst fält och skogar. Resultatet blir att spelets färgpalett till största del ligger i den bruna regionen. Detta gör att spelet i längden blir tråkigt att titta på. Lätt variation uppstår i väderleken. Nattmörker, molnighet och regn blir som filtereffekter på det bruna, med bara regn som en spelteknisk modifiering att ta hänsyn till.
Efter flera timmar i leran kunde jag ärligt talat inte skilja på banorna och det kändes som att jag spelade samma sak om och om igen. Repetitionen kvävde min spelglädje och när jag väl fick pejl på kurvor, hjulspår, bromsar och andra nödvändiga tekniker, var det inte kul längre. Det monotona surret från cykelns motor och den relativt enformiga elektroniska musiken gjorde också racen trista att lyssna på.
Milestone är däremot inga amatörer när det kommer till körkänsla och MXGP3 lyckas förmedla föreställningen av att åka motocross. Underlag, hastighet och vinkel i kombination med körteknik blir tillsammans en helhet som känns genuin, även om körandet till en början framstår som bångstyrigt. Möjligheten att i singleplayer kunna spola tillbaka tiden återvänder från tidigare spel och kan rädda dig om du råkar göra en felbedömning. Rewind är en simpel men ack så genial lösning som gör att de svårare banorna blir genomförbara – och en möjlighet för dig att ständigt bli bättre. Det är dock ingen funktion som automatiskt gör att du vinner. Du måste fortfarande köra skarpt när tiden börjar rulla igen. Häri ligger styrkan i MXGP3, att den kräver din fulla uppmärksamhet och koncentration – ungefär som Dark Souls.
MXGP3 erbjuder de förväntade tävlingsformerna som Gran Prix, Career och Multiplayer. Du har möjlighet att designa och utveckla din personliga förare och motorcykel, samt välja sponsorer. Din vanliga ostmacka med andra ord. Det som kanske sticker ut är Monster-turneringen med riktigt svåra terränger, där banorna är branta, kurvorna skarpa och utrymmet är trångt. Här sätts dina färdigheter på prov.
Genom kritiska visir
Möjligheten att spela som kvinnlig förare är obefintlig. Uteslutandet skickar tydliga signaler att spelet och sporten är mannens domän, där det enda utrymmet kvinnan har rätt till är som startflicka. Iklädd sport-BH och tights inleder de varje lopp för att sedan lämna banan till männen. Det räcker med att klicka in på Youtube för att inse att motocross, likt andra motorsporter, är en distinkt sexistisk värld där sponsorer klär unga kvinnor i små kläder och skickar ut dem på sidolinjerna för att promota diverse motorföretag. Nu syns inte dessa kvinnor i spelet, tack och lov, men till skillnad från EA:s sportspel som i större utsträckning involverar kvinnor, står Milestone kvar i det förgångna.
Tekniskt undermålig
MXGP3 är inte ett tekniskt vidunder. På Playstation 4 (som vi testade på) renderar grafiken långsamt i inledningen och det tar alldeles för lång tid att ladda en bana. Miljöerna är livlösa och fattiga på detaljer. I rörelse suddas skavankerna ut och spelet kan se riktigt fräscht ut, men inför startskottet är det tydligt hur grafiken skurits ner för konsolen. Grafiken är med stor sannolikhet likvärdig på Xbox One men mycket bättre på PC.
Stor noggrannhet lagts på hojarna. De många motorcyklarna är realistiskt återgivna där handtag, fjädring, avgasrör och andra delar syns tydligt. Att pimpa cykeln i skrikiga färger och skapa sig en egen identitet på banan är en kul grej, men det är i uppgraderingarna som meckandet skiner. För prispengarna går det att köpa diverse reservdelar från kända varumärken som på olika sätt förbättrar cykelns egenskaper och ger dig fördelar på banan.
Musiken i MXGP3 är en mix av rock och trance, vilket i sig är alldeles utmärkt. Problemet är snarare att melodislingorna är korta och enformiga. I tävlingar som kan ta upp emot fem, sex minuter kan irritation och tristess uppstå. Känslan av repetition förstärks av att många race i Grand Prix och Career utspelar sig två gånger på samma bana. För den insatte spelaren som har kunskap i sportens organisering är detta ett naturligt inslag i ett i övrigt trovärdigt spel, men för oinsatte är upplägget bara störande.
För motorsportintresserade
Personligen tillhör jag den del av spelarbefolkningen som finner underhållning i mer lättsamma tävlingsspel. Men jag måste erkänna att MXGP3 håller en hög spelmekanisk kvalitet. Milestone är ett av Italiens mest framgångsrika spelutvecklare och det känns framförallt i spelets tighta kontroll. Ju mer du spelar av MXGP3, desto större förståelse får du för spelets underliggande lagar, som i grunden baseras på verklighetens fysiska lagar. Jag kan inte annat än applådera till den fantastiska trovärdighet Milestone lyckats uppnå. Bara en sådan detalj att banan är hård och lättkörd första varvet, för att i senare bli livsfarlig med alla hjulspår och lervällingar som motorcyklarna rivit upp, är högst imponerande.
Det här är ett spel för motocrossfans. Spelare som är insatta i sporten och som själva kör eller drömmer om att köra motorcykel off road kan finna mycket att gilla i MXGP3. Personer som älskar ljudet av motorer på högvarv kommer njuta, då surret av dessa är konstant under tävlingarna. Här kan spelare spendera timmar med att köpa reservdelar till fordonet och studera kalibreringar för att maximera sina förutsättningar. Vinnarskallar kan ge sig ut i cyberspace och tävla mot likasinnade i obarmhärtiga turneringar (livhaken Rewind stängs av online). Med förkunskaper i sporten kan spelare kliva in i spelet med en förståelse för körtekniken bakom framgångsrik motocross och uppnå körglädjen i detta simulationsspel.
Spelare som inte är insatta i motorsport kan få det svårt att bli underhållna av MXGP3. Casualspelare rekommenderas därför att istället kolla in det mer lättsamma Mario Kart 8 Deluxe till Nintendo Switch.