NBA 2K Playgrounds 2 Recension

Något ni kanske förstod i och med min senaste recension som täckte NBA 2K19 är att jag älskar sportspel. I synnerhet de som fokuserar på realism. Dels på grund av den inlevelsen man kan få ut av dem, men även för att arkadsportspel aldrig varit något för mig. Det kan nog vara för att jag aldrig riktigt gett det en ordentlig chans. Därför tog jag med stor nyfikenhet emot NBA 2K Playgrounds 2 när chefredaktören frågade om jag ville recensera det.

Måste köpa spelare

Min entusiasm kvävdes i samma stund jag fick igång spelet. Det första jag möts av är kortpaket. ”Detta bådar inte gott,” är min första tanke.) Jag förstår snabbt vilken typ av spel jag ställts inför. NBA 2K Playgrounds 2 får mig att sucka djupt och spänna nävarna, hårt. Du får ett (eller var det kanske två?) kortpaket gratis. Generöst, eller hur? Korten genererar två spelare jag kan använda mig av i spelet. Vill jag ha fler får jag slanta upp riktiga pengar för att kunna lägga vantarna på.

Det är extremt tråkigt att se hur 2K Sports inte ser någon gräns för sina mikrotransaktioner, de bara fortsätter pumpa in det i sina spel och förväntar sig att spelarna ska lägga ut sina hårt intjänade penningar på att låsa upp saker i ett spel som borde vara gratis.

Rent gameplay-mässigt är det inte ett dåligt spel – faktiskt tvärtom. Det är underhållande och skrattframkallande. Ett klockrent så kallat ”partyspel”. Spelardesignen är unik och lika fånig som den är rolig.

Till ditt förfogande har du en rad olika lägen. Det jag använder mig av mest i NBA 2K Playgrounds 2 är det klassiska säsongsläget som finns i de allra flesta sportspel. Men även här blir jag snabbt besviken. Inte ens i ett enspelarläge som detta får vi spela som vilka karaktärer vi vill. Istället tvingas vi köpa oss fram till en utökad rooster. Något som får mig att tröttna och faktiskt stänga ner spelet för gott.

Ett onlineläge får vi också. Det är inte något vi inte sett förut, och tyvärr är det inte alls bra till skillnad från snabbmatcher i andra sportspel. Inte ens här får vi spelare möta våra motståndare på jämna odds. Utan du är fast där med dina dåliga spelare samtidigt som någon du möter kanske har köpt alla spelare och enkelt och utklassar dig på alla möjliga sätt.

Borde vara gratis

Det finns inte mycket att säga om NBA 2K Playgrounds 2, men det allra mesta är dåligt. Otroligt dåligt. I NBA 2K19 kan 2K Sports komma undan med dessa skamlösa mikrotransaktioner, men så som det är implementerat i detta spel är bara fult på alla sätt och vis. Med tanke på hur de utformat mikrotransaktioner i Playgrounds 2 är jag genuint chockad att det inte är ett gratisspel.

• Helt ok gameplay
  • Förstört av skamlösa mikrotransaktioner
4
Dåligt
Jag är en fjunig tonåring bosatt i östra Värmland med en förkärlek till mastiga rollspel och sportspel med karriärlägen, men egentligen en allätare när det kommer till spel. Brukar aldrig döma folk som jag inte känner, men tycker du illa om The Witcher 3 är det bäst att du inte nämner det i närheten av mig.