NHL 16 Recension

EA kör med raka puckar i NHL 2016. Lever upp spelet upp till kraven efter förra årets halvmesyr?

Electronic Arts har inte legat på latsidan för att återigen ge ut en ny version av NHL som ska spegla den världsberömda hockeyeliten i den digitala världen. Med tanke på fjolårets bottennapp som fick mycket kritik för sin ljumma framtoning har EA satsat på att putsa upp denna utgåva för att göra namnet rättvisa. Bland annat har det utlovats större tyngd på coachning och ett mer balanserat spelupplägg.

Snyggt inslussnings- och coachsystem

Direkt vid ankomsten skickas jag till en tutorial som instruerar mig om hur kontrollen fungerar. När träningsmatchen drar igång visas små meddelanden hur jag ska spela. Till exempel visas en teckenförklaring när det är dags att passa med den knapp jag ska trycka och så vidare. Nybörjare som jag är har jag stor nytta av guiden för att komma in i spelet och få insikt i hur laget ska manövreras. När sessionen är avslutad visas mina resultat på en skärm där mina insatser utvärderas av en coach. Coachen berättar vad jag är bra på och vad som behöver förbättras för att få upp resultatet inför kommande bataljer. Ett mycket pedagogiskt och smidigt sätt att slussa in spelare, både för veteranen och novisen som kanske befinner sig på isen för första gången i den digitala världen. Jag är också nöjd med kontrollupplägget som känns gediget. Jag kan snabbt växla mellan spelare och navigera i kampen om den hett eftertraktade pucken.

Maskoten är viktig för att höja stämningen bland publiken.

Efter uppvärmningen är det dags att köra igång på riktigt. Jag börjar med att skräddarsy en egen profil med allt som kan tänkas behövas för kommande utmaningar. Därefter kan jag ge mig ut i cyberrymden och kriga mot andra hockeyknuttar i EA Sports Hockey League som mer än gärna erbjuder en strid eller två.

Sugen på att stiga i graderna? Varför inte då satsa på det tunga Be A Pro-läget? Här får du chansen att odla din karriär och finslipa den till perfektion för att sedan kunna konkurrera med de många lag som finns i databasen.

Trogen mitt gamla favoritlag från grundskolan – San Jose Sharks – ger jag mig in bland menyraderna och komponerar mina spelare och noterar deras färdigheter innan det är dags för en första batalj mot Los Angeles Kings. Under matchens gång blir undertecknad varse hur poäng delas ut till mina spelare beroende hur väl jag presterar spelmässigt. Vid en alltför vågad bedömning som överskrider mina färdigheter dras poäng bort. På samma sätt läggs poäng till om jag skärper till mig och visar vad jag går för. Efter slutsignalen gått kommer den obligatoriska bedömningen och med statistik hur laget utvecklats. Återigen tummen upp för ett innovativt system som pedagogiskt visar hur förändringar sker mitt framför näsan på en imponerad recensent.

Spelet bjuder på grafiskt finlir i snabbt tempo.

Nytt moralsystem

Om jag vill lägga tyngd på att coacha ett eget NHL-lag kan jag bli manager i Be A GM-läget. Här kan jag välja bland spelare beroende på hur väl de passar in i mitt lag. Genom menysystemet kan jag effektivt se deras styrkor och svagheter och hur mycket de kräver i ersättning för sina tjänster. Är jag beredd att offra några extra kronor för att få en stark center eller är jag snåljåpen som satsar på halvmesyrer i hopp om att lyckan ska stå på min sida?

Dessutom kan jag få en överblick över lagmedlemmarnas moral som visar deras prestationer med gröna och röda pilar i en viss riktning. Allt som sker på isen får sedan konsekvenser beroende på hur väl du tar hand om laget. Är du professionell belönar lagkamrater dina insatser med ett bättre spel och det motsatta om du inte visar något större intresse. Med andra ord ett klassiskt taktiskt tänkande kryddat med lite engagemang för det bästa tänkbara resultatet på rankinglistan.

Ett lyckat resultat

Sammantaget håller NHL 16 måttet och visar sig vara ett riktigt roligt spel där spelaren får pyssla om sin laguppställning efter intresse och egna kunskaper. Coachningsystemet visar mig direkt vad jag behöver finslipa för att göra processen kort mot mina motståndare, något som utvecklar spelaren och tar spelet till nya höjder med den kunskap som byggs upp med tiden. Innehållet är kompakt och erbjuder lite av varje i menysystemet. Satsar man seriöst finns möjligheten att bygga upp ett bra lag som visar var skåpet ska stå. Vill man hellre ta det på en lägre nivå finns det ordinarie snabbmatchläget som snabbt kan aktiveras utan större krusiduller.

EA har gjort sin hemläxa och gjort stora förbättringar sedan sist. Dock är jag tveksam över det bitvis meningslösa kommentarsystemet i början av matcherna och erfarenhetsfunktionens betydelse i onlineläget. Jag väntar redan med spänning på vad EA skall hitta på med nästa års utgåva.

• Snygg grafik
  • Coachsystemet
  • Pedagogisk introduktion