Nils Gulliksson: Illustrationer och Skisser Bokrecension

För vissa av oss, mer specifikt 70- och 80-talisterna, är Drakar och Demoner mer än bara ett bekant namn. Det är en värld många av oss har besökt och utforskat med våra vänner. Vi satt där med våra formulär, hittade på coola karaktärer och rullade tärningar för att få våra stats. Att utforska och slåss var dock bara en del av upplevelsen. Att bläddra igenom de olika böcker som ingick i spelen illustrerade våra minnen av de äventyr vi varit på.

Nils Gulliksson – en pionjär och ledsagare när det kommer till fantasy och dess illustrationer för svensk industri. Han inspirerade konstnärer inom genren och gav illustratörer en måttstock. En riktlinje för vad som skulle komma att bli en lika stor som omtyckt kategori av intressen. Han var delaktig i nästan allt som kom från Äventyrsspel/Target Games, dels som illustratör, dels som författare och producent. Efter sin tid med Target Games blev han VD för Paradox Entertainment.

Hur allt startade

Orvar som riddare

Nils Gulliksson: Illustrationer och Skisser får vi ta del av den värld Nils hjälpte till att bygga upp. Vi får skissar i tusch, illustrationer i bläck och allt från start till hans senare karriär. Om ni var aktiva med tärningsrollspel kommer ni garanterat känna igen många av bilderna och det är en fröjd att se allt igen, så långt efter dess storhetstid.

Vi har orcher och vättar, demoner och krigare, magiker och soldater – allt finns med här.  Vi får följa Nils resa från start och se hur hans teknik utvecklas och hur hans verk går från de mer grundläggande, tidigare skisserna, till de mer detaljerade illustrationerna, med ny känsla för anatomi, positioner och effekter.

Det mesta är dock svartvitt, men det ger ett särskilt bildspråk som låter läsare uppskatta detaljerna på ett helt annat sätt. Den som vill komplettera sin samling av kuriosa och historia är det här en bok värd att ha.

Med text av Orvar Säfström, hårdrockare och spelnörd av kaliber, får vi en historielektion i rollspelsbranschen i Sverige. Vi får, med alla illustrationer, följa med på en resa genom den värld som var, med papper och tärningar, med och dominerade spelindustrin på 80- och 90-tal. Orvar berättar om de olika bilderna och vad som låg bakom, samt Nils uppväxt inom branschen. Nils Gulliksson kanske inte är ett så känt namn för många, men han var en viktig person för tärningsrollspelen och Orvar förklarar för oss varför det är så.

Ett måste i samlingen

Det är inte bara från Drakar och Demoner vi får se bilder. Nils Gulliksson var även aktiv som illustratör inom Mutant, Mutant Chronicles och Kult. Det är alltså inte bara ett gäng fantasybilder vi presenteras med. Det är allt från temat Svärd och Sandaler, till mekaniska demoner, cyberpunk och ockultism. Hela spektrumet täckt och den här boken kan stolt ta sin plats bredvid Mutant och Drakar och Demoner i bokhyllan.

När jag var yngre spelade jag mycket Drakar och Demoner och det satte starka spår i mig. Mitt absolut bästa äventyr var den hybrid vår spelledare kokade ihop med regler från Drakar och Demoner, men upplägget från Mutant. Det är fortfarande ett av de bästa spelen jag spelat och att se alla dessa illustrationer tar mig tillbaka till den tiden. Och det är det som är så fint med det här – den resa genom tiden vi gör när vi läser Nils Gulliksson: Illustrationer och Skisser är helt individuell. Vi känner alla igen de varelser och karaktärer som boken visar upp, men det tar oss till våra egna, speciella äventyr vi en gång upplevde.

Självporträtt av Nils Gulliksson

ISBN: 978-91-87222-33-7

För den hängivne rollspelaren som föredrar tärningar och formulär är det här ett måste i samlingen. Nils Gulliksson är en nyckelperson för genren och om du ska skaffa kuriosa inom den är den här sammanfattningen allt du behöver.
  • Hårdbunden, stor bok
  • Skisser och illustrationer av alla slag
  • Orvar ger oss en tydlig bild i sina texter