Även om jag själv skulle kunna koka ihop en lista på hundra saker som är asgrymma i Breath of the Wild så överlåter jag tyckandet till de som faktiskt utvecklat spelet: producenten Eiji Aonuma och rådgivaren och spelgurun Shigeru Miyamoto.
- Hästar. Alla kanske inte diggar hästar men utvecklingsteamet spenderade många år på att finjustera djurlivet i spelet så att de ska kännas naturligt och skapa inlevelse.
- Klättring. En central pelare i hur spelaren förflyttar sig i spelet är klättringen. Inte bara för att nå nya platser utan även för att transportera sig långa sträckor genom att hoppa ut för ett stup och glidflyga med paraglidern.
- Fysik. Gravitation, massa och andra fysiska egenskaper i föremål har en avgörande roll för hur spelaren löser pussel i Breath of the Wild. Till skillnad från tidigare spel i serien öppnar det här upp för unika tillvägagångssätt. Problemen har inte längre en rätt lösning. Det här är revolutionerande!
- Storyn. Nintendo är stolta att ha fått ihop en stark berättelse trots spelets öppna värld. De säger sig ha en finurlig liten lösning på hur storyn hänger samman, men vi får vänta och uppleva det själva. De varnar också för tårfyllda ögonblick.
- Världen. Den visuella designen och musiken skapar stämning och inlevelse. Helheten blir en levande och trovärdig värld.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild släpps den 3 mars till Nintendo Switch och Wii U.