Sedan den senaste sammanfattningen av läget kring Activision Blizzard:s superskandal har fler uppgifter glidit upp till ytan. I samma veva har också ett investerarmöte ägt rum, en styrelseordförande avgått och företaget tappat minst en stor sponsor. Vi tar det från början.
Avgång och ogillande
Den förste att lämna företaget som en effekt av senaste tidens skandaler är (nu f.d.) styrelseordförande J. Allen Brack. Brack var en av de första inom Blizzard som adresserade stämningen av staten Kalifornien. Detta gjorde han i ett mejl som publicerats i sin helhet av Jason Schreier (vars täckning av hela skandalen är väl värd läsning för den som är intresserad). Mejlet tycks inte ha övertygat någon, och Bracks avgång är väntad efter stämningen specifikt nämnt att han misslyckats med att straffa främst Alex Afrasiabi (f.d. kreativ ledperson) med annat än tandlösa reprimander. Brack efterträds av Jen Oneal och Mike Ybarra.
Afrasiabi avskedades under 2020 för ”dåligt uppförande mot anställda” efter företagets egen interna utredning kring relaterade anklagelser.
En annan starkt ogillad person i sammanhanget är en av styrelsens högsta höns Fran Townsend. I ett internt mejl ska hon ha kallat vittnesmålen i stämningsdokumentet för i princip förtal – falsarier, gamla faktafrånvända återberättelser som nu ”målar en förvrängd och osann bild av vårt företag”. En källa rapporterar till IGN att detta mejl var en av gnistorna som fick medarbetarkåren att tända till och ta till handling. Townsend har sedan skandalen uppdagades blockerat flera av sina kollegor på Twitter efter flera frågor kring ett inlägg som ifrågasatte visselblåsare.
Townsend har tidigare jobbat som rådgivare åt Inrikessäkerheten i USA och är en apologet till de kontroversiella tortyrmetoder som tillämpades under George W. Bushs administration. Ovidkommande, men icke desto mindre osmaklig extrainformation som kan vara värd att ha i åtanke.
Mer arbetarengagemang
Nära 500 anställda på Ubisoft har skrivit på ett öppet brev till stöd för ABK:s anställda. Samma brev pekar även ut Ubisofts eget tafatta försök att få bukt med toxisk arbetsplatskultur sedan förra årets avslöjanden och tillkännagivanden.
Anställda på Activision Blizzard har gått samman under namnet ABK Workers Alliance. Gruppen kritiserar valet av advokatfirman WilmerHale, som bland annat gjort sig kända för sina antifackliga åtgärder hos Amazon. De kritiserar också att VD Kotick misslyckats med att hörsamma kraven i det tidigare öppna brevet och dagsstrejken på ett meningsfullt sätt. De anställda kräver att varje kravpunkt adresseras och ger exempel på vad de själva gör för att förbättra arbetsplatsen.
Investerarmöte ger dålig stämning
I dagarna hölls ett investerarmöte. Precis som namnet anger handlade det mest om pengar och vad aktieägare kan förvänta sig den närmaste tiden. Overwatch 2 och Diablo Immortals fortgår mer eller mindre som planerat, med en viss försening att vänta på det sistnämnda. Call of Duty förväntas göra rejäl kassa när det släpps i höst. Stämningen togs upp hastigast vid ett par tillfällen. Kotick sammanfattade sitt uttalande från senast och pekade på att utrensningen i ledarskapet har börjat med figurer som bidragit till den dåliga arbetskulturen. När frågan i övrigt togs upp under samtalet kom icke-svar på frågan om hur ABK avser återuppbygga företagets tillit från sina egna anställda, från Daniel Alegre och Jen Oneal specifikt.
En ny stämningsansökan har nu lämnats in mot ABK. Denna gång från investerare som anser att företaget misslyckats med att vara transparenta kring sina dåliga arbetsplatsförhållanden och försummat sina åtaganden gentemot aktieägare i och med risken att dessa händelser kan ge negativa konsekvenser för företagets värde på börsen.
Sponsorer faller bort eller omvärderar
Medan sponsorer som Coca Cola och State Farm nöjer sig med att blicka från sidolinjerna ett tag till så har företaget T-Mobile helt hoppat av. Sponsorskapet gäller alltså för alla Acitvision Blizzards officiella turneringar i spelen Overwatch och Call of Duty. Ett lag tejpade nyligen över T-Mobile-loggan på sina t-shirts under en match, enligt P3 Spel. Andra företag som står som sponsorer är amerikanska armén, Pringles, USAA Insurance och ett antal spelrelaterade företag. Det återstår ännu att se hur dessa svarar på senaste tidens PR-turbulens.