Microsoft köper Activision Blizzard

Microsoft har idag offentliggjort sina planer för att köpa upp Activision Blizzard, Inc. för 68.7 miljarder dollar. Activision Blizzard är en av de främsta aktörerna i spelvärlden. De sitter ändå inne på titlar som Call of Duty, Candy Crush, Warcraft, Diablo, Overwatch och Hearthstone. Denna sammanslagning kommer öka Microsofts tillväxt i spelvärlden, vad gäller mobil, PC, konsol, och cloudplattformen (metaverse).

För vissa är det här kanske inte något stort. Företag gör ”mergers” med jämna mellanrum, men i det här fallet är det två av de största aktörerna på marknaden. Om vi ska dra astronomiska jämförelser kan ni tänka er att det vanligtvis är planeter eller solar som krockar. I det här fallet är det en snarare en kollision med en neutronstjärna och ett svart hål. Fast mindre våldsamt.

Microsoft har varit ett känt namn på spelmarknaden under en lång tid. Med deras Xbox slog de sig in på marknaden och blev den direkta rivalen till Sony. Sedan dess har dessa två jättar tävlat om IPs och exklusiva släpp. Activision är mest kända för Call of Duty och deras samarbete med Blizzard, vilket har gett oss bl.a. Overwatch.

Ur askan, i elden….eller vice versa?

Personligen känner jag inte jättemycket sympati för Activision, då de tidigare ägde Bungie. Som hyfsat frekvent Destiny 2-spelare har jag sett i egen person vad kapitalism och profit kan göra med drömprojekt. De gick till slut med på att sälja till Tencent, det största spelföretaget i världen. Overwatch tröttnade jag på för ett tag sedan, men hann se vad som hände när deadlines och produktivitet blev viktigare. Så nej, min bild av Activision är inte särskilt fluffig och mysig.

När Activision Blizzard blir en del av Microsoft flyttas dock fokuset till de sistnämnda. Det är de som har sista ordet och som fattar de slutgiltiga besluten. Hur är Microsoft när det kommer till att hantera balansen mellan profit och kvalitet? Enligt vad som sagts kommer dock Activision Blizzard få fria händer. Det förändrar inte att Microsoft kommer kunna säga sitt. När Bungie köptes upp av Tencent gällde samma premisser, men jag tycker mig ana att det finns en del gnidighet kvar ändå.

Vi kan såklart bara spekulera i hur det kommer gå för Activision Blizzard och deras titlar. Med Microsoft i ryggen kommer det säkerligen förändras. Vi kan lyssna på deras floskler om hur de har fantastiska visioner om framtiden, all teknologi vi kommer få se (som aldrig setts förut) och liknande. I slutändan handlar det ändå om vad de kommer leverera. Jag tror inte att vi kommer se några större förändringar till battle.net, annat än att de får tillgång till fler servrar. Alternativt en visuell makeover för att påminna oss om att Microsoft är ägarna. Det förstnämnda är det som räknas, dock.

DLC och in-gamevalutor

Microsoft kommer onekligen ha vissa krav på Activision Blizzard och vill gärna se årssiffror som ser tilltalande ut. Frågan är om de kommer ”rekommendera” mer handel in-game, i form av lootboxes och diverse expansioner. Om Activision Blizzard får arbeta självständigt från Microsoft kan det även betyda att de helt enkelt får klara sig själva. Men pengarna genereras till Microsoft. Vi har redan sett EA leka svarta hål (tillbaka till astronomin) och svalt mindre utvecklare, för att sedan spotta ut smulorna. IPn är deras, men resten hamnar i den glödande skivan av materia som snurrar kring det svarta hålet.
Jag kan inte minnas några dylika metoder från Microsoft på rak arm. Jag tror dock inte att de kommer plocka isär Activision Blizzard. Jag tror däremot att mycket kommer fortsätta som det redan är, utåt sett. Kanske blir det dyrare att köpa saker in-game? Vi får fler DLCs, med mindre innehåll? Kvantitet tar över kvalitet? Och hur kommer Overwatch 2 bli? Vi får helt enkelt hålla oss uppdaterade och se vad som komma skall.

0 Delningar

4 Kommentarer

  1. ”Frågan är om de kommer ”rekommendera” mer handel in-game, i form av lootboxes och diverse expansioner”

    Men det gör dom ju redan massvis av… Tycker det här bara känns som två slemhögar som går ihop.

    Svara
    • Dom = Activision Blizzard alltså. Skitföretag.

      Svara
  2. Bra skrivet förresten, det försvann lite under negativiteten om Activision Blizzard som jag alltid går och bär på, haha.

    Svara
  3. Microsoft är rätt bra på DLC’s okså. Ett exempel är väl Flight Simulator, men där får ofta köparen mer än bara något visuellt lull lull.

    Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.